۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳
کد خبر: 405828

مسعود بصیری

مصوبه ناتمام دولت

خبری که دیروز محمد باقر نوبخت درباره میزان پرداخت حقوق به مدیران اعلام کرد را باید یکی از تصمیمات خوب دولت برای رفع تبعیض پرداخت حقوق درمیان اقشار مختلف حقوق بگیران دانست اما حقیقت آن است که این تصمیم همه راه نیست و اتفاقا مطالب نهفته خاصی در آن وجود دارد. لذا در این خصوص یادآوری چند نکته ضروری به نظر می رسد

  1. پیش از این هم در موارد گوناگون از جمله نظام هماهنگ پرداخت و امثال آن قدم هایی برای اصلاح و نظام مند کردن پرداخت حقوق به خصوص به مدیران برداشته شده بود دستگاه های مختلف هم هرکدام قوانین خوبی را مصوب کرده بودند اما مساله این است که این مصوبات بعضا روی کاغذ می ماند و خیلی سخت به مرحله اجرا می رسید و متاسفانه برخی مراجع پرداخت حقوق به بهانه های مختلف قوانین را دور می زدند و پول هایی را پرداخت می کردند که نتیجه آن امروز مشخص شده است.
  2. مساله اصلی در هنگام افشای فیش های حقوقی موضوع مزایایی بود که به مدیران تعلق می گرفت. بسیاری از این فیش ها اتفاقا در بخش اول خود چندان مشکلی نداشتند بلکه مساله آنها وقتی شروع می شد که مزایای متعدد وارد آنها می شد. مزایایی مانند اضافه کاری های سنگین، ماموریت های گران قیمت و وام های عجیب و سرسام آور. به عنوان مثال در یک مورد بیش از 500 میلیون تومان وام کم بهره به مدیر خاص تعلق گرفته بود یا اینکه برای یک مسافرت خارجی چندده هزار یورو هزینه سفر و حق ماموریت پرداخت شده بود.

دولت اگر می خواهد واقعا گام موثری برای حل موضوع بگیرد باید جلوی این مزایا را بگیرد وگرنه دستگاه های مختلف با همین مصوبه حقوق 10 میلیونی هم می توانند حقوق های سنگین بپردازند.

  1. مساله بعدی حضور یک مدیر در چند شرکت و داشتن چندین فیش حقوقی یا دریافت حق الجلسه های سنگین است. همین الان کسانی هستند که اتفاقا مقام های بالای دولتی را در اختیار دارند اما نمایندگان مجلس تاکید داشتند که در چندشرکت اقتصادی فعال هستند و از آنها حقوق می گیرند. اگر قرار باشد سقف حقوق را مشخص کنیم اما حاشیه های آن را کنترل نکنیم و مدیر بتواند از چند محل و شرکت مختلف اعداد10 میلیون و 18 میلیون را دریافت کند عملا همان راه سابق ادامه دارد و اتفاق جدیدی رخ نداده است.

دولت باید با مصوبات خود راه های سواستفاده را هم ببندد و به عنوان مثال سیستم تامین اجتماعی و مالیاتی خود را تقویت کند که کسی نتواند راه گریزهای گوناگون برای دریافت های بی حساب پیدا کند.

  1. از همه مهمتر نحوه برخورد با کسانی است که تا کنون پول های هنگفت از بیت المال دریافت کرده و اکنون راحت به زندگی خود ادامه می دهند. این افراد به تاکید رهبر انقلاب قرار بود علاوه بر برگرداندن پول های دریافتی، عزل و مجازات شوند. اکنون سوال اصلی مردم این است که نتیجه این فرمایش رهبر معظم انقلاب چه شد؟

واقعیت این است که دولت یک گام را برای اصلاح دریافت های نجومی انجام داده است اما این فقط یک گام ساده است و شاید آن را گام اول هم نتوان نامید چرا که گام اول باید با مجازات متخلفان برداشته شود.

اگر قرار باشد مدیران متخلف بدون ترس از مجازات به کار دیگری مشغول شده و کسی آنها را درس عبرت سایرین نسازد پس عملا گام مهمی برنداشته است چرا که قوانین زیادی قبلا هم وجود داشت ولی مشکل این بود که متخلفین به آنها عمل نکرده و برای خود مزایای بی شمار قایل شده بودند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.