فرهنگ/ آرش شفاعی: شاید تصور عموم مردم از شاعران، انسان انسان‌هایی خموده، افسرده و کم کم‌تحرک باشد که در انزوا زندگی می می‌کنند و گاه و بیگاه به افق خیره می می‌شوند و شعر می می‌گویند.

شاعران هم پا به توپ شدند

شاید تعجب کنید که شاعران نه‌تنها در عرصه ادبیات و هنر فعال هستند بلکه در عرصه ورزش و فوتبال سالنی هم حضوری جدی دارند. تیم فوتسال شاعران از 2 سال پیش شکل گرفته و تا کنون در 2 دوره مسابقات رسمی جام سفیر و جام فجر و بیش از 10 بازی دوستانه شرکت کرده است. شاید باور نکنید اما بیش از ۱۵۰ شاعر و ترانه‌سرا تا کنون در تمرینات تیم فوتسال شاعران، که «کانون ادبی زمستان» آن را تأسیس کرده است، حضور یافته‌اند.

شامگاه سه‌شنبه دومین سالگرد تأسیس این تیم فوتسال بود. به همین مناسبت، شاعران ورزشکار و ورزش‌دوست در مراسمی که در سالن امام خمینی(ره) برگزار شد، گرد هم آمدند.

در این مراسم حسن دایی سرپرست تیم که هم شاعر است و هم به دلیل اینکه برادر علی دایی فوتبالیست نام‌آشنای تیم ملی است نسبتی با ورزش دارد، هدف از ایجاد این تیم را اثبات همدلی و حضور جدی شاعران در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانست.

دایی با اشاره به اینکه شاعران در میان قشرهای مختلف هنرمندان از همه مظلوم‌تر هستند، گفت: ما در این تیم گرد هم جمع شده‌ایم تا به همه ثابت کنیم که شاعران در کنار یکدیگر در عرصه فعالیت‌های فرهنگی هستند و خواهند بود.

وی تلاش برای کمک به کودکان کار و تحقق آرزوی درس‌خواندن همه کودکان ایرانی را هدف این تیم دانست و تأکید کرد فعالیت در این راستا جزو اهداف آینده تیم فوتسال شاعران خواهد بود.

سجاد عزیزی آرام، شاعر و مدیر کانون ادبی زمستان، نیز در این مراسم با اشاره به صحبت‌های حسن دایی، از تلاش برای تأسیس «سازمان مردم‌نهاد حمایتی و ادبی زمستان» به‏منظور تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی خبر داد.

به گفته وی، این سازمان مردم‌نهاد بعد از مدت‌ها پیگیری به عنوان نخستین سازمان مردم‌نهاد که با استفاده از ظرفیت‌های ادبی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، به‎زودی از وزارت کشور مجوز فعالیت خواهد گرفت.

عزیزی آرام همچنین به نقل خاطره‌ای از بازی‌های تیم پرداخت و گفت: در یکی از بازی‌ها متوجه شدم که فشار حریف روی تیم ما زیاد شده است و وقتی دقت کردم دیدم یکی از اعضای تیم در زمین نیست. وقتی بیشتر دقت کردیم متوجه شدیم محمدسعید میرزایی، شاعر نام‌آشنا و از بازیکنان تیم، در وسط بازی دچار الهام شعری شده و تعداد زیادی کاغد در اطراف او ریخته و در حال شعرگفتن است! جالب اینکه آن شعر بعدها منتشر شد و مورد استقبال هم قرار گرفت.

سینا بهمنش، شاعر و مدیر تیم فوتسال شاعران، نیز در سخنانی به روند شکل گیری این تیم پرداخت و با اشاره به استقبال هنرمندان فعال در رشته ادبیات از این تیم، گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما این است که از میان علاقه‌مندان فراوانی که دوست دارند همراه با تیم تمرین کنند، تعدادی را انتخاب کنیم.

وی همچنین از آمادگی کانون ادبی زمستان برای تأسیس تیم‌های ورزشی برای بانوان خبر داد.

در این مراسم، پس از شعرخوانی گروهی از شاعران و ترانه‌سرایان، کیک سالگرد تأسیس تیم که به شکل یک زمین فوتبال بود، بریده شد و اعضای تیم با لباس جدید تیم عکس یادگاری گرفتند.   

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.