۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 407630

محمدحسین جعفریان

عربستان، یمن و حواشی تازه

در حالی که از حکومت نمایشی منصور هادی حتی در خارج از یمن و در کشورهایی که حامی اصلی او به شمار می‌روند، دیگر خبر چندانی نیست، در صنعا جنبش «انصارالله» و «حزب کنگره مردمی یمن» با امضای توافقنامه‌ای تاریخی، یک شورای عالی سیاسی برای اداره امور کشور بر اساس قانون اساسی تشکیل دادند. در میدان نبرد هم آنها با شلیک یک موشک بالستیک دیگر به سمت نجران، صدمات غیرقابل جبرانی به سعودی‌ها وارد آوردند. طی چند ماه گذشته، ریاض آشکارا در یمن دچار سردرگمی شده است. متحدان نمایشی آل‌سعود در این تجاوز، با وجود دریافت پول‌های کلان، تنها حمایت لفظی خود را از ریاض اعلام کرده و نیرویی برای نبرد و همراهی با عربستان اعزام نکردند.

برخی متحدان دیگر سعودی‌ها که ‌ظاهراً با آنان در این مقوله همراهی کامل داشتند، نظیر ماجرای سوریه و عراق، در عمل وارد میدان یمن شدند تا از بازیگران مورد نظر خود حمایت کنند. اتفاقاً ورود این کشورها به یمن سبب شد اگرچه در جنایت علیه مردم یمن و نبرد با انصارالله و ارتش یمن با آل سعود همراه گردند اما به‏تدریج به رقیبی برای عربستان در آنجا بدل شده و حتی در مواردی با ریاض دچار تضاد منافع گشته و درگیری‌های شدیدی را میان خود باعث شوند. قطر و ترکیه در همراهی با عربستان در یمن، کمابیش چنین نقشی داشتند؛ به‌طوری که ریاض در ادامه تمام تلاش خود را به کار بست تا دست آنها را از منطقه کوتاه و نیروهای مورد حمایت آنان را تار و مار کند. این در حالی بود که در آغاز ایجاد ائتلاف، آل‌سعود خود با تلاش و صرف هزینه‌های بسیار این کشورها را راضی به همراهی با خویش کرده بود.

کشور دیگری که متحد تمام عیار آل‌سعود در این نبرد بود اما اکنون او هم به دردسری در یمن برای ریاض بدل شده، امارات متحده عربی است. اماراتی‌ها تعداد زیادی نیرو به منطقه فرستادند اما از ابتدا در بخش دیپلماسی دچار اختلافاتی با آل‌سعود شدند. آنها حامی اصلی نخست‌وزیر خودخوانده یمن بودند و سعودی‌ها حامی اصلی منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی. اختلافات بالا گرفت و هادی نخست وزیر را عزل کرد. در میدان نبرد هم برخورد چند موشک به مقر اماراتی‌ها، تلفات سختی بر آنها وارد کرد. کمی بعد آنها نیز عملاً عقب نشستند. حالا سعودی‌ها مانده بودند و چند گردان نیروهای مزدور کلمبیایی و سودانی و تمام. در این وضعیت همه امید آنها به ایجاد اختلاف میان انصارالله و حزب کنگره مردمی یمن در اداره کشور بود. برای رسیدن به این هدف شیطنت‌هایی نیز کردند و حالا با امضای این توافقنامه آخرین تیر آنها نیز به سنگ خورده است. اکنون باید دید در حالی که حالا یمنی‌ها آل‌سعود را رها نکرده و هر از گاهی به اهدافی در خاک عربستان حمله می‌کنند، سعودی‌ها که از هر راهی برای پایان آبرومندانه این تجاوز بی‌معنا بهره می‌برند، در گام بعدی چه سیاستی را در پیش خواهند گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.