قدس آنلاین/ آرش خلیل‌خانه: تحولات سوریه با تکمیل محاصره حلب و نزدیک‌بودن بازپس‌گیری این شهر که نزدیک به ۵ سال در اختیار گروه‌های تروریستی بوده، در آستانه یک گشایش بزرگ قرار دارد.

فتح حلب کلید پیروزی سوریه در جنگ

به باور کارشناسان، تصرف حلب توسط نیروهای سوریه روند جنگ در سوریه را کاملاً دگرگون خواهد کرد و کار جنگ در سوریه تمام می‌شود. با همین نگاه نشریه امریکایی «دیلی بیست» در گزارشی با عنوان «آیا بازی برای دشمنان اسد به پایان رسیده است»، به نقل از مقامات ارشد پنتاگون نوشت: اگر حلب سقوط کند، کار معارضان سوری تمام است و جنگ به‌سرعت به نفع بشار اسد به پایان می‌رسد. به عقیده کارشناسان نظامی پنتاگون، اسد می‌تواند بزرگ‌ترین دستاورد خود در نبرد داخلی درازمدت در این کشور را به دست آورد و ظرف مدت چند هفته نتایج را به نفع خود برگرداند. این امر با در اختیار گرفتن کنترل شهر حلب از دست نیروهای معارض میسر خواهد شد. در حالی که موصل دومین شهر بزرگ تحت اختیار داعش هم در آستانه سقوط قرار گرفته است، این اتفاق به‌منزله ناکامی کامل پروژه شکست‌محور مقاومت و تغییر نقشه شامات خواهد بود.

به گفته یکی از این مقامات ارشد آمریکایی، اگر نیروهای دولت سوریه قادر باشند با موفقیت شهر حلب را آزاد کنند و کنترل آن را به دست بگیرند و کنترل مناطق اطراف حلب را نیز در اختیار داشته باشند، «جنگ الزاماً تمام است».

 

ترفند آخر

به همین دلیل است که آمریکایی‌ها از یک سو و ریاض از سوی دیگر به‌شدت از تحولات این روزهای میدان سوریه و محاصره حلب نگران و آشفته هستند و به هر دری می‌زنند تا مانع از عملیات نهایی آزادی این شهر یا شکست آن شوند و بار دیگر به طریقی، مثل سال گذشته، موضوع را با مذاکره و خرید زمان به تعویق بیندازند. به این منظور، آنها یک جنگ تبلیغاتی و روانی را در مورد نیت روسیه در مشارکت محاصره حلب و کمک به ارتش سوریه و نوع برخورد نیروهای سوری با مخالفان و نیروهای محاصره‌شده در این شهر به راه انداخته‌اند و تلاش می‌کنند معابر بازشده برای خروج غیرنظامیان از حلب را از کنترل روسیه و سوریه خارج کنند تا شاید بتوانند از این طریق مفرّی برای گروه‌های مسلحِ مورد حمایت خود یا ارسال تجهیزات و کمک برای آنها بیابند.

در همین حال تاکتیک تغییر نام گروه جبهه النصره با چراغ سبز آمریکا و اعلام جدایی آنها از القاعده، راهکاری است تا در صورت آزادشدن حلب بتوان این گروه را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کرد و به روند مذاکرات صلح وارد کرد. از سوی دیگر، این تاکتیک امکان ارایه کمک‌های نظامی به این گروه از سوی آمریکا و عربستان را فراهم خواهد نمود.

 

خوان آخر

با این حال به نظر می‌رسد که کار در حلب تمام است و خوان آخر جنگ در سوریه به‌زودی آغاز می‌شود. به همین دلیل آمریکا راهبرد تازه‏ای را برای هدایت مناقشه به محورهای جدید و یافتن ابزارهای نوین برای به‌کارگیری آنها در مذاکرات سیاسی سوریه در دستور کار قرار داده است.

یک کارشناس مسایل منطقه در این باره می‌گوید: حلب صرفاً به عنوان یک قطعه جغرافیایی از خاک سوریه مطرح نیست. این منطقه یک گره استراتژیک در بحران سوریه به شمار می‌رود و هر کس موفق شود آن را به نفع خود باز کند، بر 70 درصد بحران مسلط گشته و جنگ به سود او تمام خواهد شد.

سیدهادی سید افقهی می‌افزاید: اگر تروریست‌ها موفق می‌شدند بر کل منطقه حلب مسلط شوند، ضربه جبران‌ناپذیری به ارتش و دولت سوریه وارد می‌آمد. اما در 5 سال گذشته آنها نتوانستند این امر را محقق کنند لذا بیشترین سرمایه‌گذاری خود را در این منطقه انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه حلب هم‌مرز با ترکیه است و تسلط بر استان حلب و مجموعه «اریاف» امکان نقل و انتقالات لجستیکی، تأمین نیرو و سلاح، ارتباطات مخابراتی و انتقال مجروحان تروریست‌ها به ترکیه و دسترسی مستشاران نظامی آمریکایی و عربی را برای گروه‌های تروریستیِ حاضر در این منطقه فراهم می‌کند و با سقوط این منطقه 70 درصد امکانات تروریست‌ها از بین خواهد رفت، می‌افزاید: علاوه بر این، حلب یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های اقتصادی در سوریه است و یک منطقة با تاریخ تراکمی و فرهنگی است و همه اینها این استان را به منطقه‌ای استراتژیک تبدیل می‌کند.

سید افقهی می‌گوید: اگر دومین شهر بزرگ سوریه تصرف می‌شد، دیگر حمله به دمشق کار سختی نبود. حفظ این منطقه برای ائتلاف ضدسوریه بسیار اهمیت دارد. متقابلاً جبهه مدافع سوریه شامل ارتش این کشور، روسیه، حزب‌الله و ایران تلاش خود را بر این گذاشتند که گره حلب باز شود.

این تحلیلگر مسایل منطقه با اشاره به پیشروی گام‌به‌گام نیروهای سوریه و بازپس‌گیری مناطق «بنی‌زید»، «شیخ مقصود»، بزرگراه استراتژیک «کاستیلو» و منطقه راهبردی «لیرمون» که چهارراه اتصال ادلب، حلب، حمص و لاذقیه به شمار می‌رود و کامل‌شدن حلقه محاصره نیروهای داعش و جبهه النصره، خاطرنشان می‌کند: اکنون تروریست‌های تحت محاصره وضع بسیار آشفته‌ای دارند و راهی جز آن ندارند که خود را تسلیم کنند و یا بجنگند تا کشته شوند.

این کارشناس مسایل خاورمیانه با اشاره به تغییر نام جبهه النصره به «فتح شام»، تصریح می‌کند: این اقدام تلاشی است از سوی آمریکا و متحدانش تا شاید بتوان در این شرایط سخت و محاصره، النصره را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرده و آنها را وارد روند گفت‌وگوهای سیاسی زیر نظر سازمان ملل کنند.

وی این راهبرد را از سر ناچاری و حذف بازیگری ترکیه از معادله نظامی و سیاسی در سوریه و تمایل این کشور با مصالحه با روسیه و بازسازی روابط خود با اسد می‌داند و می‌افزاید: البته نباید انتظار داشت که اتفاق سال گذشته تکرار شود. در سال قبل حلب در آستانه آزادسازی بود اما آمریکایی‌ها با حیله‌گری تقاضای آتش‌بس کردند و با خرید زمان موفق شدند تروریست‌ها را از طریق ترکیه تجهیز و بازسازی کنند و بیش از 3 هزار نیرو، موشک‌های کودنت و موشک‌های ضدهوایی دوش‌پرتاب را به تروریست‌ها برسانند. دیدیم که پس از آن، این گروه‌ها توانستند شهرهای العیس و خان‌طومان را هم تصرف کنند. اما این بار دولت سوریه و روس‌ها فریب نخوردند و جنگ در حلب به مرحله آخر رسیده است.

سید افقهی می‌گوید: نگرانی آمریکا و عربستان این است که با سقوط حلب، دیگر دست آنها برای مذاکرات سیاسی و آشتی ملی خالی خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.