مدیر سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت از برگزاری جلسه سران قوا درباره قراردادهای جدید نفتی خبر داد و گفت: تمام اشکالات حقوقی، فنی و مالی که IPC داشت بدون تغییر مانده است.

 جلسه سران قوا درباره قراردادهای جدید نفتی / ایرادات باقیست / جمع‌‎بندی جلسات جهانگیری هم رعایت نشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، احمد توکلی مدیر سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت درباره آخرین وضعیت قرادادهای نفتی، گفت: سران سه قوه جلسه‌ای داشتند و در آن تصویب کردند که وقتی گزارش یک قراردادی آماده می‌شود نه امضا شده، بلکه قبل از آن باید به اطلاع سازمان‌های نظارتی برسد.

وی افزود: دیگر اینکه قرارداد قبل از امضا باید به تأیید نمایندگان دستگاه‌های نظارتی خاص نیز برسد. این مصوبه تغییر ماهیت داد و تبدیل به این شد که 10 روز بعد از انعقاد و امضای قرارداد باید به آن دستگاه اطلاع بدهند، نه اینکه تایید آنها را بگیرند.

توکلی خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه تمام اشکالات حقوقی، فنی و مالی که IPC  داشت، تقریبا بدون تغییر مانده است.

این نماینده سابق مجلس در همین زمینه افزود: طبق آخرین اطلاع بنده، قرار بود مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد در هیئت دولت مطرح شود؛ با فرض اینکه انتقاد منتقدان قراردهای نفتی رعایت شده باشد، اما خبر دارم  قرارداد مطرح شده تغییر چندانی نکرده است.

وی در ادامه گفت: برخی از منتقدان که نقش مهمی در اصلاحات داشتند، اعلام کردند اگر تمام آن اشکالات هم رفع شود این قرارداد الگو نیست و فقط برای برخی جاهای خاص به درد می‌خورد و باید وزارت نفت تغییر روش دهد و رویکردش تغییر کند.

مدیر سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت ادامه داد: جمع‌بندی جلسات در ریاست‌جمهوری و دفتر دکتر جهانگیری هم در این مصوبه پیشنهادی که قرار است به هیئت دولت بیاید، رعایت نشده است.

توکلی تاکید کرد: از این نامناسب‌تر این است که در  الحاقیه الگوی قراردادهای نفتی آمده است که "10روز پس از اثر قرارداد یعنی روزی که قرارداد اجرایی می‌شود، باید نسخه‌ای از این قرارداد به دستگا‌ه‌های نظارتی داده شود تا آنها نیز مطلع شوند" یعنی وقتی دیگر دستگاه‌های نظارتی نمی‌توانند کاری انجام دهند و اگر ببینند اشکال هم دارد، چون اجرایی شده است، طرف خارجی می‌تواند دعوی داشته باشد، بنده از این جهت اظهار تأسف می‌خورم که با این همه زحمات با دستگاه‌های نظارتی این‌گونه برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: چندان امیدوار نیستم، اما ناامید هم نیستم که این مسئله در هیئت دولت اصلاح شود و نگذارند این وضع پیش بیاید  که امری که نیازمند اجماع است و می‌تواند برای 50 سال کشور نقش بازی کند، به این شکل ادامه تتبر دهد و موجبات ناراحتی و گرفتاری برای کشور فراهم کند.

نماینده سابق مجلس درباره اینکه گفته می‌شود این قراردادها نزدیک به 2 هزار ایراد در لفظ و اصطلاحات دارد و همه این اشکالات بررسی شده است، گفت: قرارداد چند صفحه است که این قدر مشکلات داشته باشد؟ اما در جلسات مشترکی که در ریاست‌جمهوری به دعوت دفتر آقای معاون اول گرفته می‌شد، آقای آقامحمدی از جانب آقای جهانگیری 13 اشکال را جمع‌بندی کرده بود که مأمور این کار بود حتی ما استدلال داشتیم اگر این 13 اشکال رفع شود این قرارداد ممکن است به درد برخی مناطق خاص می‌خورد ولی باید رویکرد عوض شود.

توکلی تصریح کرد: اینکه کاری را دربست بدهیم به خارجی‌ها را قبول نداریم و معتقدیم که تجزیه نیازها و تأمین آن از هر بازار مناسب جوابگوست، شاهد آن هم این است که با تحقیقاتی که دیده‌بان شفافیت در عدالت انجام داده، الان قریب یک سال است که شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با 25 شرکت خارجی نفتی که پیشنهادات خیلی بهتر از ipc را دارند در حال مذاکره است.

وی گفت: وقتی ما می‌گوییم این امکان دارد که بیایند پیشنهاد دهند که ما حاضریم با  مدیریت شما این کارها را انجام دهیم، چرا باید اصرار کنند که اگر امتیاز ندهیم نمی‌آیند، همین مطلب شاهد بر صحت ادعای ما این است که وزیر محترم نفت آنها را ممنوع کرده برای اینکه این خبر را به رسانه‌ها دهند، زیرا دست خودشان خالی می‌شد که استدلال کافی ندارند و ما استدلال‌مان درست است که واقعیت عینی است که تحقق پیدا می‌کند.

نماینده سابق مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نکته‌ای که وزارت نفت می‌گوید که اگر ما به خارجی‌ها امتیاز ندهیم انتقال فناوری صورت نمی‌گیرد را  به شدت رد می‌کنید؟ گفت: بله رد می‌کنم،  برای اینکه بازار سرمایه به دلیل اینکه شکاف بین پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در غرب روز به تضاید است و شاهد آن این است نرخ بهره پایین و پایین‌تر می‌آید و رئیس سابق خزانه‌داری آمریکا پیش‌بینی کرده طی ده سال آینده به صفر می‌رسد اوراق دولتی آمریکا به صفر می‌رسد.

وی تاکید کرد: این به این معنی این است که آنجا انباشت سرمایه است و بازده کل سرمایه‌گذاری در آمریکا حدود 6.5 درصد است. اگر تمام سبد سرمایه‌گذاری را در نظر بگیریم مجموعاً به طور متوسط  6/5 درصد سود بازدهی دارد و وقتی جایی آن قدر پایین باشد سرمایه مازاد دنبال جایی می‌گردد که  خود را تکثیر کند.

وی ادامه داد: من خبر دارم یک شرکت جذب سرمایه‌گذاری خارج بهترین پیشنهادهای سرمایه‌گذاری را دارد برای همه بخش‌ها و سقف آن بسته نیست فقط چیزی هست این است که می‌گوید وقتی بخش خصوصی پیشنهاد می‌کنم سرمایه‌گذاری کنید می‌گویند اول 20  درصد سرمایه‌گذاری را به خودمان دهید تا در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنیم و آنها هم اهل این کار نیستند می‌گویند پول می‌آوریم با نظارت که بازدهی داشته باشد.

توکلی در پایان خاطرنشان کرد: از این محکم‌تر مذاکرات مناطق شرکت ملی مناطق  نفت‌خیز جنوب است که یکی از این شرکت‌ها کنسرسیومی است از 20 شرکت‌های کانادایی که برند نیستند، پول اسم‌شان را نمی‌گیرند خیلی ارزان‌تر با ما کار می‌کنند و همه بخش‌ها را هم حاضرند کار کنند. نمایشگاه تجهیزات صنعت نفت بهترین جایی بود که بگوید همه چیز را می‌شود خرید، از نظر تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزازی شرکت‌هایی که خوب کار می‌کنند اسم و رسم ندارند  پولشان را می‌گیرند و می‌روند این طور نیست بمانند و خطرات سیاسی، فسادهای اقتصادی و فسادآمیز درست کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.