قدس آنلاین: امروز کسی در جامعه جرأت ندارد درباره مسأله «حجاب» به عنوان یکی از قوانین اسلامی در یک کشور اسلامی، سخنی بگوید، تذکری بدهد و یا به عبارتی «امر به معروف و نهی از منکر» کند، زیرا بسرعت انگ می‌خورد که «به تو چه ربطی دارد و چرا پا روی آزادی دیگران می‌گذاری؟»

کوتاهی ۲۲ نهاد در اجرای قانون گسترش حجاب و عفاف/دولت باید پرچمدار ترویج حجاب و عفاف باشد

براستی چرا چنین شده است و چرا به اینجا رسیده‌ایم؟ 22نهادی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف مسؤولیت یافته و موظف شده‌اند، چه کرده‌اند و این شورای عالی در برابر شیوع مرگ بار ویروس «فساد و بی‌بند و باری» که یکی از دلایل آن «بدپوششی و بدحجابی» است، چه پاسخی دارد؟ براستی کارویژه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی جدای از تصویب قانونی که رنگ اجرا به خود ندیده، چیست؟

* گلایه از نهادهایی که کوتاهی کرده‌اند

هفته گذشته حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی از اجرایی نشدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با حجاب و عفاف انتقاد کرد و توجه کارشناسان این حوزه را برانگیخت.

وی در همایش سراسری «عفاف، عزت، عشق» در دانشگاه فرهنگیان مشهد، با گلایه از نهادهای کشور در اجرایی نکردن مصوبات عفاف و حجاب تصریح کرد: اگر همین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، ولو اینکه اشکالاتی داشته باشد، در ارگان‌های کشور اجرایی می‌شد، امروز در جامعه شاهد چنین وضعیتی در حوزه عفاف و حجاب نبودیم.

* 7 هزار کانال ماهواره‌ای ضدحجاب

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به هفت هزار کانال ماهواره‌ای و شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان فعال در منطقه خاورمیانه، ادامه داد: مستکبران با تمام توان فرهنگی و امپراتوری رسانه‌ای خود به میدان آمده اند تا حریم ارزش‌های دینی جوامع اسلامی را بشکنند و در این راه از هیچ توطئه و تزویری فروگذار نمی‌کنند. ما باید بی درنگ در این مقطع حساس چاره جویی کنیم.

به عقیده عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان، در کنار برخوردهای ایجابی، باید به اقدام‌های فرهنگی برای نهادینه کردن موضوع حجاب در جامعه پرداخت و این دو محور را همزمان مد نظر داشت.

در همین حال آیت الله مکارم شیرازی با هشدار نسبت به اقدام‌های برخی از افراد در فضای مجازی و پویشی به نام «بی‌حجاب‌ها» در خارج از کشور برای حذف حجاب در ایران گفته است: عده‌ای در خارج از کشور پیگیر کمرنگ کردن یا حذف حجاب در ایران به عنوان یک مسأله سیاسی هستند.

❄ پرچمداری دولت برای مسأله حجاب

این مرجع تقلید با اشاره به رواج بدحجابی در برخی ادارات و نهادهای عمومی خاطرنشان کرد: دولت باید مسأله حجاب را از خود شروع کند و آن را جدی بگیرد و آن را ساده تصور نکند و در ضمن باید برای اثربخشی امر و نهی در حوزه حجاب و عفاف، زنان باحجاب مورد تشویق و تقدیر قرار گیرند.

آیت‌الله مکارم شیرازی معتقد است که حجاب رمز سلامت خانواده و جامعه است و حذف آن زمینه گسترش فساد و آسیب‌های اجتماعی و آزارهای جنسی و بی‌بند و باری را فراهم می‌کند، از این رو مسأله حجاب باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و مصوبات و قوانین حوزه حجاب و عفاف به دقت اجرا شود.

وی تأکید می‌کند: ملت ایران هر ساله نسبت به مسأله عفاف و حجاب حساس‌تر شده و به کسانی که خیالاتی برای ترویج بدحجابی یا بی‌حجابی در سر دارند، می‌گوید، حجاب جزو ضرورت‌های اسلام است. از سویی اهمیت این مسأله برای دشمنان اسلام نیز محرز شده، زیرا آنان برای مبارزه با اسلام در وهله نخست به سراغ مبارزه با حجاب در کشورهای اسلامی می‌روند.

❄ تجاوز سیاسی به حریم حجاب و عفاف

حجت الاسلام سیدمحمدمحسن دعایی، دبیرکل جبهه فرهنگی عفاف و حجاب نیز به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه در غفلت برخی مسؤولان، مسأله حجاب سیاسی شده و دشمنان از این طریق به ما هجمه فرهنگی می‌کنند.

وی با مقایسه آسیب‌های فرهنگی و نظامی در جنگ‌های اخیر می‌افزاید: کسانی که حریم حجاب و عفاف را زیر پا می‌گذارند، دقیقاً مانند تکفیری‌های داعش و مزدوران آمریکایی و صهیونیستی به حیات طیبه و امنیت اجتماعی و روانی دیگر انسان‌ها تجاوز می‌کنند و آرامش اجتماعی را از جامعه می‌گیرند.

این استاد دانشگاه و متخصص فرهنگ عمومی با بیان اینکه جامعه تشنه کار فرهنگی اثربخش است، تأکید می‌کند: باید اذعان کنیم که هنوز در برابر نبرد شدید دشمن و حیازدایی متمرکز و برنامه ریزی شده و تهاجم کم نظیر آنان، کار فرهنگی زیادی انجام نشده است، بنابراین  تربیت نیروهای مهارت محور در انجام کارهای فرهنگی فاخر باید در دستور کار قرار گیرد.

❄ فرهنگ سازی برای پذیرش درونی حجاب

 دکتر علی اکبر شایق، جامعه شناس و استاد دانشگاه بقیه الله‌الاعظم(عج) نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: دولت و نهادهای آموزش عمومی باید فرهنگ سازی برای پذیرش درونی حجاب را آغاز و شرایط مساعد اجتماعی را برای ارزش تلقی کردن و الگوپذیری این فرهنگ فراهم کنند تا خود زنان سراغ حجاب بروند.

وی با اشاره به آموزه‌های دینی در بحث حجاب و عفاف می‌افزاید: حجاب و عفاف یک پدیده مذهبی، فرهنگی و ارزشی مهم در تعالیم اسلامی است  که توجه به زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی آن به عنوان پیش نیاز آرامش عمومی به اثبات رسیده و باید برای اشاعه و تعمیق آن آموزش‌های بنیادین و مداوم در خانواده، مدرسه، دانشگاه و نیز مراکز عمومی اجتماع آغاز شود.

به اعتقاد دکتر شایق، یکی از تکالیف ضروری دولت برای زمینه سازی حضور قوی و سالم زنان در اجتماع، ایجاد زیرساخت‌های قانونی و حقوقی حوزه حجاب و عفاف است، اما دولت در این زمینه غفلت داشته و متأسفانه مصوبات حجاب و عفاف شورای عالی انقلاب فرهنگی بر زمین مانده است.

 

❄ تأکید قانون بر پوشش اسلامی زنان

دکتر حمیدرضا پژمان، استاد دانشگاه و عضو ستاد صیانت از حجاب و عفاف و مشاور خانواده نیز می‌گوید: در کشور ما قانون بر پوشش صحیح تأکید دارد و اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند در بستر ضابطه و قانون، زمینه ساز امنیت، آرامش و آزادی واقعی زنان بوده و امکان فعالیت‌های اجتماعی را فراهم کند و اجرای این قوانین در حوزه حجاب و عفاف و پوشش کامل اسلامی زنان ضروری است.

وی می‌افزاید: مسأله عفاف و حجاب فقط برای بانوان نیست و امری فراگیر مربوط به همه مردان و نیز زنان است که زندگی عفیفانه را دنبال می‌کنند. ما اگر سبک زندگی عفیفانه را در جامعه اسلامی به عنوان یک ملکه نفسانی در سطح اجتماع و خانواده جا بیندازیم، حتماً میوه این تلاش مصون سازی جامعه در برابر آسیب‌ها خواهد بود.

به اعتقاد این جامعه شناس و استاد دانشگاه، نشان دادن زیبایی‌های حجاب و عفاف و بصیرت افزایی برای مردم، نخبگان و فعالان فرهنگی یک اصل ضروری است تا در پوشش یک زمان بندی هدفمند بتوانیم به مرحله پذیرش و تقاضای فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه برسیم.

❄ رسانه ملی و بدحجابی

 این کارشناس حوزه حجاب و عفاف تأکید می‌کند: رسیدن به ثمردهی این مرحله مهم بر عهده نهادهای آموزشی و رسانه‌های گروهی بویژه صدا و سیماست، اما متأسفانه رسانه ملی نه تنها در این مسیر گام برنداشته، بلکه با تولید سریال‌های سخیف و سطحی، بر بدحجابی افراد صحه گذاشته است.

به اعتقاد دکتر پژمان، برخورد دولت و نهادهای کنترلی و نیز نهادهای فرهنگ ساز در برابر تهاجم فرهنگی، بویژه در حوزه حجاب و عفاف باید موضعی هجومی و آفندی باشد، نه دفاعی و انفعالی، وگرنه همان فرهنگ منحط غرب با ابزارهای نوپدید با همه ضعف‌هایی که دارد، بر اراده و اندیشه افراد در کشور غلبه خواهد کرد.

 

* نهادهای مسؤول در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف

بر اساس قانونی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده 22وزارتخانه، سازمان و نهاد زیر، موظف به اجرای مصوبه 47بندی این شورا در خصوص گسترش حجاب و عفاف هستند:

1ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس کمیته) 2ـ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی (نایب رئیس کمیته) 3ـ دبیر شورای فرهنگ عمومی (دبیر کمیته) 4ـ نماینده سازمان ملی جوانان 5ـ نماینده وزارت اطلاعات 6ـ نماینده نیروی انتظامی 7ـ نماینده وزارت کشور 8ـ نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی 9ـ نماینده وزارت آموزش و پرورش 10ـ نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 11ـ نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 12ـ نماینده سازمان صدا و سیما 13ـ نماینده وزارت بازرگانی 14ـ نماینده ستاد امر به معروف و نهی از منکر 15ـ نماینده شورای فرهنگی اجتماعی زنان 16ـ نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران 17ـ نماینده وزارت مسکن و شهرسازی 18ـ نماینده وزارت اقتصاد و دارایی 19ـ نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 20ـ نماینده گمرک جمهوری اسلامی ایران 21ـ نماینده سازمان تربیت بدنی 22ـ نماینده مرکز امور مشارکت زنان

در ادامه برخی از بندهای این قانون 47 ماده‌ای را می‌خوانید:

توجه دادن به رعایت و نیز باور پوشش، نه به عنوان یک اجبار اجتماعی، بلکه به عنوان یک ارزش انسانی، دینی و معنوی و یک باور قلبی؛ طراحی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی در مراکز تبلیغی، آموزشی و فرهنگی؛ تقویت فرهنگ استفاده از پارچه و لباس‌های منطبق با الگوهای ایرانی ـ اسلامی؛ تهیه مقررات لازم برای جلوگیری از واردات پارچه و لباس غیرمتناسب با فرهنگ عفاف و حجاب؛ تشویق چادر به عنوان حجاب برتر و پرهیز از تحمیل و اجباری کردن یک الگوی ثابت از حجاب؛ ترغیب مسؤولان و مدیران نسبت به مناسب سازی فیزیکی و فرهنگی و محیط کار در ادارات، تبیین عدم مغایرت پوشیدگی، حجاب و عفاف با حضور و فعالیت‌های اجتماعی زنان؛ نظارت دقیق و همه جانبه در امر تولید و نشر کتاب، مطبوعات و مجلات سینمایی؛ اهتمام جدی مراکز فرهنگی و تمامی رسانه‌های کشور نسبت به ارایه الگوی مطلوب از عفاف و حجاب؛ تشویق و ترغیب خانواده‌ها و جوانان به ازدواج آسان و ... .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.