سفیر عراق در تهران، دو کشور ایران و عراق را عمق استراتژی یکدیگر دانست و گفت: هر دو کشور، حفظ ثبات و آرامش در منطقه را خواستارند اما برخی کشورهای منطقه با پشتیبانی غربی ها در حال فتنه افروزی اند.

آب پاکی سفیر عراق بر روی دست مدعیان دخالت / مذاکرات هسته ای نمادی از حکمت امت اسلامی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا،حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری هم در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل هنگامی که هنوز ابعاد فاجعه تروریستی در منطقه و جهان شناخته نشده بود، زنگ خطر را به صدا درآورد و همگان را به مبارزه با خشونت و افراط گرایی دعوت کرد.
اگر چه این موضوع به اجماع در این مجمع تصویب شد اما در عمل شاهد بودیم که ائتلاف ها نقشی در مبارزه نداشتند و تنها مردم و دولت های کشورهایی که درگیر فجایع انسانی ایجاد شده توسط تروریست های مورد حمایت برخی کشورهای منطقه و جهان بودند، وارد این کارزار شدند.
جمهوری اسلامی ایران نیز از ابتدای حملات تروریست ها در عراق و سوریه خود را در کنار مردم و دولت قانونی این کشورها قرار داد و سعی کرد با امکانات مستشاری و همچنین دیپلماسی به مقابله با چهره جدید اسلام ستیزی برآید.
اما با این حال، کشورهای حامی تروریست ها این حضور را برنتافته و تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا در روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق، سوریه، یمن و کشورهای دیگر اختلال ایجاد کنند. این نقش در اجلاس اخیر اتحادیه عرب به خوبی نمایان شد و شاهد بودیم که این کشورها، ایران اسلامی را به دخالت در امور داخلی کشورها متهم کردند.
از این روی به سراغ راحج صابر عبود الموسوی سفیر جمهوری عراق در تهران به عنوان یکی از کشورهای عضو این اتحادیه رفتیم تا درباره روابط دوجانبه و اتهامات وارده علیه جمهوری اسلامی ایران توسط برخی کشورهای منطقه گفت و گو کنیم.
وی که متولد 1955 در شهر بصره در جنوب عراق و آشنا به زبان انگلیسی و روسی است از اسفند ماه 93 به عنوان سفیر معرفی و خرداد ماه 94 آغاز به کار کرد به گرمی از خبرنگاران ایرنا بر روی فرش دستباف ایرانی گلدار نسبتا بزرگی که با آن کف اتاق کار خود را برای نشان دادن هنر ایرانی تزیین کرده است، استقبال کرد. 
این دانش آموخته حقوق از دانشگاه بغداد اتهامات وارده به ایران را بی اساس می داند و می گوید: حضور ایران در عراق کاملا به درخواست دولت عراق بوده و یک حضور مستشاری است.
وی با اظهار امیدواری از این که کشورهای اسلامی دیگر هم نقشی چون ایران را بر عهده بگیرند، می افزاید: متاسفانه برخی کشورهای منطقه ای با پشتیبانی غربی ها از تروریست ها حمایت کرده و به نام حقوق بشر، مسلمانان را می کشند.
سفیر سابق عراق در تاجیکستان و قزاقستان ادامه می دهد: تروریسم و خشونت در منطقه گسترش یافته است تا منطقه بر اساس طایفه گرایی و تعصبات مذهبی تقسیم بندی شود. آن ها نمی خواهند منطقه پیشرفت کند و ثبات داشته باشد.
عبود الموسوی همچنین با تاکید بر این که کشورهای منطقه قادر به حل مشکلات خود هستند، تصریح می کند: ما را رها کنید، شما نمی توانید رهبران ما باشید، دوران استعمار تمام شده است و ملت ها خودشان می خواهند که حکومت را در دست بگیرند.
موضوعات روابط اقتصادی، زیارت اربعین و وضعیت منافقانی که در عراق حضور دارند از دیگر مباحث مطرح شده در این گفت و گو است که مشروح آن را در زیر می خوانید: 

**به عنوان اولین سوال، روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق را در سال های اخیر چگونه ارزیابی می کنید ؟
++من پیش از این در کشورهای تاجیکستان و قزاقستان هم سفیر بوده ام اما اهمیت جمهوری اسلامی ایران کاملا با آن ها متفاوت است. ایران همسایه عراق است، مزرهای طولانی با یکدیگر دارند و موقعیت استراتژیک هر دو قابل توجه است.
ایران و عراق روابط تاریخی و فرهنگی دیرینه دارند و ملت های هر دو کشور از علما و مراجع عظام تبعیت می کنند و به آن ها احترام می گذارند.
این مسایل نوع روابط ایران و عراق را مشخص می کند و با توجه به این دیدگاه، ماموریتم را در ایران دنبال می کنم، حساسیت منطقه و بین المللی و چالش های موجود در ایران و عراق و اهمیت استراتژیک این دو کشور برای از بین بردن این چالش ها از دیگر موضوعاتی است که در این روابط اثرگذار بوده است.
روابط دو کشور مبتنی بر دیدگاه استراتژیکی است به این معنا که ایران و عراق عمق استراتژیک یکدیگر هستند و هر دو کشور ثبات و آرامش را در منطقه خواستارند.
ایران همیشه کشورهای منطقه را به ثبات و آرامش دعوت می کند اما متاسفانه برخی کشورهای منطقه ای با پشتیبانی کشورهای غربی به دنبال فتنه افروزی در منطقه هستند.
ما از روابطمان با جمهوری اسلامی ایران راضی هستیم و هر دو کشور در همه زمینه ها همکاری خوبی دارند. مهم ترین موضوع این است که برای پیشرفت روابط، اراده داشته باشیم.
مراجع دینی هم بر گسترش و تعمیق روابط دو کشور تاکید دارند و رهبر معظم انقلاب هم بر حفظ وحدت عراق اصرار و بر گسترش روابط با عراق تاکید دارند و این خود عامل مهمی است که مراجع و رهبران دینی نیز خواستار تقویت حکومت مردمی در عراق هستند. 

**یکی از مشکلات اساسی در عراق، حضور تروریسم است. ارتش و نیروهای مردمی عراق عملیات های مهمی علیه تروریست ها داشته اند و ایران هم تلاش کرده است با حضور مستشاری خود، به دولت قانونی این کشور کمک کند، چرا برخی از کشورها از این رابطه نگرانند؟
++دشمنان منطقه تضعیف روابط ایران و عراق را دنبال می کنند، برای همین است که برای آن ها خوشایند نیست ایران در کنار عراق باشد. حمایت ایران نقش تاریخی و مهمی دارد تا عراق سرپا بایستد و این اقدام، همه نقشه های آن ها را به هم ریخته است و برای همین سعی می کنند که با ایران دشمنی کنند.
تروریسم و خشونت در منطقه گسترش یافته است تا منطقه بر اساس طایفه گرایی و تعصبات مذهبی تقسیم بندی شود. آن ها نمی خواهند منطقه پیشرفت کند و ثبات داشته باشد و با این که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند که نمی خواهیم بمب هسته ای داشته باشیم، ایران را به بهانه هسته ای تحت فشار قرار داده اند.
آن ها هم می دانند که ملت ایران و عراق از نظرات رهبران دینی تبعیت می کنند، آن ها به این بهانه می خواستند جلوی پیشرفت ایران را بگیرند اما خیلی غافلگیر شدند که ایران حتی بعد از تحریم ها نیز پیشرفت علمی چشمگیری داشت.
ایران کشوری بزرگ است که توانست در مذاکره با 6 کشور بزرگ به آنچه که می خواست برسد و این بالتبع برای آن ها خوشایند نیست. نمی خواهند هیچ کشوری از مظلومان دفاع کند، به اسم حقوق بشر نیرو می فرستند تا مردم را در منطقه بکشند.
چه کسی نمی داند که منافقان خلق در عراق مرتکب چه جنایاتی شده اند؟ حتی به صدام کمک می کردند تا مردم عراق را بکشند. همین کشورهای اروپایی به بهانه حقوق بشر از آن ها حمایت می کنند، مردم را می کشند و آن ها نیز حمایت می کنند.
وقتی که مردم عراق علیه نظام صدام برخاستند آن ها کمک کردند تا صدام این مردم را از بین ببرد و صدها هزار نفر را کشتند به بهانه این که علیه نظام شورش کرده اند.
مردم سوریه هم حکومت خود را انتخاب کردند اما چون برای آن ها خوشایند نبود، نیروهایی را اعزام کردند تا مردم را قتل عام کنند.
مردم یمن هم می خواستند که آزاد باشند اما با حملات هوایی، هر روز مردم را به کشتار می کشند. فلسطینی ها هم هر روز کشته می شوند و سرزمین آن ها غصب می شود اما آن ها نگاه می کنند.
سید حسن نصرالله از سرزمین خود دفاع می کند اما از نظر آن ها تروریست است و باید از بین برود، از مرزهایش دفاع می کند تا تروریست ها وارد نشوند اما آن ها او را متهم می کنند.
از هزاران کیلومتر آن طرف تر وارد سوریه شده اند اما می گویند سید حسن امنیت منطقه ای ما را تهدید می کند. نیروهای مردمی که مانع سقوط عراق شد را تروریست می نامند و معتقدند که باید از بین بروند چون همه نقشه های آن را از بین بردند.
اگر نیروهای مردمی و ارتش عراق با حمایت های جمهوری اسلامی ایران نبود تا کنون عراق سقوط کرده بود و اگر عراق سقوط کند همه کشورهای منطقه سقوط خواهند کرد و در همه کشورهای منطقه هرج و مرج ایجاد می شود.
این تصمیم ایران در حمایت از عراق به خاطر شرایطی که وجود دارد، باید تشکر شود یا باید مورد تنبیه قرار گیرد؟ ایران وقتی حمایت کرد و باعث شد تکریت را آزاد کنیم، تکریت به اهالی آنجا واگذار شد و هیچ دلیل طایفه ای نبود.
وقتی انبار آزاد می شود و به مردم تحویل داده می شود، هیچ انگیزه مذهبی وجود نداشت و اگر موصل آزاد شود هم این شهر به مردم آنجا واگذار خواهد شد. اما برخی از کشورها می گویند که در ساسپیکو اشتباه کردیم و باید مرزها بر اساس قوم و مذهب تعیین می شد و نقشه های خبیثی برای منطقه دارند.
این ها عواملی است که باعث می شود علیه ایران، عراق و سوریه توطئه کنند چون در برابر نقشه هایشان ایستاده اند. افتخار می کنیم که اولین کشوری هستیم که در خط مقدم مبارزه با تروریسم ایستاده ایم و موفقیت های زیادی کسب کرده ایم. عراقی ها به شجاعت و وطن دوستی و تبعیت از مرجعیت معروف هستند و فکر می کنم همه در آزادسازی فلوجه شگفت زده شدند.
در ابتدا ما را از عملیات در فلوجه بر حذر می داشتند و می گفتند جنگ سختی در فلوجه خواهید داشت. فراموش کردند که آن جا ملتی داریم که با همه قدرتش می جنگد تا سرزمینش را پس بگیرد و واقعا هم اینگونه شد که توانستیم در چند روز و با کمترین هزینه فلوجه را آزاد کنیم. این مساله دوستانمان را خشنود و دشمنانمان را ناراحت کرد.
ان شاء الله برای موصل هم آن ها را غافلگیر خواهیم کرد و علیرغم وضعیت پیچیده اقتصادی و امنیتی عراق، موصل را آزاد می کنیم. من با اطمینان می گویم اگر آنچه که در عراق رخ می داد، در کشوری دیگر اتفاق می افتاد، آن کشور تجزیه می شد.

**اخیرا شاهد اقدامات برخی سیاسیون در عراق بودیم که خواستار انجام اصلاحات در دولت بودند. ارزیابی شما چیست؟
++رهبر معظم انقلاب در توصیف زیارت اربعین گذشته آن را به معجزه تشبیه کرد، ملتی که 27 میلیون نفر را پذیرایی و امنیت آن ها را تامین کند و همزمان با تروریست ها نیز بجنگد، شاید نظیر نداشته باشد. ملت را نباید نگران آینده کرد. وضعیت سیاسی در عراق خوب است و فعالیت های سیاسی که انجام می شود را نیز به فال نیک می گیریم و آن را عاملی برای پیشرفت می دانیم.
بله، مسایلی برای اصلاح و جود دارد و همه ما بر اصلاح آن تاکید داریم. درست است در عراق فسادهایی وجود دارد همچنان که در همه کشورها هست اما چون رسانه های زیادی در عراق حضور دارند و هر کدام با نگاه خود به این موضوع می پردازند، اصلاح فساد در عراق پررنگ تر می شود.
بیشتر کشورهایی که تحولات استراتژیک در آن ها رخ می دهد، معمولا این مرحله را می گذراند، باید وضعیت کشور را در یک ترازو قرار دهیم. نوع نظام قبلی و حجم چالش های گذر از دیکتاتوری به دموکراسی، حجم توطئه هایی که علیه کشور می شود، دخالت های منطقه ای و بین المللی در این کشور، بعضی از کشورها برای این که دموکراسی به کشورشان منتقل نشود، میلیاردها دلار هزینه می کنند تا این کشور به ثبات نرسد.
بعضی وقت ها هم به دلیل اختلافات مذهبی و فرقه ای است و بعضی ها به دلایل اقتصادی است ک بتوانند خودشان سرمایه گذاری کنند. آن ها می دانند عراق از نظر اقتصادی یک کشور غنی است و می تواند نقش مهمی در اقتصاد منطقه و جهان داشته باشد، حکومت در مساله اصلاحات مصمم است اما قطعا در یک شبانه روز این امر محقق نمی شود، همه مردم خواهان اصلاحات هستند و ما محکم و استوار مسیر اصلاحات را طی می کنیم و قطعا موفق خواهیم شد.
فکر می کنم پس از انقلاب اسلامی ایران هم بعضی اصلاحاتی انجام شد و برخی وزارتخانه ها در هم ادغام شد، برخی اصلاحات هم واقعا ریشه ای بود که در اوایل انقلاب انجام شد، باید به عراق خدا قوت گفت تا بتواند در این شرایط هم از نظر اقتصادی و هم از نظر امنیتی اصلاحات لازم را انجام بدهد.

**برخی می گویند نیروهای مردمی از یک طایفه و یا مذهب خاصی هستند، آیا تایید می کنید؟
++ آن کسی که می گوید نیروهای مردمی عراق از یک مذهب خاص هستند می تواند بپرسد و ببیند که در این ارتش مردمی از اهل سنت، شیعه، مسیحی و مسلمان، یزیدی و کردی حضور دارند. 
این ها بودند که تاریخ عراق را ساختند و خودشان هم از آن حفاظت می کنند، ما آرزو می کنیم روابطمان در منطقه خوب باشد نمی خواهیم در کشورهای دیگر دخالت کنیم و دوست نداریم کشورهای دیگر هم در امور ما دخالت کنند.

**در اتحادیه عرب مطرح شد که ایران در امور داخلی عراق دخالت دارد و حضور مستشاران نظامی ایران را هم در این راستا می دانند.
++ایران تعدادی مستشار در عراق دارد همچون کشورهای دیگر، که با درخواست حکومت عراق بوده است. ما هیچ وقت حمایت ایران را در همه مراحل تاریخی عراق فراموش نمی کنیم چرا که می تواند از صلح و آرامش در عراق حفاظت کند.
آن هایی که می گویند ایران در امور عراق دخالت می کند اصلا صحت ندارد، کشورهای منطقه همچون خانواده و یک پیکر می مانند که اگر در قسمتی جراحتی ایجاد شود، این درد به همه بدن سرایت می یابد. ایران همیشه نقش خیلی خوبی در امنیت عراق داشته است و امیدواریم برادرانمان در کشورهای دیگر نقشی همچون ایران داشته باشند.
ما کشورهای اسلامی راهی جز گفت و گو و همکاری نداریم. در ابتدا که جنگ سوریه شروع شد، هم ما و هم ایران هشدار دادیم که این موضوع با جنگ و راه حل نظامی حل نمی شود اما هیچ کسی گوش نکرد و اصرار داشتند که حضور نظامی داشته باشند. هشدار دادیم که وضعیت پیش آمده در سوریه به کشورهای دیگر سرایت می یابد و الان نشانه های آن را می بینیم.
الان تازه بیدار و آگاه شده اند و به دنبال حل مساله سوریه برآمده اند اما متاسفانه تروریسم به کشورهای خودشان منتقل شد.
اگر با یکدیگر گفت و گو نداشته باشیم و به دنبال یک راه حل نباشیم، قطعا ضرر خواهیم کرد. آنچه که بر امت اسلام آمده است، اسلام عزیز را متهم به تروریسم کرده اند، دینی که دین برادری و محبت است، متاسفانه مسلمانان را به دست مسلمانان می کشند و این کافی است که بفهمیم که این خطر چقدر می تواند منطقه را تهدید کند.

**به نظر شما در این شرایط راه حل چیست؟
آیا در امت اسلامی بزرگانی نداریم که بنشینند و این مساله را صادقانه حل و این مشکل را تمام کنند؟ آیا مساله سوریه را نمی توان به صورت مسالمت آمیز حل کرد؟ متاسفانه در کشورهای اسلامی بعضی مسئولان به دنبال خواسته مردم نیستند و ملت ما با اموال خود توسط دیگران کشته می شوند. اگر این کشتی غرق شود همه غرق خواهیم شد و از نظر استراتژی مورد هدف قرار خواهیم گرفت.
معتقدم ما پیروز خواهیم شد، رفع تحریم ها از ایران برای ما هم پیروزی حساب می شود، پیروزی ایران در گفت و گوهای 1+5 برای ما خوشایند است و این نشان دهنده حکمت امت اسلام است. دلیل بر این است که ثابت کنیم می توانیم مسایل خودمان را خود حل کنیم. و می توانیم بر توطئه ها و دخالت های بیگانگان پیروز شویم.
فکر می کنم مشکلاتی که در روابط کشورهای اسلامی هست را مانند ابرهای تابستانی تشبیه کنیم، متاسفانه بعد از این همه خونریزی در کشورهای یمن و سوریه الان به این نتیجه رسیده اند که باید دور میز مذاکره جمع شوند و گفت و گو کنند. ما کلا دخالت های بیگانگان در منطقه را رد می کنیم و می گوییم مشکلات منطقه بجز گفت و گو قابل حل نیست، به نصیحت های ما گوش دهید چون خیرخواه کشورهای مسلمان هستیم.
درباره برنامه اقتصاد مقاومتی نیز بسیار خشنودیم، ایران موشک ها را برای تجاوز به دیگران نمی سازد، اگر این تسلیحات را می سازد فقط برای این است که بگوید قوی است و کسی جرات تجاوز به ایران را نداشته باشد. این مهم است که وقتی با دشمنان مواجه باشیم با قدرت باشیم.
ما مطمئن هستیم که وضعیت عراق و سوریه و بقیه کشورهای اسلامی به بهبودی خواهد رفت و بایدسعی کنیم که حکمتمان بر تعصباتمان غلبه یابد و به اسلام عظیم خود پایبند باشیم و حتما پیروز خواهیم شد.
مگر انتخابات در جمهوری اسلامی ایران و عراق را ندیدند؟ چرا علیه ما توطئه می کنند؟ ما را رها کنید، شما نمی توانید رهبران ما باشید، دوران استعمار تمام شده است و ملت ها خودشان می خواهند که حکومت را در دست بگیرند. دشمنان ما دشمنان دینی و سیاسی هستند.

**حضور منافقان همچنان در عراق ادامه دارد، چه تصمیمی برای آن دارید؟
++مساله منافقان خلق در عراق یک تصمیم بین المللی است و این تصمیم هم منافقانه بوده است، به ما قول داده بودند که بیرونشان کنند، هر از چندی هم شاهد هدف قرار گرفتن آن ها در عراق هستیم. دبیر کل سازمان ملل هم متعهد شده بود تا آن ها را بیرون کنند اما باید بگویم وضعیت عراق به گونه ای نیست که الان بتوانیم با آن ها بجنگیم.
با این حال ما می خواهیم بیرونشان کنیم چون سبب اصلی کشتار مردم عراق هستند و نمی توانیم بودنشان را تحمل کنیم.

**یکی از رویدادهای مهمی که در سالهای اخیر شاهد آن هستیم، زیارت اربعین است. این زیارت توانسته است ضمن تعمیق روابط مردم دو کشور، پیام مهمی به کشورهای دیگر و همچنین تروریست ها بدهد، پیش بینی شما برای اربعین امسال چگونه است؟
++بله، زیارت تاریخی اربعین را در پیش داریم، درسال گذشته توانستیم در زمینه زیارت اربعین بسیار موفق عمل کنیم و الحمدلله هماهنگی بین سفارت عراق و سازمان های وابسته به جمهوری اسلامی ایران بسیار خوب بود.
11 دفتر کنسولی در 11 استان ایران ایجاد کردیم و این رخ نمی دهد که کشوری در این سطح در کشور دیگر دفاتر کنسولی برقرار کند، در یک مدت زمان کوتاه، توانستیم کاملا موفق باشیم، شبانه روز فعال بودیم و از ساعت 8 صبح تا 4 صبح روز بعد کار می کردیم.
همچنین یادداشت ها و پیام های تشکر از رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولان جمهوری اسلامی ایران دریافت کردیم و برای اربعین آتی هم از الان جلسات مستمری را داشته ایم و در این زمینه جلسه ای در بغداد تشکیل خواهد شد و انتظار داریم هم تعداد بیشتری در این زیارت حضور یابند و هم هماهنگی ها در این زمینه بهتر از سال گذشته انجام شود.
انتظار داریم یک اتفاق تاریخی و بین المللی در این زمینه ثبت شود و امیدواریم مشکلات احتمالی را از پیش پای زایران ایرانی برداریم و خوشحالیم که در راه امام حسین(ع) قدم بر می داریم. 

**وضعیت تبادل تجاری بین دو کشور چگونه است؟ برخی از فعالان اقتصادی نظراتی درباره تعرفه ها و همچنین صدور روادیدهای متعدد داشتند.
++آقای روحانی این کشتی را در ایران به سوی امنیت می برد و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بر این مساله اشراف دارند، ملت ایران هم سوار این کشتی هستند. در عراق هم ملت به مرجعیت علاقمندند و از آن ها تبعیت می کنند. روابط ایران و عراق همیشه وجود داشته و در حال تبادل هیات های مختلف هستیم.
هفته دیگر کمیته فنی مهمی به ایران خواهد آمد برای بررسی آب های اروند رود، تا این راه استراتژیک میان دو کشور دوباره فعال شود. 
در دیداری که با رئیس جمهوری روحانی داشتیم تاکید کردم که خرمشهر، آبادان و بصره دوباره باید به عروس منطقه تبدیل شود و در هفته آینده جلسه مهمی در این باره خواهیم داشت.هیچ نگرانی برای روابط دو کشور نداریم.
هرچند که مشکلات جدی در این باره وجود ندارد. فقط مساله تعرفه ورودی در مرزها مطرح است. درباره گمرک هم موضوع جدیدی نداریم؛ مثلا ایرانی ها انتقاد دارند که گواهی مبدا را برای چه طلب می کنید، باید بگویم که این مساله ای قدیمی است و بر اساس قانون انجام می شود.
تاجری که می خواهد از ایران کالایی را صادر کند، باید گواهی این خرید به بخش تجاری سفارت تحویل داده شود تا بررسی شود، از آنجا که محدودیت هایی در واردات برخی کالاها وجود دارد، این گواهی در لیست مذکور بررسی می شود، وقتی مطمئن شویم که مشکلی نیست تایید می شود.
مثلا تاجری چندین تن کالا دارد که برای حمل آن از چندین کامیون استفاده می کند، تعرفه ای که اخذ می شود برای کالاست و ارتباطی به تعداد کامیون ها ندارد و آن رقم 160 دلار است. بعضی ها می گویند از غیر ایرانی ها کمتر می گیرند در حالی که این گونه نیست و این تعرفه برای همه یکسان است.
امیدوارم برای همه شفاف شود که این تعرفه برای همه یکسان است، ما جلسات زیادی داشته و خواهیم داشت و سعی می کنیم روابط اقتصادی ما تقویت یافته و مسایل اداری آن کاهش یابد، باید در گفت و گو با یکدیگر این مساله را بررسی کرده و حل کنیم.
من هفته گذشته در اهواز بودم و می خواهم به مهران هم بروم، جلساتی با اتاق بازرگانی داشتم تا بتوانیم همکاری اقتصادی را افزایش دهیم.
بعضی ها انتقاد دارند که چرا ویزای متعدد صادر نمی کنیم، دوست دارم یکی اعلام کند که شرایط این ویزا را داشته و ما برای وی صادر نکرده ایم. چرا نباید این کار را بکنیم؟ همان طور که سفارت ایران و کنسولگری های ایران مقرراتی دارند، ما هم مقرراتی داریم.
من گفتم مثلا اتاق بازرگانی لیستی مورد تایید به من بدهد، درخواستی باشد که اسم آن ها در این لیست باشد، حتما ویزا صادر خواهد شد. ما از فساد در این زمینه می ترسیم، سخت می گیریم تا فسادی رخ ندهد. برخی ضعیف النفس هستند و ممکن است این ویزا را با قیمت بالایی بفروشند.

**پدیده ریزگردها و محیط زیست یکی از مشکلات سال های اخیر شده است و مطرح می شود که بخش عمده این گرد و خاک از ناحیه کشور عراق است
++محیط زیست روز به روز در همه جهان بدتر می شود، دلایل زیادی همچون لایه اوزون و یا صنایع و ماشین الات دارد که همه آن به دست انسان انجام شده است.
آنچه که در زمان صدام علیه محیط زیست جفا شد و رودها را خشکاند، طبیعتا زمین خشک شده و در معرض باد قرار خواهد گرفت. ترکیه سدهای زیادی روی دجله و فرات ساخت و آب را به صورت زیادی نگهداشت و نگذاشت در رودها جریان یابد، تقریبا 41 رود بین ایران و عراق داریم که همه خشک شده است.
می دانیم ایران و عراق و منطقه مشکل جدی آب دارند و بعضی عوامل مشترک باعث شد که بیابان ها گسترش یابد و هزینه های هنگفتی را بر دولت ها تحمیل کند، بعضی از کارشناسان می گویندکه باید با مواد خاصی این زمین ها پوشانده شود. این مساله به صورت بین المللی در حال پیگیری است. کشورهایی مثل کویت، عراق و عربستان سعودی جلساتی تشکیل داده اند و راه حل هایی برای این موضوع مطرح شده است.
بعضی وقت ها هم دلایل سیاسی دارد، مثلا کشوری به دلایل سیاسی آب را کم و یا قطع کند، یا تغییرات جوی که در زمین روی داده است، الان درجه حرارت نسبت به 60-50 سال پیش افزایش یافته و حتی روی بارش برف تاثیر داشته است. درجه حرارت زمستان عراق در 1960 میلادی به چندین درجه زیر صفر می رسید در حالی که الان 15 درجه بالای صفر است. این ها تاثیر گذار است . مهم این است که جلسات و کنفرانس هایی برای حل این مساله در حال تشکیل است و من معتقدم که باید با همدیگر گفت و گو کنیم و دست به دست هم دهیم تا حل شود.
مصاحبه با راحج الموسوی که از ساعت 12 و 30 دقیقه در ارتباط با موضوعات سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و محیط زیست آغاز شده بود پس از یک و نیم ساعت با گرفتن عکس با خبرنگاران ایرنا و مترجم سفارت ، شوخی آقای سفیر برای انتشار عکس و دعوت از وی برای بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و دیدار با مسوولان ایرنا پایان یافت و سفیر قول مساعد داد تا در اولین فرصت این دعوت عملی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.