بر اساس اسناد موجود تنها طی دوماهه خرداد و تیر، ۷۷ نوع کالا با نام‌های تجاری مختلف، بدون گذراندن مراحل دریافت مجوز بهداشتی اقدام به توزیع و عرضه محصولات فاقد کیفیت به بازار مواد غذایی کرده‌اند.

 سونامی جعل مجوزهای بهداشتی در بازار مواد غذایی/ کشف ۷۷ برند تقلبی فقط در دو ماه! +سند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مشرق، جعل مجوزهای قانونی این بار در بازار مواد غذایی؛ خوراکی هایی به صورت مستقیم به مصرف مردم می رسد و توزیع مواد ناسالم خوراکی آنهم با استفاده از مجوزهای جعلی به تهدیدی برای سلامت خانواده ها بدل شده است. تا جائیکه بر اساس اسناد سازمان غذا و دارو، تنها طی دو ماه خرداد و تیر، دهها برند و تولید کننده مواد غذایی که اکثریت مصرف کنندگانش را نیز کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند، نه تنها مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو را اخذ نکرده اند بلکه به منظور سودجویی و جلب اعتماد مصرف کنندگان، مجوزهای سازمان غذا و دارو را نیز جعل کرده اند.

 
این شرکت با جعل موارد فوق، محصولات غیر استاندارد خود را بدون در اختیار داشتن مجوزهای رسمی، از سوی سازمان غذا و دارو و اداره کل نظارت و ارزیابی فراورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و تنها با کپی مجوزهای مربوطه و درج سیب سلامت جعلی بر روی محصولاتشان  به بازار عرضه کرده اند.

بر اساس اسناد موجود تنها طی دوماهه خرداد و تیر، 77 نوع کالا با 77 نام تجاری مختلف، بدون گذراندن مراحل دریافت مجوز بهداشتی اقدام به توزیع و عرضه محصولات فاقد کیفیت به بازار مواد غذایی کرده اند؛ از لواشک های میوه ای و آلوچه ترش گرفته تا آبلیمو، گلاب، ادویه و نمک و سرکه.
 
در بین شرکتهایی که با جعل مجوزهای وزارت بهداشت اقدام به فروش محصولات خود در بازار می کرده اند و با این اقدام غیر قانونی اعتماد مشتریان را جلب می کرده اند، می توان به شرکت های تولید کننده  آب معدنی،روغن زیتون و حتی پیاز داغ آماده هم اشاره کرد.

فراوانی مجوزهای جعلی به حدی بالا رفته است که از بین 114شرکتی که مدیر کل نظارت و ارزیابی فراورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی درخواست جمع آوری محصولاتشان از بازار را صادر کرده است، 77موردشان اقدام به جعل مجوز کرده اند و باقی موارد یا بدون در اختیار داشتن مجوزهای بهداشتی اقدام به تولید و توزیع مواد غذایی کرده بودند، یا اینکه مجوزهای صادرشده برایشان باطل شده بود.
 
سونامی جعل مجوزهای بهداشتی در بازار مواد غذایی+سند 
سونامی جعل مجوزهای بهداشتی در بازار مواد غذایی+سند 
 
 
 
سونامی جعل مجوزهای بهداشتی در بازار مواد غذایی+سند 
 
 
 
سونامی جعل مجوزهای بهداشتی در بازار مواد غذایی+سند
نمونه ای از گزارشات مربوط به جعل پروانه بهداشتی توسط تولیدکنندگان محصولات غذایی
 
 
حال با اینکه مدیرکل مربوطه در سازمان غذا و دارو طی نامه ای به رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، لیستی از این شرکت های متخلف به پیوست اعلام کرده و درخواست جمع آوری اقلام مذکور را داده اما مشخص نیست تا زمان رسیدن این نامه به مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و شروع به جمع آوری اقلام مذکور، چند ایرانی از این محصولات استفاده کرده و دچار مشکلات مختلف شده اند.

بهروز جنت مدیر کل نظارت و ارزیابی فراورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی برای جمع آوری محصولات فوق به ماده 43 بخش بهداشت و درمان قانون تعزیرات حکومتی اشاره کرده و درخواست جمع آوری این اقلام از بازار مواد غذایی را داده است. محصولاتی که توسط عده ای سودجو وارد بازار مواد غذایی می شوند و برای مشروعیت دادن به کالای غیر بهداشتی و غیر استانداردشان اقدام به جعل مجوزهای وزارت بهداشت می کنند.
 

اگرچه این اقدام وزارت بهداشت در راستای وظایف قانونی آنها بوده و در جای خود قابل تقدیر است اما سوال مهم آن است که چه نهاد و مسئولی باید پیش از عرضه این محصولات متعدد به بازار مصرف، جلوی توزیع آنرا بگیرد؟ چند ماه زمان لازم است تا پروسه جعلی بودن این پروانه ها تکمیل و دستور جمع آوری صادر و نهایتا دست مصرف کننده از خرید آن کوتاه شود؟ خسارت این زمان نسبتا طولانی در حفاظت از سلامت جامعه را چگونه باید جبران کرد؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.