مسئولان دولتی‌ که قاطعانه می‌گفتند تحریم‌ها از روز اول اجرا، به صورت یکباره و یکجا لغو می‌شود پس از مدتی بیان کردند طرف مقابل کارشکنی می‌کند و تحریم‌ها تنها روی کاغذ لغو شده است؛ کارشکنی‌هایی که سه سال تلاش دولت را تقریبا تبدیل به هیچ کرد.

چه کسانی وعده لغو یکباره و یکجای تحریم‌ها از روز اول اجرای برجام را دادند؟ + فیلم
به گزارش قدس آنلاین به نقل از مشرق - 23 تیرماه سال 1394 بود که خبر نهایی شدن توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی روی خروجی بسیاری از خبرگزاری‌های داخلی و خارجی قرار گرفت. رئیس جمهور در این روز در قاب تلویزیون ظاهر شد و از لغو تمامی تحریم‌ها در روز اجرای برجام سخن گفت. حامیان دولت یازدهم نیز با انتشار این خبر به طور غیرمستقیم مردم را به خیابان‌ها برای برپایی جشن هسته‌ای دعوت کردند و رسانه‌های اصلاح‌طلب ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان را در هیبت قهرمانان تاریخی این مرز و بوم در صفحه‌ اول خود نشان دادند.

اما وعده اصلی دولت در برجام کم کم رنگ باخت. وعده‌ای که این انتظار را به‌وجود آورد که از روز اول اجرای این برنامه تمامی تحریم‌ها لغو شده و گشایش اقتصادی در کشور به‌وجود آید. حالا بعد از گذشت یک سال از تصویب برجام و 6 ماه از اجرای آن هنوز وعده دولت عملیاتی نشده است و حتی کنگره آمریکا با تصویب قعطنامه‌ها و طرح‌های مختلف محدودیت‌های بیشتری را علیه ایران وضع کرده‌ است.

بانک‌های اروپایی نیز هنوز به مانند زمان قبل از برجام عمل کرده و نظام تحریم‌ها هنوز پابرجاست. اما مسئولان دولتی که قاطعانه می‌گفتند تحریم‌ها از روز اول اجرا لغو می‌شود پس از مدتی بیان کردند طرف مقابل کارشکنی می‌کند و تحریم‌ها تنها روی کاغذ لغو شده‌اند. 

روحانی: تمام تحریم‌ها حتی تسلیحاتی لغو می‌شوند

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان بعداز ظهر روز سه‌شنبه 23 تیرماه پس از اعلام جمع‌بندی و توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در سالن اجلاس سران با بیان اینکه ماه رمضان همواره ماه خیر و برکت و ماه تقرب مردم به خداوند بوده است، اظهارداشت:امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده لغو می‌شود.

وی افزود: تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق، و حتی تحریم تسلیحاتی نیز کنار گذاشته می‌شود و برای 5 سال نوعی محدودیت ایجاد شده و سپس لغو می‌شود، در زمینه تحریم‌های اشاعه‌ای نیز کالاهای دو منظوره‌ در کمیته‌ای بررسی می‌شود.

رئیس جمهور بیان داشت:‌ روز توافق روزی است که اتحادیه اروپا و آمریکا لغو همه تحریم‌ها را به صراحت اعلام می‌کنند و تصمیم خود را ابراز می‌‌دارند و از آن زمان است که تازه اقدامات ایران آغاز می‌شود.

صالحی: همان روز توافق، قطعنامه‌ها لغو می شود
چه کسانی وعده لغو یکباره و یکجای تحریم‌ها از روز اول اجرای برجام را دادند؟ + فیلم

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای گفت:‌ ابتدا توافقی حاصل خواهد شد و توافقنامه ای از طرف دو طرف که الزام آور است امضا می شود و همان روز قطعنامه ها لغو می شود و بعد وارد مرحله اجرایی می شود که در آن یک سری اقداماتی وجود دارد که ما باید انجام دهیم و اقداماتی نیز هست که آنها باید انجام دهیم.

وی ادامه داد: اشکالی که پیش می آید اقدامات ما واقعی و عینی است به این معنا که برخی لوله و ماشین آلات را باید برداریم و اقدامات آنها روی ورقه و یکی سری قوانین و مقررات است. ما باید جانب احتیاط را به گونه ای حفظ کنیم که همزمانی و توازن بین این دو برقرار شود زیرا با یک قلم می توان یک جمله را حذف و اضافه کرد، اما وقتی که یک لوله بریده شود، نمی توان آن را به راحتی در همان لحظه به حال اول برگرداند.

صالحی افزود: چگونگی رفع تحریم به لحاظ همزمانی یک مطلب است و مطلب دیگر این است که آنها گفته اند که برخی تحریم ها ممکن است به گونه ای دیگر بماند، نه تحریم های اقتصادی بلکه مثلا تحریم های تسلیحاتی. آنها گفته اند که ممکن است نه در چارچوب قطعنامه بلکه در چارچوب دیگری مثل یک پیوستی بنویسند که برای مدتی تحریم تسلیحاتی پابرجاست که اکنون در خصوص این مسائل همچنان گفتگوادامه دارد تا تمامی ابعاد آنها مشخص شود.

ظریف: همه تحریم‌ها در روز اجرای برجام لغو خواهد شد
چه کسانی وعده لغو یکباره و یکجای تحریم‌ها از روز اول اجرای برجام را دادند؟ + فیلم

محمد جواد ظریف که شنبه 26 دیماه سال 1394 به جهت اعلام آغاز روز اجرای برجام به وین رفته بود در بدو ورود به فرودگاه گفت: « ما فکر مي کنيم که اجراي برجام يک فرصت بسيار خوبي براي مردم ايران است که از آن طريق همه قطعنامه‌هاي ظالمانه شوراي امنيت و همه قطعنامه هاي شوراي حکام اژانس بين المللي انرژي اتمي پايان يابد و رسما لغو شود. همه تحريم هاي ظالمانه اي که بخاطر موضوع هسته اي ايران اعمال شده است، انشاء الله امروز لغو خواهد شد و کنار گذاشته خواهد شد و اين يک روز بسيار خوبي براي مردم ايران است.»

 

دانلود فیلم
عراقچی: تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته‌ای، از روز اجرای توافق لغو می‌شود
چه کسانی وعده لغو یکباره و یکجای تحریم‌ها از روز اول اجرای برجام را دادند؟ + فیلم

سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: در روز اجرای توافق تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ما همگی رفع خواهد شد یعنی روزی که توافق اجرا شود همان روز اعلام خواهد شد که همه تحریم‌های اقتصادی و مالی در همه حوزه‌هایی که در چارچوب هسته‌ای علیه ما وضع شده است، لغو خواهد شد.

وی تحریم‌های نفتی، گاز، پتروشیمی، بانکی، مالی، بیمه،‌ کشتیرانی، طلا و ریال را بخشی از فهرست‌های تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای برشمرد که در روز اجرای توافق لغو خواهد شد.

عراقچی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا تا زمانی که تحریم‌ها علیه ما لغو نشده است ما هم تعهداتمان را اجرا نخواهیم کرد؟ تأکید کرد: حتماً‌ همین طور است، ما هم تعهداتمان را تا آن زمان اجرا نخواهیم کرد، مگر مقدماتی که از نظر فنی برای اجرا شدن لازم باشد.

 
دانلود فیلم
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.