رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قم با بیان اینکه هر هفته یک رزمایش عمومی با حضور مومنان و منتظران در آمادگاه برگزار می‌شود، گفت: با وجود تمام تلاش‌هایی که تا کنون صورت گرفته است، هنوز فرهنگ نماز جمعه بین ما بسط پیدا نکرده است.

نماز جمعه، رزمایش منتظران مهدی موعود (عج)

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، پنجم مرداد مصادف با سالروز اولین اقامه نماز جمعه تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و امروز سی و هفتمین سالروز تولد نماز جمعه انقلاب اسلامی است.

 

5 مرداد 1358 اولین نماز جمعه رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران به امامت مرحوم آیت الله طالقانی در تهران برگزار شد.

 

 

آیت الله طالقانی در اولین نماز جمعه رسمی نظام جمهوری اسلامی که در دانشگاه تهران برگزار شد، فرموند: «امروز طلیعه انجام این فریضه بزرگ الهی و این صف بزرگ جهاد و توحید (نمازجمعه) است»، از آن روز تا کنون 37 سال می‌گذرد.

 

نماز جمعه رزمایش منتظرن در میعادگاه است/ نماز جمعه صندوق ذخیره معنوی انقلاب اسلامی است

 

حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر ولدان، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قم به مناسبت اولین سالروز برگزاری نماز جمعه انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری نماز جمعه در شهر‌های مختلف ایران، اظهار کرد: هر سال، نماز جمعه در 52 جمعه سال برگزار می‌شود که یک پشتوانه معنوی است و هر هفته یک رزمایش عمومی با حضور مومنان و منتظران در میعاد گاه و آمادگاه برگزار می‌شود.

 

وی با بیان این که نماز جمعه مرکز ثقل جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: همان طور که ما یک صندوق ذخیره ارزشی در هر کشور داریم که پشتوانه مالی آن کشور است، نماز جمعه نیز صندوق ذخیره معنوی انقلاب اسلامی است.

 

نماز جمعه مرکز وحدت بخشی و دشمن ستیزی است/ هنوز فرهنگ نماز جمعه بین ما بسط پیدا نکرده است

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قم با تأکید بر این که نماز جمعه مرکز وحدت بخشی و دشمن ستیزی است، گفت: با وجود تمام تلاش‌هایی که تا کنون صورت گرفته است، هنوز فرهنگ نماز جمعه بین ما بسط پیدا نکرده است، ما در عرصه‌های مختلف به ویژه در عرصه هنری با این فریضه الهی ضعیف برخورد کردیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین ولدان افزود: یک جامعه اسلامی دارای امام جامعه، امام جمعه و امام جماعت است؛ امام جامعه همان رهبر فکری، دینی و سیاسی جامعه است، همچنین امام جمعه نماینده رهبر و پدر معنوی هر شهر است و امام جماعت هم پدر معنوی هر منطقه و محله و مسجد است.

 

وی ادامه داد: نماز جمعه، نماز جمع است و به هیچ فرد، گروه خاص و حزبی مرتبط نیست و امام جمعه حلقه وصل بین امام جامعه و امام جماعت و مردم است.

 

 

نماز جمعه مرکز بصیرت‌افزایی، معرفت‌افزایی و محبت‌ورزی است

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قم با اشاره به این که در نماز جمعه سه رکن اساسی امام، مأموم و مصلی وجود دارد، عنوان کرد: یکی از وظایف امام جمعه نماز جمعه است، در حالی که در طول هفته بحث دستگیری، پاسخگویی، ارتباط با مسئولین برای رفع مشکلات، حضور برای برگزرای مراسم فرهنگی و مردمی از جمله وظایف امام جمعه است.

 

حجت الاسلام و المسلمین ولدان با بیان این که نماز جمعه مرکز بصیرت افزایی، معرفت افزایی و محبت ورزی است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری (مدظله) در گردهمایی ائمه جمعه کشور در تاریخ (14 دی) بیان داشتند که «نماز جمعه قلب فرهنگی هر شهر است»؛ تا زمانی که قلب به درستی کار نکند، بقیه جوارح انسان به درستی کار نمی کند، بنابراین اگر قلب فرهنگی شهر مورد توجه قرار بگیرد، شهر اصلاح می‌شود.

 

وی افزود: مقام معظم رهبری (مدظله) در گردهمایی ائمه جمعه کشور در بخش دیگری از سخنان خود، نماز جمعه را قرارگاه ایمان، بصیرت، اخلاق و تقوا خواندند، امروز کشور ما مورد هجمه قرار گرفته است و دشمن برای مقابله با مسائل دینی، اعتقادی، سیاسی و ایمانی ما صف آرایی کرده است و اگر ما بخواهیم در برابر این هجمه مقابله کنیم، باید جبهه تشکیل دهیم.

 

نسبت به نماز جمعه بینش قرارگاهی داشته باشیم

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قم تصریح کرد: نماز جمعه مرکز تجمیع، هماهنگی و هم افزایی نیروی‌های انقلابی برای هدف مشخص است و تا وقتی که بینش قرارگاهی نماز جمعه در میان مسئولین ما جای نیفتند، هر منشی که به کار می‌گیریم، باعث هدر رفتن هزینه ها، فرصت‌ها و سرمایه‌ها می‌شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین ولدان با بیان این که نماز جمعه می‌تواند در راستای مصون سازی شهر نسبت به آسیب‌های مختلف اجتماعی موثر باشد، گفت: نگاه ما نسبت به نماز جمعه باید قرار گاهی باشد تا به اهداف والای جمهوری اسلامی برسیم.

 

اولین اقدام پیامبر اسلام (ص) در مدینه ساخت مسجد بود

 

وی با اشاره به تأکید امام خمینی (ره) بر تأثیر نماز جمعه در جامعه، یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام (ص) در روز دوشنبه وارد مدینه شد و مشغول ساختن مسجد قبا شد و در روز جمعه همان هفته، نماز جمعه را به پای داشت که این مسأله اهمیت برپایی نماز جمعه را نشان می‌دهد.

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قم بیان داشت: بسیاری از حرکت‌هایی که در جبهه مقاومت و موج بیداری اسلامی اتفاق می‌افتد، بعد از نماز جمعه رقم می‌خورد، بنابراین ما باید قلب فرهنگی بودن نماز جمعه و قرارگاه بصیرت، فرهنگی و معنویت بودن نماز جمعه را دنبال کنیم.

 

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نماز جمعه قم به امامت آیت الله اراکی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و بعدها در مسجد اعظم قم و شبستان‌های کوچک حرم برگزار می‌شد، پس از آن به مدت 6 سال در دبیرستان امام صادق (ع) برگزار شد.

 

تأسیس مصلای قدس قم به همت مرحوم آیت الله شرعی و با وقف زمین‌های خاندان بکایی آغاز شد و در سال 1366 نماز جمعه به مصلای قدس قم منتقل شد که تا سال 1385 ادامه یافت، در آن سال، طبق تصویب مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور مبنی بر مقاوم سازی مصلاهای نماز جمعه سراسر کشور، نماز جمعه قم بار دیگر از مصلای قدس به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها منتقل شد و در آنجا به صورت موقت اقامه شد.

 

مصلای قدس قم با وسعت 25 هزار متر مربع در تاریخ (20 فروردین) سال جاری بازگشایی شد و نماز جمعه‌های شهر قم در این مکان برگزار می‌شود.

 

آیت الله استادی، آیت الله اعرافی، آیت الله سعید، آیت الله مومن و آیت الله حسینی بوشهری از جمله ائمه جمعه شهر قم هستند، همچنین نماز جمعه در شهرها و بخش‌های مختلف استان قم از جمله قنوات، خلجستان، پردیسان، سلفچگان، جعفریه و کهک با حضور پرشور مردم برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.