قدس آنلاین/آرش خلیل‌خانه: رژیم آل‌خلیفه با وجود همه هشدارها درباره عواقب ادامه سیاست سرکوب اعتراضات و مطالبات مردمی و برخورد با علمای شیعه، امروز شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان این کشور، را محاکمه می‌کند.

بحرین در یک قدمی انقلابی دیگر

این محاکمه اگرچه با اتهامات واهی و مضحکی همچون پولشویی و کسب مال به‌صورت غیرقانونی انجام می‌گیرد اما ریشه واقعی آن پایداری شیخ عیسی قاسم بر پیگیری مطالبات بر حقّ مردم بحرین و تن‌ندادن وی به حکم ظالمانه رژیم آل‌خلیفه در سلب تابعیت ایشان و ترک کشور است.

رژیم دست‌نشانده و وابسته بحرین با این گمان که حذف، تبعید یا زندانی‌کردن علما و رهبران دینی و سیاسی و تشکل‌های اجتماعی و سیاسی مردم و شیعیان می‌تواند موتور محرک انقلاب و مطالبه اصلاحات‌ را در این کشور خاموش کند، به قلع و قمع علمای و رهبران دینی و سیاسی مردم و برخورد خشن با آنها روی آورده است. این رویکرد نه‌تنها موجب فروکش‌کردن حرکت مردم نشد بلکه موجی جدید و جریانی تازه‌نفس را در حمایت از رهبران دینی و قیام مردم بحرین به وجود آورد.

 

آخرین خط قرمز

رژیم آل‌خلیفه این بار برای مقابله با این موج تصمیم گرفت تا رهبر اصلی و بزرگ شیعیان بحرین و به خیال خود تنه انقلاب را هدف قرار دهد. به این منظور، حذف شیخ عیسی قاسم را در دستور کار قرار داد و با سلب تابعیت از ایشان و ممنوع‌کردن فعالیت «جمعیت الوفاق» بحرین و انحلال آن تلاش کرد تا ساختار اعتراضات در بحرین را از هم بپاشاند.

اما این اقدام به‌منزله عبور از آخرین خط قرمز مردم بحرین بود و موجی از تحصن و اعتراض را ایجاد کرد. به گفته دکتر راشد الراشد، از فعالان سیاسی بحرینی، مردم نیز همانند سازمان‌های سیاسی و حقوقی معتقدند که سلب تابعیت شیخ عیسی گامی تحریک‌کننده است که کرامت، وجود و هویت آنها را هدف قرار داده و در مسیری اشتباه صورت گرفته است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر» می‌افزاید: آل‌خلیفه انتظار داشت که شیخ عیسی پس از سلب تابعیتش از نظام حاکم عذرخواهی کند یا اینکه دستور مهاجرت و خروج اجباری از بحرین را بپذیرد. اما زمانی که شیخ عیسی بر عدم خروج از کشور و ماندن در بحرین تأکید کرد و به خواسته‌های حکام بحرینی تن نداد، آنها غافلگیر شدند.

مردم بحرین در هفته‌های گذشته با تجمع و تحصن در برابر منزل شیخ قاسم مانع تعرض مأموران دولتی به ایشان شده‌اند. در این راه، بسیاری از مردم و علما و روحانیون از سوی دستگاه اطلاعاتی رژیم آل‌خلیفه بازداشت و روانه زندان‌ها و شکنجه‌گاه‌ها شده‌اند اما مقاومت آنها کماکان استوار است.

 

حذف آخرین مانع در برابر قیام

اما امروز رژیم آل‌خلیفه در خطایی استراتژیک از آخرین خط قرمز مردم بحرین عبور خواهد کرد؛ اقدامی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، به معنای برداشتن مانع از مقابل جوانان حماسی و پرشور بحرین برای انجام هر اقدامی علیه حکومت است.

محاکمه و تعرض به شیخ عیسی قاسم می‌تواند انقلاب مردم بحرین را وارد مرحله‌ای جدید کند و تمام موانع را از مقابل جوانان و مردم این کشور برای پیگیری مطالبان خود (ولو با توسل به اسلحه و مقابله‌به‌مثل با رژیم آل‌خلیفه) بردارد و قیامی تازه را رقم بزند که این کشور را وارد دورانی تازه خواهد کرد.

شیخ راشد الراشد در این باره می‌گوید: آل‌خلیفه از تمامی خطوط قرمز عبور کرده و سلب تابعیت شیخ عیسی به عنوان یکی از رهبران بزرگ دینی بحرین آخرین مورد آن است که موجب می‌شود تا گزینه‌ مقابله با نظام حاکم مورد توجه قرار گیرد.

وی می‌افزاید: در شرایط کنونی، نظام حاکم علی‌رغم مسالمت‌آمیز بودن اقدامات مردم، به ندای آنها گوش نداده و فرصت استماع خواسته‌های مردم را از خود سلب کرده و از طرف دیگر، آنها را سرکوب نیز کرده است. بنابراین، کسی نمی‌تواند ضمانت کند که حرکت مردم به‌صورت دایمی به همین منوال ادامه یابد و موجب خواهد شد که افراد خیرخواه بحرینی به گزینه‌های سخت روی بیاورند.

روز گذشته «جنبش حق» بحرین (جنبش آزادی‌ها و دموکراسی) تعیین موعد محاکمه برای آیت‌الله شیخ عیسی قاسم را گامی خطرناک و دیوانه‌وار توصیف کرد و افزود: این اقدام امنیت تمام منطقه را تهدید خواهد کرد. همزمان، دیگر تشکل‌های مردمی و انقلابی بحرینی در پیامی روز جمعه را روز جهانی همبستگی با مردم بحرین و حمایت از شیخ قاسم اعلام نموده و از همه نهادها، سازمان‌ها و چهره‌های برجسته جهان اسلام برای حمایت از مردم بحرین دعوت کردند.

رژیم آل‌خلیفه به واسطه سرسپردگی به آل‌سعود و به پشتوانه دلارهای نفتی و نظامیان عربستان گمان می‌کند که می‌تواند هر سطحی از خشم مردم را سرکوب کند. اما همانگونه که ماشین جنگی عربستان در برابر مقاومت مردمی حوثی‌ها در یمن شکست خورد، در صورت برداشته شدن موانع از مقابل انقلابیون بحرین و دست‌بردن آنها به سلاح، در این کشور هم شکست خواهد خورد و تغییرات بزرگی در منطقه به وقوع خواهد پیوست.

مجتبی رحماندوست هم معتقد است که تعرض به اصول و رهبران دینی مردم بحرین ملاحظات و موانع را از برابر آنها خواهد برداشت و انقلاب در این کشور مبانی تازه‌ای پیدا می‌کند که مردم را بیش از پیش نسبت به پیگیری ‌اهدافشان مصمم می‏نماید. همانطور که اعدام شیخ نمر توسط رژیم آل‌سعود شیعیان عربستان را متحدتر‌کرد و در عمل، موجب شد که فشارهای داخلی تمام سیاست‌ها و موقعیت این رژیم را در منطقه متزلزل کرده و به شکست بکشاند.

این کارشناس مسایل جهان اسلام می‌گوید: برخورد با رهبران دینی و بویژه شیخ عیسی قاسم خشم مردم بحرین را در پی خواهد داشت و این حرکت ارتجاعی، قیام مردمی این کشور را به خشونت خواهد کشاند. در صورتی که مردم بحرین دست به اسلحه ببرند، حکومت دیگر قادر نخواهد بود که اوضاع را کنترل کند و بحران دیگری به وجود خواهد آمد که کل منطقه را درگیر و دستخوش تحول خواهد کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.