رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت گفت: سرمایه‌گذاری صنعتی در حالی مورد غفلت واقع شده که اکنون کارخانه‌های هوشمند و تعاملات نظامات دیجیتالی باید مورد توجه قرار گیرند.

سرمایه‌گذاری صنعتی مغفول ماند/ ضرورت توجه به کارخانه‌های هوشمند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، محمدرضا رضوی در کنفرانس بین المللی چهارمین انقلاب صنعتی گفت: تحلیلگران اقتصادی تلاش کرده اند تا به تحولات اخیر در دو دهه گذشته نظم بخشیده و به این نتیجه رسیده اند که نظام مدرن صنعتی با وجود فراز و نشیب های زیاد از یک نظم پشت صحنه برخوردار است و آن نظم موج های ۴۰ تا ۵۰ ساله ای است که پس از اولین انقلاب صنعتی تکرار شده است. بر این اساس، امواج پارادایم‌های فنی و اقتصادی نامگذاری شده‌اند و هر یک از کشورها در مسیر این امواج شرایط متفاوتی را تجربه می کنند.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه موج اول انقلاب صنعتی توسط انگلیس ایجاد شد، افزود: موج دوم صنعتی توسط آلمان و امریکا و موج سوم توسط سایر کشورهای اروپایی ایجاد شد؛ در موج سوم صنعتی که در آغاز سال ۱۹۷۰ تجربه شد نسل جدیدی از کشورهای در حال توسعه مانند کره، چین، مالزی و برخی کشورهای دیگر را متحول کرد که متکی به IT بوده و این کشورها توانسته اند تا سوار بر این موج توان صنعتی خود را افزایش داده و برای شهروندان خود رفاه اقتصادی ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: در انقلابی که از سال ۱۹۷۰ آغاز شد و انقلاب دیجیتالی نام گرفت بسیاری از بخشهای زندگی تحت تاثیر قرار گرفت و امروزه بدون اتکا به آنها بسیاری از امور روزمره اجرایی نخواهند بود؛ البته اکنون ۴۶ سال از انقلاب دوم صنعتی گذشته و جهان در استانه انقلاب صنعتی چهارم است و مجموعه تحولات به احتمال زیاد منجر به بروز تغییرات بیشتری در جهان صنعتی خواهد شد.

رضوی با بیان اینکه هر کدام از موجهای صنعتی این امکان را به کشورها داده تا خود را به سطح متفاوتی از توسعه برسانند، خاطرنشان کرد: حال این پرسش مطرح است که آیا می توان با سوار شدن بر موج صنعتی چهارم امکانات و فرصتهای جدیدی برای کشور و شهروندان ایجاد کرد و بدیهی است که لازمه سوار شدن بر این موج آن است که کلیه ساختارهای بنگاهی با این موج هماهنگ شود.

وی ادامه داد: بدون قوه قضائیه‌ای که ابعاد مالکیت خارجی، انتفاع و غیره را به طور دقیق مشخص نکند کار جذب سرمایه‌گذاری سخت خواهد بود، اظهار کرد: این شرایط در تمامی دستگاه های دولتی به همین شکل است و باید ساختارهای حقوقی و بنگاهی متناسب با موج های انقلاب صنعتی تغییر کند.

رضوی اظهار کرد: درس تاریخ آن است که تحول صنعتی دیگری در راه است که علائم آن مشهود است و این پدیده می تواند پاسخ مناسبی برای رفع برخی مشکلات ساختاری کشور شود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری صنعتی و جایگزینی تحولات فناورانه مورد غفلت واقع شده است، اظهار کرد: مفاهیمی مانند کارخانه های هوشمند، تعاملات نظامات دیجیتالی، اقدام های افقی و عمودی هوشمند باید مورد توجه قرار گیرند به همین دلیل در این کنفرانس کارگروهی تشکیل شده تا در رابطه با آینده تولید در کارخانه ها، چگونگی ادغام محصول و خدمت و یکپارچه شدن تولید و خدمات برررسی های لازم را انجام دهد.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی عنوان کرد: این تحول و سونامی که در حال راه است می تواند زمینه های لازم را فراهم کند تا بتوان در جهت یکپارچه سازی و هدفمند کردن فعالیت ها در حوزه های مختلف اقدام های لازم را به عمل آورد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.