گروه اقتصاد- فرزانه غلامی: رئیس کل بیمه مرکزی ازبازپس گیری ۱/۶ میلیارد تومان وام پرداخت شده به اعضای هیأت عامل این مجموعه خبر داد.

۱/۶ میلیارد تومان از وام‌های پرداختی به مدیران بازپس گرفته شد

 رئیس کل بیمه مرکزی درپاسخ به قدس:

 

 

عبدالناصر همتی که روز گذشته و دو ماه پس از بازگشت مجدّدش به بیمه مرکزی در نشستی پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران بود، این خبر را در پاسخ به خبرنگار ما اعلام کرد. قدس از همتی پرسید: آیا روند پرداخت‌های نامتعارف در دوره قبل اصلاح خواهد شد یا اینکه این گونه امتیازات را جزو حقوق مدیران بیمه­ای تلقی می‌کنید که از آن برداشت‌های رسانه­ای صورت گرفته است؟

همتی پاسخ داد: شخصاً فراتر از سخنان مقام معظم رهبری حرفی نمی‌زنم و معتقدم این پرداخت‌ها غیرمتعارف  و ناحق بوده است. بویژه در خصوص پرداخت وام به مدیران و اعضای هیأت عامل بانک‌ها و بیمه ها معتقدم این گروه نباید وام بگیرند، اما کارکنان این حق را دارند ضمن اینکه بنده هیچ وقت از این امتیاز استفاده نکرده ام.

به گفته رئیس کل بیمه مرکزی، برخی پرداخت‌های صورت گرفته به مدیران، قانونی بوده اما بخشی از آن حاصل برداشت اشتباه بوده است.

وی ادامه داد: سال 88 آیین نامه ای تصویب شد که بر اساس آن پرداخت وام ضروری به میزان 40 برابر حقوق حکمی به اعضای هیأت عامل و 45 برابر حقوق به رئیس کل مجاز شد. در این آیین نامه سقفی برای پرداخت وام مشخص نشد، ولی برای پرداخت وام به کارکنان سقف تعیین شد. بعدها  بر اساس بند «ه» ماده 50 قانون برنامه پنجم برای مشاغل تخصصی فوق العاده خاص تعیین شد و گمان می‌رفت جزو حقوق مستمر است، اما دیوان محاسبات اعلام کرد این مورد جزو حقوق مستمر و دایم نیست، بنابراین از حکم خارج شد.

همتی در توضیح اقداماتی که ظرف دو ماه گذشته برای اصلاح روند اشتباه پرداخت‌ها در مجموعه بیمه مرکزی انجام داده است، افزود: دهم خرداد ماه به امور مالی اعلام کردم وام‌های 45 برابری تسویه شود، اعضای هیأت عامل هم این مبالغ را پس دادند به طوری که هم 6/1 میلیارد تومان وام‌ها و هم  210 میلیون تومان اضافه کار شب عید پس گرفته و تمام پرداخت‌های اینچنینی سال 94 بازپس گرفته شد.

وی تأکید کرد: بی تردید500 یا 600 میلیون تومان را نمی­توان وام ضروری دانست و باید به آن شک کرد! شخصاً مخالف این پرداخت‌های غیرقانونی هستم و در اجرای قانون با هیچ کس شوخی ندارم و اگرشخصی در برابر پس دادن این پول‌ها مقاومت کند برکنارش می‌کنم.

به گفته رئیس کل بیمه مرکزی، فقط دو نفر از افرادی که دریافت‌های نامتعارف داشته اند این پول‌ها را پس نداده اند که این دو نفر هم برای ماه جاری چک داده اند.

وی از ابلاغ حکم مدیران و اعضای هیأت عامل بر اساس مصوبه شورای حقوق و دستمزد خبر داد و گفت: احکام کارکنان هم بزودی ابلاغ می‌شود.

همتی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در مورد نحوه برخورد با تخلفات بیمه ای در دوره جدید، رقابت بین شرکت‌های بیمه­ای را  «مکّارانه» و «ناسالم» توصیف و اضافه کرد: تخلفات در حوزه­های آتش سوزی، باربری و مسؤولیت زیاد است و تا یک ماه پیش در حوزه شخص ثالث تخلفاتی صورت می‌گرفت و تنها در جهت منافع شرکت‌های بیمه ای بود و نه کمک به بیمه گذار و ما مطابق قانون موظف به برخورد با این تخلفات هستیم.

رئیس شورای عالی صنعت بیمه همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری به رشد 32 درصدی خسارت ریالی پرداختی در سه ماهه اول امسال اشاره و اضافه کرد: ظرف این مدت به 9/6 میلیون فقره پرونده خسارت پرداخت شده که نسبت خسارت به حق بیمه را به 5/62 درصد رسانده که عدد بزرگی است.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین از رشد 20 درصدی حق بیمه در مدت مذکور خبر داد و گفت: این رشد تا پایان سال در همین حدود خواهد بود. به گفته همتی، هم اکنون ضریب نفود بیمه در کشور ( مطابق آمار سال 93) حدود 2/1 درصد است.

وی اظهار داشت: بیمه های دولتی (بیمه ایران) 32 درصد و غیردولتی‌ها 68 درصد بازار را در اختیار دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.