یکی از مراجع تقلید گفت: ورشکستگی و تعطیلی کارخانجات بیانگر کم توجهی به تولید است.

 ورشکستگی و تعطیلی کارخانجات بیانگر کم توجهی به تولید در کشور است/ مسئولین جلو واردات اضافی را بگیرند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، آیت‌الله مکارم شیرازی در ویژه برنامه‌های مذهبی-فرهنگی حرم مطهر رضوی که شامگاه پنجشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور خیل عظیمی از زائران و مجاوران در صحن جامع رضوی برگزار شد، درباره «اقتصادی اسلامی» به ایراد سخنرانی پرداخت.
این استاد درس خارج حوزه‌های علمیه قم با اشاره به اینکه در قرآن و روایات اهل بیت(ع) اصول اقتصادی به صورت کلی بیان شده اظهار داشت: اگر اقتصاد مناسب و فرهنگ صحیح در جامعه نهادینه شود، بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف خواهد شد و مردم جامعه به سوی سعادت سوق داده می‌شوند.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد و فرهنگ با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند، ابراز کرد: اگر اقتصاد مردم خراب باشد به طبع آن، فساد و خیانت در جامعه بیشتر خواهد شد و مقوله فرهنگ نیز آسیب جدی خواهد دید، همچنین اگر در بین مردم، فرهنگ غلط نهادینه شود، مسئله ربا، رشوه و حقوق‌های نجومی پدید خواهد آمد.
آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار داشت: اگر خط تولید در کشور سامان پیدا کند، یقیناً بخش زیادی از مشکلات مردم حل می‌شود، ورشکستگی و تعطیلی کارخانجات و افزایش واردات بیانگر کم توجهی به خط تولید در کشور است، بنابراین همه مسئولان باید با شجاعت هر چه بیشتر جلوی واردات و خرج های اضافی را بگیرند تا خط تولید کشور بیشتر تقویت شود.
وی گفت: مسئله عدالت اجتماعی فقط مربوط به دولت نیست، بلکه آیات قرآن به این اشاره دارد که همه مردم در بحث عدالت اجتماعی سهیم هستند و باید در این مسیر گام بردارند.
این مفسر قرآن به نمونه آیاتی از قرآن کریم درباره تولید اشاره و عنوان کرد: خداوند از حضرت داوود که دارای مقام عالی بود، خواست تا با تولید و بافتن زره، زندگی خود را اداره و دیگران را از آن تولید بهره مند کند، بنابراین معلوم می شود که بعضی صنایع از تعلیمات الهی و انبیاء بوده است.
وی با اشاره به سوره یوسف گفت: سوره مبارک یوسف افزون بر بیان عفت و پاکدامنی بر مسئله تولید نیز اشارات زیادی دارد، حضرت یوسف پس از تعبیر خواب پادشاه در هفت سال مردم را به تولید، ذخیره‌سازی و ساختن سیلو دعوت کرد و اقتصاد مقاومتی با رویکرد صرفه‌جویی را به آنها آموخت.
به گفته این مرجع تقلید، طبق روایات امیرالمؤمنان علی(ع) با پولی که از دست رنج خود به دست آورده بود، بیش از هزار برده و غلام را آزاد کردند و این مهم نشان می‌دهد که ایشان نیز اهل کار و تولید بوده‌اند.
وی با اشاره به شهادت امام صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) چون پدر بزرگوارشان بیشتر حیات خود را برای ترویج معارف دینی و فقه شیعه صرف کرد، اکنون بیش از نیمی از احکام مربوط به فقه از امام صادق و امام باقر(ع) است.
آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: حضور پیکر مطهر چهار شهید گمنام در این بارگاه یادآور این مطلب است که امنیت این کشور به سادگی به دست نیامده و اگر مجاهدت و ایثارگری‌های این عزیزان نبود کشور ما در سلطه صدام و استکبار جهانی بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.