قدس آنلاین - گیلان - مریم غلام پور : رئیس پژوهشکده چای از دستیابی به دو کلون امیدبخش در فومن و لاهیجان و دو کلون دیگر در قالب طرح گزینش کلونی در مناطق چایکاری کشور خبر داد.

دستیابی به ۴ کلون امیدبخش چای در کشور

رضا آزادی با اشاره به فعالیت پژوهشکده چای از سال 1363 اظهار کرد: پژوهشکده مذکور به منظور انجام امور تحقیقاتی چای و ارائه طرح‌های جدید برای بالا بردن کیفیت و کمیت چای استحصالی و ترویج روش‌های به‌زراعی و به‌نژادی کشت چای راه‌اندازی شده است.

وی به کسب 100 دستاورد پروژه‌های پژوهشکده چای اشاره کرد و افزود: تعیین مناسب‌ترین روش کوددهی «اوره» برای رشد گیاه چای در پژوهشکده مذکور انجام شده است.

رئیس پژوهشکده چای با بیان اینکه تعیین مناسب‌ترین ارتفاع برداشت برگ سبز چای در این پژوهشکده مشخص شده است، تصریح کرد: آزمایش‌های مقدماتی در قالب طرح گزینش کلونی منجر به دستیابی دو کلون امیدبخش در مناطق چایکاری فومن و لاهیجان شده است.

آزادی از شناسایی گونه جدید «نماتد» از فرا ریشه چای برای نخستین‌بار در کشور خبر داد و بیان کرد: شناسایی و گزارش گونه‌های باکتریایی و قارچی عامل بیوکنترل «نماتد» مولد زخم ریشه چای از طرح‌های اجرایی پژوهشکده چای است.

وی معرفی راهکارهای زیستی مبارزه با «نماتد» مولد زخم ریشه چای با استفاده از گیاهان «تله» و ... را از دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشکده چای عنوان کرد و گفت: نقشه پراکنش دقیق «نماتد» مولد زخم ریشه چای در مناطق چایکاری ارائه شده است.

رئیس پژوهشکده چای با اشاره به ارائه راهکارهای عملی کنترل علف‌های هرز مهم باغ‌های چای کشور، خاطرنشان کرد: راهکارهای مبارزه زیستی با شپشک آردآلود چای با استفاده از کفشدوزک «کریپتولموس» ارائه شده است.

آزادی به تعیین نوع و مقدار کودهای آلی در افزایش عملکرد برگ سبز چای اشاره کرد و یادآور شد: باغ‌های چای کشور از نظر PH و راهکارهای اصلاحی آن شناسایی شدند.

وی تعیین وضعیت پتاسیم از نظر کمیت، شدت، میزان محلولیت و تبادل در باغ‌های چای کشور را از دستاوردهای پژوهشکده چای خواند و اظهار کرد: تعیین میزان کود «اوره» در باغ‌های چای غیر دیم از فعالیت‌های تحقیقاتی پژوهشکده چای محسوب می‌شود.

رئیس پژوهشکده چای از کسب دانش فنی ساخت دستگاه آنزیم‌بر ـ خشک‌کن چای سبز خبر داد و افزود: دانش فنی بهترین روش آنزیم‌بری چای سبز در پژوهشکده چای کسب شده است.

آزادی با بیان اینکه دوره آبیاری در باغ‌های چای در پژوهشکده چای تعیین شده است، تصریح کرد: کسب دانش فنی تولید دستگاه فرآوری برگ سبز چای آزمایشگاهی و دستیابی به پروتکل کشت بافت چای ایرانی از دستاوردها و فعالیت‌های تحقیقاتی پژوهشکده چای محسوب می‌شود.

وی تعیین دوره زندگی، مراحل زمستان‌گذرانی و عوامل مهم محیطی موثر بر دینامیک جمعیت «نماتد» مولد زخم ریشه چای در ایران را از دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشکده چای برشمرد و بیان کرد: ارتباط عملکرد با میزان خسارت «نماتد» مولد زخم ریشه چای و معرفی مدل ریاضی ایپدمیولوژیک به منظور ارزیابی خسارت این «نماتد» در شرایط گلخانه و باغ در پژوهشکده چای تعیین شده است.

رئیس پژوهشکده چای شناسایی دو گونه شپشک آردآلود در باغ‌های چای، معرفی گونه غالب و تعیین دوره زندگی و دیگر ویژگی‌های زیستی آن در شرایط آزمایشگاهی و طبیعی را از دستاوردهای این پژوهشکده عنوان کرد و گفت: دستیابی به چهار کلون امیدبخش پر محصول و خوش کیفیت چای از دیگر دستاوردهای پژوهشکده چای است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.