گروه «سیاست» قدس آنلاین-ساحل عباسی:یکی از درخواست های گروه حریت الحاق کشمیر به کشور پاکستان است از این رو نمی توان گفت مساله کشمیر موضوعی مذهبی و دینی است در حالی که گروه های تند رو در حال سوء استفاده از وضعیت موجود هستند.جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم تمایل تجزیه در کشمیر بیش از این وارد موضوع نشده است.

منافع و مطامع  هندوستان مانع دست یابی مردم کشمیر به مطالبه قانونی شان شده است

مردم کشمیر با دلایل قابل توجه واستناد به تاریخ معتقد هستند حاکمیت هند بر کشمیر کاملا غاصبانه و نامشروع است از این رو مردم به دنبال اصلی ترین مطالبه خود جدایی از هند و تن دادن این کشور به تعهدات بین المللی خود در قبال مردم کشمیر هستند. قتل و عام مردم این منطقه که به فاجعه کشمیر مشهور شده است موضوعی است که با بی توجهی رسانه های خارجی و سکوت دولتمردان سایر کشورها مواجه شده است. قدس آنلاین در گفتگو با حجت الاسلام امیر مسروری رئیس اندیشکده مطالعات جهان اسلام به بررسی اصلی ترین مطالبه مردم کشمیر پرداخته است.

یکی از مهمترین مطالبات مردم کشمیر استقلال خواهی سیاسی است این خواسته از چه زمانی مورد توجه مردم این منطقه قرار داشته است؟

ایستادگی برای مطالبه حق خود یکی از مهمترین خواسته های مردم کشمیر است که از سالهای گذشته مورد توجه مردم  این منطقه قرار داشته است از این رو برای دست یابی به حق خود در برابر ناملایمات متعددی مقاومت کرده اند. با استقلال هندوستان وخارج شدن این کشور از نفوذ استعمار پیر و حاکمیت بریتانیا بسیاری از گروه های مردمی با مغتنم شمردن وقت از استقلال هندوستان استقبال  کرده و این کشور را به سه قسمت تقسیم نمودند که اعم از هندوستان کنونی، پاکستان شرقی و پاکستان غربی است. کشمیر محصور در میان سه کشور پاکستان، هند و چین است. در هندوستان از ان به عنوان کشمیر جامو یاد می کنند ، قابل ذکر است که  هندوستان ؛پاکستان و بخشی از کشور چین نسبت به این منطقه ادعای مالکیت داشته در حالی که مردم کشمیر به دنبال حق تعیین سرنوشت خود هستند، بنابراین می توان گفت تاریخچه استقلال طلبی مردم کشمیر، به دوران استقلال هندوستان از بریتانیا باز می گردد.

اصلی ترین مطالبه مردم کشمیر چیست؟ آیا ملحق شدن به کشور پاکستان خواست مردم این منطقه است؟

با تحلیل اوضاع کشمیرمی توان به سه مطالبه اصلی که در داخل و در خارج از این منطقه مورد توجه قرار دارد اشاره نمود. اینکه جمهوری اسلامی ایران اوضاع مردم کشمیر را رصد کرده و فجایع صورت گرفته را اطلاع رسانی می کند امری مبارک است  بنابراین مطالبه تعیین حق سرنوشت مردم به دست خودشان از سوی جمهوری اسلامی ایران و تاکید براین موضوع که مردم باید سرنوشت خود را رقم زنند یکی از مطالباتی است که از خارج از آن سرزمین مطرح شده است. مطالبه دوم که مورد توجه کشورهای دیگری است که به نوعی در این موضوع ذی نفع بوده و یا ادعای حق مالکیت این منطقه را دارند باز می گردد که از آنها می توان به کشورهایی چون هندوستان و پاکستان اشاره نمود.، اما اصلی ترین مطالبه ای که بدان بی توجهی می شود عنایت به موضوع  حق تعیین سرنوشت مردمی است که با سیاسی بازی این کشورها لطمات جبران ناپذیری به مردم این منطقه وارد کرده است. مطامع و منافع سیاسی هندوستان مانع از تحقق خواسته مردم کشمیر شده است،  از این رو برخی از گروه ها همانند حریت از فرصت به دست آمده استفاده کرده و بخشی از مطالبات مردم را پیگیری می کند که از آن میان می توان به الحاق کشمیر به  به بخش پاکستان اشاره کرد. به نظر می رسد برخی از مردم کشمیر نیز به  دنبال تجزیه کامل و اعلام کشور کشمیر هستند. از آن سو اصلی ترین خواست گروه های مدنی در این منطقه رعایت آزادی های مدنی و افزایش حقوق شهروندی ؛ سیاسی و اجتماعی مردم کشمیر است .

خبرها حاکی از تعدی و قتل و عام شیعیان کشمیر است این مساله تا چه حدی واقعیت دارد؟

یکی از درخواست های گروه حریت الحاق کشمیر به کشور پاکستان است به این دلیل که پاکستانی ها سنی مذهب هستند و اهالی کشمیر که اکثریت سنی مذهب می باشند تمایل ویژه ای به الحاق به پاکستان دارند این در حالی است که اخبار و اطلاعات پخش شده در فضای مجازی اینگونه وانمود کرده که شیعیان در کشمیر به قتل می رسند در حالی که این خبر تنها یک هیجان رسانه ای است و واقعیت ندارد.  تازه ترین خبرها حاکی از عدم کشته شدن شیعیان در این منطقه است بنابراین با قاطعیت می توان گفت که برخی به دنبال نشر اخبار کذبی مبنی بر درگیری مذهبی بین برادران اهل سنت با شیعیان هستند در حالی که موضوع درگیری کشمیر به هیچ وجه درگیری و نزاع مذهبی به شمار نمی رود، البته بخشی از کسانی  که به خشونت طلبی در کشمیر دامن می زنند از جمله جریانهای تند روی وهابی و القاعده هستند  که از اوضاع به وجود آمده برای تفرقه افکنی و اقتدار بیشتر خود در این منطقه استفاده می کنند . متاسفانه برخورد دولت هندوستان در این ماجرا سخت و خشن بوده و اعتراضات اجتماعی را با بدترین و سخت ترین شکل ممکن جواب داده است از این رو مردم این منطقه نسبت به تعدی و ظلم دولت هندوستان واکنش های شدیدی از خود نشان می دهند .

آیا سازمان ملل تا کنون اقدام قاطعی برای جلوگیری از اعمال خشونت در این منطقه انجام داده است؟ موضع جمهوری اسلامی ایران دراین باره چیست؟

سازمان بین الملل با صدور قطعنامه ای در حمایت از مردم کشمیر برای تعیین حق سرنوشت خود وارد عمل شده است و بیش از این برای کمک به مردم این کشور تدابیر و راهبرد خاصی نیاندیشیده است. اما مهترین مساله ای که همچنان بلاتکلیف مانده است عدم تبعیت دولت ها از سازمان حقوق بشر برای قبول حق سرنوشت مردم این منطقه است. منافع ملی کشورهای پاکستان و هندوستان مانع مهمی پیش دست یابی مردم کشمیر به حق قانونی و تعیین سرنوشت خود است از این رو می توان گفت مردم کشمیر در تنگنای منافع ملی دو کشور پاکستان و هندوستان اسیر شده اند . از سوی دیگر تنها کسانی که قاطعانه در این  مورد امکان دخالت دارند خود مردم کشمیر هستند و هیچ دولتی حتی جمهوری اسلامی ایران نیز که مدافع حقوق مظلومان جهان است به این موضوع ورود نمی کند چرا که حق انتخاب را به مردم کشمیر می دهد و این موضوع کشمیر است و باید به اراده مردم این منطقه به سرانجام رسد.بی شک اگر جمهوری اسلامی ایران  موضوع تجزیه کشمیر را بپذیرد اجازه دخالت در امور این منطقه را به  گروه های تجزیه طلب داده است  بنابراین  با احتمال چنین وضعیتی فرصت مناسبی در اختیار گروه های تجزیه طلب قرار می گیرد تا با فشار افکارعمومی با دریافت قطعنامه در تعیین حق سرنوشت مردم این کشور دخالت کنند  لذا جمهوری اسلامی ایران با دعوت از همه گروه ها و دولت هندوستان به کاهش خشونت نسبت به حق سرنوشت مردم این کشور تاکید می کند همانند موضع گیری که در وزارت خارجه صورت گرفته است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.