هنر/ محمدعلی میرزایی نزدیک به ۶ سال است که برنامه صبحگاهی «صبحی دیگر» از شبکه تلویزیونی آموزش پخش می‌شود؛ برنامه‌ای که با وجود پخش از یک شبکه فرعی توانسته است مخاطبان بسیاری را برای خود دست و پا کند و گوی رقابت را از سایر برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون که از قضا از شبکه‌های اصلی هم پخش می‌شوند، برباید. علی نیکزاد، یکی از مجریان این برنامه، درباره دلایل این موفقیت توضیح می‌دهد.

آموزش غیرمستقیم مهارت‌های زندگی هدف ماست

«صبحی دیگر» از ابتدا قرار بود با چه فرم و مضمونی ساخته شود؟

در رابطه با فرم «صبحی دیگر» باید بگویم که فرم برنامه، جدید نیست. این برنامه، یک جنگ تلویزیونی صبحگاهی یا به تعبیر برخی دوستان یک مجله تصویری صبحگاهی است و چنین شکلی از برنامه را در دیگر شبکه‌های تلویزیونی هم می‌بینیم. تفاوت برنامه ما با دیگر برنامه‌ها در محتوای آن است.

ما طبق رسالت شبکه آموزش پیش می‌رویم. تصمیم دوستان در ابتدا و در زمان طراحی برنامه بر این اساس بود که ما در «صبحی دیگر» مهارت‌های زندگی را آموزش دهیم و بر این مبنا پیش برویم اما آموزش این مهارت‌ها به شکل غیرمستقیم باشد. در حال حاضر و با گذشت 6 سال از عمر برنامه، ما همچنان با این هدف محتوا را پیش می‌بریم.

 

اجرای این برنامه را به همراهی آقای کرمی انجام می‌دهید. اجرای 2 نفره ‌در یک برنامه زنده چگونه است؟

در اجرای تلویزیونی، اجرای 2 نفره فرم خاصی دارد و مهارت‌های ویژه خودش را می‌طلبد. مجریانی که در کنار هم اجرا می‌کنند، طبیعتاً باید فضا‌های متفاوتی را نسبت به اجراهای تک‌نفره ایجاد کنند. اما رابطه ما چه در حال اجرا و چه پشت صحنه رابطه خوبی بوده است و شاید رابطه بیرون از اجرا در حین اجرا هم منعکس خواهد شد.

به هر حال آقای کرمی‌ یک پیشکسوت هستند و بنده همیشه احترام خاصی برای ایشان قایل هستم. با توجه به بازخورد و نظرات مردمی، خدا را شکر درمی‌یابیم که این اجرای 2 نفره به مذاق مخاطبین «صبحی دیگر» خوش آمده است.

 

ما در گفت‌و‌گو‌هایتان شاهد این بوده‌ایم که علاقه و ارتباط شدیدی با برنامه «صبحی دیگر» دارید. این علاقه ناشی از چیست؟

یک بخشش به شخصیت خود بنده برمی‌گردد زیرا من هر جایی که فعالیتی انجام دهم خودم را با آن شرایط وقف میدهم و به آن پایبند هستم.

درباره «صبحی دیگر» هم این قاعده صادق است. برای اجرای برنامه‌های تلویزیونی، مثل برخی از همکارانمان، پیشنهادهای مختلفی وجود داشت و من ترجیح دادم در یک برنامه فعالیت کنم و آن هم «صبحی دیگر» است. یک بخش دیگر علاقه من به «صبحی دیگر» هم به خاطر مخاطبان آن است. این مسأله به میزان علاقه بنده به مخاطبان دیرین برنامه برمی‌گردد و این به نظر خودم اتفاق خوشایندی است .

 

ما در طول این سال‌ها شاهد برخی از برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون همچون «صبح بخیر ایران»، «ویتامین سه»،«حالا خورشید» و... بوده‌ایم. آیا نقطه مشترک یا تفاوتی بین «صبحی دیگر» و برنامه‌های دیگر می‌بینید؟

طبیعتاً وقتی شما می‌خواهید برنامه‌ای را آغاز کنید، سعی می‌کنید که متفاوت از برنامه‌های دیگر باشد. ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم و تلاش کردیم متفاوت‌تر از فضا‌های دیگر باشیم و در حال حاضر نیز با همین نگاه این برنامه را ادامه خواهیم داد. به نظر ما موضوعات و صحبت‌هایی که در «صبحی دیگر» مطرح می‌شود، تفاوت ما با این برنامه‌هاست. حال این دیگر مربوط به مخاطبین است که تفاوت‌ها را تشخیص دهند و انتخاب کنند که ساعات صبحگاهی خود را با کدام برنامه سپری نمایند.

 

اجرای برنامه صبحگاهی چه طراوت و حسی دارد؟ آیا با سختی‌ها هم مواجه شده‌اید؟

برنامه‌سازی و اجرای برنامه در ژانر‌های مختلف سختی‌های خاص خودش را دارد. برنامه صبحگاهی هم از این قاعده مستثنی نیست اما به هر حال لازم و ضروری است که شما شاداب و پر انرژی باشید. مثلاً در برنامه تحلیلی‏ای که در ساعات عصرگاهی و شبانگاهی اجرا میشود، شما خیلی نیازی به آن نشاط و شادابی ندارید اما در برنامه صبحگاهی همه ساختار باید صبحانه باشد. بنای ما بر این است که اکثریت مردم کارشان را در این ساعت آغاز می‌کنند و طبیعتاً شما باید نوعی از اجرا را در دستور کار خودتان قرار بدهید که به نشاط و در عین حال آگاهی صبحگاهی شهروندی که برنامه شما را می‌بیند، اضافه کند. «صبحی دیگر» هیچ وقت خبری نبوده است.

 

به عنوان مجری در انتخاب مهمان و کارشناس برنامه چه مقدار آزادی دارید؟

مجری برنامه اساساً در این زمینه مسؤول نیست و این کار به عهده تهیه‌کننده است. مسؤول کلیت برنامه تهیه‌کننده است. ما یک اتاق فکر داریم که بنده و آقای کرمی‌ و موسوی در آنجا بحث می‌کنیم و در نهایت، این تهیه‌کننده است که تصمیم می‏گیرد. مجریان در این زمینه تصمیم نمی‌گیرند. ولی حُسن آقای رامین موسوی به عنوان تهیه‌کننده برنامه در این است که به نظرات احترام می‌گذارد و از نظرهای مشورتی ما استفاده می‌کند.

 

«صبحی دیگر» تا چه اندازه ذهن مخاطب را نسبت به زندگی روشن می‌کند و تا چه زمانی روی آنتن می‌رود؟

این که زمان اتمام برنامه کی باشد، بر عهده مسؤولان شبکه است و در این مورد چیزی نمی‌توانم بگویم. اما درباره استقبال مخاطبان باید بگویم که «صبحی دیگر» یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های صبحگاهی کشور محسوب می‌شود. ما 3 بار مراسمی ‌را برپا کردیم و هواداران برنامه حضور پیدا کردند و از تلویزیون هم پخش نشد . بازخوردهایی که در آنجا گرفتیم، به ما می‌گوید که برنامه، پرمخاطب است و خدا را شکر مخاطبان سابقمان به برنامه خیلی لطف و علاقه دارند. هدف ما این است که «صبحی دیگر»، به غیر از انتقال دانش و مهارت زندگی، مردم را امیدوار کند یا به تعبیر شما مفهوم زندگی را در ذهن مخاطب روشن سازد. این کار خیلی مهمی ‌است. وقتی مخاطبی که سن بالایی دارد، به ما می‌گوید که انرژی 24 ساعت زندگی خود را از «صبحی دیگر» می‌گیرم، خیلی اتفاق مهمی برای ما‌ست. اتفاقاً تعبیر شما بسیار زیبا است که «صبحی دیگر» امید و نشاط را در زندگی‌ها تداعی می‌کند. این اتفاق خیلی خوبی است و واقعاً به خودم می‌بالم که این برنامه چنین کاری را انجام می‌دهد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.