مشاور عالی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تشریح جزییات کودتای نافرجام ترکیه در نیمه ماه جاری میلادی گفت: هدف اصلی عوامل کودتای نافرجام به قتل رساندن اردوغان بود.

هدف کودتا لو رفت / استعفای ۲ ژنرال تُرک

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «ابراهم کالن» مشاور عالی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با حضو در برنامه «بدون مرز» شبکه الجزیره قطر به تشریح جزییات کودتای نافرجام در ترکیه پرداخت و اظهار داشت: هدف اصلی عوامل کودتا به قتل رساندن اردوغان بود.

وی که سخنگوی رسمی ریاست جمهوری ترکیه است، افزود: کودتاچیان بر اساس نقشه ای که طراحی کرده بودند، در سه نقطه دست به کار شدند که شامل آنکارا، استانبول و مرمریس می شد، جایی که اردوغان در حال گذراندن تعطیلات در کنار خانواده اش بود.

کالن گفت: اگر عوامل کودتا موفق می شدند اردوغان را دستگیر کنند، کودتا به موفقیت می رسد اما اینطور نشد.

مشاور اردوغان تاکید کرد: سربازانی که سوار سه فروند بالگرد شده بودند به اضافه  نیروهای ویژه که 30 نفر از آنان آموزش دیده  بودند، در صدد دستگیر کردن اردوغان و یا کشتن او بودند اما در تحقق این هدف ناکام ماندند.

مردم با دست خالی کودتا را نافرجام گذاشتند

کالن در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تشریح جزییات رخدادهای شب کودتا در نیمه ماه جاری میلادی پرداخت و گفت: این اولین بار در تاریخ معاصر جهان است که یک کودتا رخ می دهد و مردم آن را با حضور در خیابان ها بدون سلاح و دست خالی نافرجام می گذارند زیرا به مقابله با هواپیماها و تانک ها و سربازان عامل کودتا برخاستند که این مثال بارز شجاعت است.

وی ادامه داد: پس از مطلع شدن از تلاش برای کودتا با اردوغان تماس گرفتم و از طریق فیس تام نیز با مردم ارتباط برقرار کردم و این اقدامات در حضور مردم در خیابان ها و ناکام گذاشتن کودتا بسیار موثر واقع شد به اضافه اینکه با نیروهای امنیتی و پلیس و وزارت کشور و نیز آن دسته از فرماندهان ارتش که مخالف کودتا بودند، تماس گرفتم.

فرار 12 نفر از عوامل کودتا

کالن تصریح کرد: 240 نفر در جریان کودتا جان خود را از دست دادند و 12 کودتاچی نیز فرا کردند که مسئولان امنیتی با استفاده از تمام وسایل موجود آنان را تحت تعقیب قرار خواهند داد.

وی با اشاره به اقداماتی که پس از تلاش نافرجام کودتا صورت گرفت از جمله دستگیری 12 هزار نفر که بیشتر نظامی هستند، گفت: هدف از این اقدمات تضمین جلوگیری از تکرار چنین حوادثی است و افرادی که در این کودتا دست داشتند به نهاد قضایی ارجاع داده می شوند.

مشاور اردوغان در ادامه گفت‌وگو با برنامه بدون مرز، فتح الله گولن را مغز متفکر کودتا برشمرد و تصریح کرد: وی در نظر داشت با این کار ترکیه را تحت کنترل خود در آورد زیرا به دنبال بازگشت به کشور بود و از نظر او هدف می تواند توجیهی برای استفاده از  وسایل تحقق آن باشد از همین رو او و حامیانش در تلاش برای خدشه دارد کردن اردوغان و نیز کشور ترکیه در خارج هستند.

وی در مورد اخبار برخی رسانه های غربی مبنی بر دست داشتن آمریکا در کودتای نافرجام ترکیه گفت: در مورد اخبار رسانه ها بر اساس حدس و گمان برخورد نمی کنم بلکه اساس کارم مبتنی بر بیانیه های رسمی و دلایل است.

استعفای دو ژنرال ترک در آستانه نشست شورای عالی نظامی

در این میان دو تن از ژنرال های بلندپایه ارتش ترکیه پیش از برگزاری نشست شورای عالی نظامی استعفا دادند.

در نشست مزبور که در آنکارا برگزار خواهد شد، در مورد اصلاحات گسترده در ارتش در پی کودتای نافرجام تصمیم گیری خواهد شد.

بنابر اعلام خبرگزاری خصوصی «دوغان»، «احسان اویار» فرمانده نیروی زمینی و ژنرال «کمیل باش اوغلو» فرمانده نیروهای آموزشی اندکی پس از برکناری 149 ژنرال و دریادار ارتش از سوی رجب طیب اردوغان استفعا دادند.

استعفای این دو ژنرال ارتش ترکیه که عالی ترین درجه در ارتش به شما می آید چند ساعت پیش از برگزاری نشست شورای عالی نیروهای مسلح برای تعیین نظامیان جدید و جایگزین کردن آنان با نظامیان برکنار شده و تحت پیگرد قرار دادن آنان از سوی دستگاه قضایی رخ داده است.

تلاش برای کودتا در ترکیه در شب 15 ژوئیه جاری انجام گرفت و به دنبال پرواز چند جنگنده بر فراز آنکارا و استانبول موجی از  ترس و وحشت در خیابان های این دو شهر حاکم شد.
این در حالی است که آنکارا فتح الله گولن را که در آمریکا در تبعید به سر می برد، به دست داشتن در کودتای نافرجام متهم کرده است اما وی این خبر را تکذیب کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.