قدس آنلاین: بدون تردید طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی آغاز یکی از برنامه های دراز مدت و عمیق این تحول در جهت وحدت حوزه و دانشگاه خواهد بود.

گفتمان نخبگان علوم انسانی زمینه ساز وحدت حوزه و دانشگاه است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا پیش از ظهر امروز در نشست رسانه ای دومین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی که در سالن کنفرانس علامه طباطبایی(ره) دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به اینکه نخستین دوره این طرح، سال گذشته با حضور 150 نفر برگزار شد، اظهار داشت: امسال دومین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور 350 نفر برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی از جمله طرح هایی بود که از سوی مرکز مطالعات راهبردی و برنامه ریزی دفتر تبلیغات اسلامی تدوین و ارائه شد، تصریح کرد: در مرکز مطالعات راهبردی بر اساس مسائلی که باید دفتر تبلیغات اسلامی نسبت به آنها تمرکز داشته و فعالیت های خود را براساس آن ها تنظیم کند، چند قطب شکل گرفت که یکی از آنها "قطب بنیادهای نظری نظام متقن علوم انسانی و اسلامی" بود.

رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در ذیل "قطب بنیادهای نظری نظام متقن علوم انسانی و اسلامی" سه میز با عنوان "علوم اسلامی"، "آموزش و پرورش" و "علوم انسانی" شکل گرفت و یکی از مهم ترین فعالیت این میزها، طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا افزود: این طرح در سال های گذشته، نظیرهایی در محیط های دانشگاهی داشته و مجموعه هایی نیز معاونت فرهنگی آموزش عالی، نهاد مقام معظم رهبری و بسیج دانشجویی فعالیت های علمی و فرهنگی متناسب با مخاطب محیط دانشگاهی داشته اند.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی های این دوره آن است که طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی متمرکز بر علوم انسانی شده و مخاطب آن دانشجویانی هستند که در رشته علوم انسانی درس می خوانند.

دبیر قطب بنیادهای نظری نظام متقن علوم انسانی و اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مخاطب طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی، دانشجویان نخبه هستند، ابراز داشت: فراخوان طرح متوجه نخبگان علوم انسانی بوده و استقبالی فراتر از ظرفیت دفتر تبلیغات اسلامی شکل گرفت و بر این اساس بعد از سنجش اولویت ها، 350 نفر برای حضور در این دوره دعوت شدند.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به اینکه طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی برای طولانی مدت تعریف شده است، اظهار داشت: این گونه نیست که این طرح محدود به یک دوره کوتاه مدت دو هفته ای باشد.

وی با بیان اینکه طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی متناظر با رشته های خاص علوم انسانی تخصصی تر می شود، تصریح کرد: در هنگام شروع طرح، گفتمان متوجه مباحث مشترک بین علوم انسانی است.

*اهداف طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی

رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به تبیین اهداف اجرای طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی پرداخت و ابراز داشت: «آشنایی دانشجویان با هویت علوم انسانی و اسلامی»، «خودآگاهی بخشیدن نسبت به حوزه معرفتی»، «معرفی و بازبینی شناسنامه و تاریخچه علوم انسانی» و «بررسی تناسب علوم انسانی و اسلامی» از مهم ترین اهداف این طرح است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا افزود: یکی دیگر از اهداف این طرح، آشنایی دانشجویان با رویکردهای فکری متفکرین حوزه های علمیه نسبت به علوم انسانی است.

وی تصریح کرد: البته در این طرح، فقط نظراتی که در حوزه های علمیه وجود دارد مطرح نمی شود، بلکه تلاش می شود از هر حوزه اندیشه ای یک نماینده وجود داشته باشد تا دانشجویان با دیدگاه های آنها آشنا شوند.

دبیر قطب بنیادهای نظری نظام متقن علوم انسانی و اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: حدود 12 نشست اصلی در طی پانزده روز برگزاری این نشست، برگزار خواهد شد و صاحب نظران مختلف، ابتدا به تبیین نظرات خود پرداخته و سپس به شکل کارگاهی دانشجویان به گفت وگو می پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان اینکه نخستین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی در سال گذشته بسیار موفق ظاهر شد و مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت، اظهار داشت: شرکت کنندگان این طرح ارتباط نظری و تحقیقات علمی خود را در طول سال ادامه داده و امسال با استفاده از تجربه سال گذشته تلاش شده است تا علاوه بر افزایش ظرفیت شرکت کنندگان، شاهد ارتقای کیفیت طرح نیز باشیم.

*تدوین کتاب

وی افزود: مباحث مطرح شده در نخستین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی در قالب کتابی تدوین شده و مباحث نشست ها نیز در سایت این طرح موجود است.

رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در نشست های اصلی این طرح از 12 استاد صاحب نظر و مطرح علوم انسانی استفاده خواهد شد، گفت: همچنین 40 استاد دیگر نیز در نشست های خود که پیش از آغاز طرح برگزار می شود، محورهای گفت و گو را مشخص می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به جایگاه علمی شرکت کنندگان دومین طرح نخبگان علوم انسانی، گفت: دانشجویان شرکت کننده این طرح رتبه های برتر علوم انسانی هستند و بدون تردید آینده علوم انسانی در دستان این افراد است.

*حوزه در راستای پاسخگویی به تحول علوم انسانی گام برداشته است

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه حرکت حوزه های علمیه در زمینه پرداختن به علوم انسانی کُند بوده، ابراز داشت: طرح مسئله نهضت نرم افزاری که حدود دو ده قبل از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، در پاسخ به نامه ای بود که برخی از فضلای حوزه محضر معظم له نوشته بودند و در همان زمان برنامه هایی را دفتر تبلیغات اسلامی در جهت نهضت نرم افزاری داشت.

رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برخی از رشته هایی که در طی سالیان اخیر در حوزه های علمیه ایجاد شده در راستای پاسخگویی به نیاز حوزه های علوم انسانی بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان اینکه تحول در علوم انسانی نیازمند گفت وگوهای مستمر و آشنایی با حوزه های نظریه پردازی متعدد است، اظهار داشت: ظریه پردازی کاری نیست که در قالب یک سال انجام شود؛ این کار نیازمند انسان هایی است که سال ها در یک حوزه نظری وارد شوند و به قله دست یابند تا نظریه ارائه دهند و اگر این مسیر طی شود امکان مقبولیت در جامعه علمی وجود خواهد داشت و تحول مورد انتظار رخ خواهد داد.

*طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی زمینه ساز وحدت حوزه و دانشگاه است

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار حوزه مبنی بر اینکه آیا طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی، زمینه ساز وحدت حوزه و دانشگاه خواهد شد، اظهار داشت: بدون تردید طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی آغاز یکی از برنامه های دراز مدت و عمیق این تحول در جهت وحدت حوزه و دانشگاه خواهد بود.

رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این طرح با پایان دوره به اتمام نخواهد رسید و تلاش می شود تا در سطح عمومی نسبت به علوم انسانی گسترش یابد و به صورت گرایش در رشته های خاص تداوم داشته باشد.

وی در پایان از همراهی و حمایت رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و معاونین این مرکز حوزوی در برگزاری دومین طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی قدردانی کرد.

حوزه

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.