قدس آنلاین: رئیس هیئت مدیره مجتمع فرهنگی میقات الرضا(ع) گفت: در ایام دهه کرامت ۷ هزار نفر با پای پیاده به سمت حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند.

۷ هزار نفر در ایام دهه کرامت با پای پیاده به سمت حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، سیدمحمود تشکری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: مجمتع فرهنگی میقات الرضا(ع) در سال 1384 و با هدف خدمت به زائران امام رضا(ع)، به ویژه زائران پیاده ایشان راه‌اندازی شد.
وی افزود: این مجموعه در فاز اول 750 نفر ظرفیت داشت که اکنون به 1500 نفر رسیده و این ظرفیت دو برابر شده است و در تلاش هستیم که به سقف 7 هزار نفر برسد.
رئیس هیئت مدیره مجتمع فرهنگی میقات الرضا(ع) با اشاره به خدمات این مجموعه، خاطرنشان کرد: خدمات مجتمع فرهنگی میقات الرضا(ع) در حوزه‌های اسکان، اطعام، حمام، سرویس بهداشتی، بهداشت و درمان، آشپزخانه، امور فرهنگی و اجتماعی و غیره به صورت رایگان انجام می‌شود.
تشکری تصریح کرد: این مجتمع در کیلومتر 22 جاده قدیم مشهد_نیشابور (کیلومتر 5 ملک آباد_مشهد) واقع شده و تمام امکانات آن وقف زائران امام رضا(ع) و با اولویت زائران پیاده ایشان شده است.
وی با بیان اینکه خدمات مجتمع فرهنگی میقات الرضا(ع) در طول سال و به صورت شبانه‌روزی است، تأکید کرد: این خدمات در زمان های خاص مانند دهه‌های کرامت و شفاعت (ایام ولادت و شهادت امام رضا(ع)) به صورت ویژه است.
رئیس هیئت مدیره مجتمع فرهنگی میقات الرضا(ع) با اشاره به افزایش آمار زائران پذریش شده در این مجموعه، بیان کرد: در سال گذشته به جز دهه آخر صفر از 200 کاروان پذیرایی و میزبانی شد که نسبت به سال 93 با افزایش 10 درصدی همراه بود و برای امسال هم افزایش 15 درصدی این کاروان‌ها پیش‌بینی شده است.
تشکری درباره آمار زائران ایرانی و غیرایرانی‌، گفت: همه ساله 9 کاروان غیرایرانی و بیش از 200 کاروان ایرانی با پای پیاده به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند.
وی با بیان اینکه امسال پنجمین سال حرکت زائران پیاده دهه کرامت است، افزود: در سال گذشته 5 هزار زائر پیاده از 12 استان کشور در این ایام با پای پیاده به سمت حرم مطهر رضوی مشرف شدند و برای امسال هم تشرف 7 هزار نفر با پای پیاده به سمت این مکان مقدس پیش‌بینی شده است.
رئیس هیئت مدیره مجتمع فرهنگی میقات الرضا(ع) خاطرنشان کرد: تشرف زائران پیاده دهه شفاعت از تمامی مسیرهای منتهی به مشهد بوده، اما تشرف زائران پیاده دهه کرامت تنها از مسیر قدمگاه تا مشهد انجام می‌شود و اوج حضور این زائران در 3 روز منتهی به میلاد فرخنده امام رضا(ع) بوده است.
تشکری در رابطه آمار خادمان مجتمع فرهنگی میقات الرضا(ع)، تصریح کرد: بالغ بر 250 خدمه (160 برادر و 90 خواهر) در تخصص‌ها و سرفصل‌های مختلف خدمت‌رسانی می‌کنند و این مجموعه ارتباط مستمر پیامکی با زائران امام رضا(ع) دارد و خدمت خدمه به صورت افتخاری بوده که بخشی از آن‌ها خادمان حرم مطهر رضوی و بخشی دیگر نیز عموم مردم هستند.
وی با اشاره به اینکه این مجموعه درآمد جاری ندارد و با مشارکت خیران نیک‌اندیش اداره می‌شود، تأکید کرد: به دنبال پیگیری اختصاص اعتبار و تسهیلاتی توسط دولت و دیگر مجموعه‌ها هستیم.
رئیس هیئت مدیره مجتمع فرهنگی میقات الرضا(ع) ادامه داد: کسانی که می‌خواهند خادم زائران پیاده امام رضا(ع) باشند، اما امکان خدمت حضوری ندارند می‌توانند در طول سال با اهدای هدایای نقدی و غیرنقدی مورد نیاز زائران امام رضا(ع) در این امر خیر و خداپسندانه مشارکت کنند؛ مردم می‌توانند هدایای نقدی خود را به شماره کارت بانک انصار 6273811034513462 به نام علیرضا عدالتیان مدیر مجمتع فرهنگی میقات الرضا(ع) واریز کنند.
تشکری گفت: نانوایی مجتمع فرهنگی میقات الرضا(ع) در ایام دهه آخر صفر به صورت شبانه روز در 3 شیفت فعال بود تا نان مناسب در اختیار زائران امام رضا(ع) قرار بگیرد و این اقدام در صورت نیاز در دهه اول ذی‌القعده صورت می‌پذیرد.
وی افزود: در این مجموعه توجه ویژه‌ای بر مسائل فرهنگی شده که در چند سرفصل تدوین شده است که شامل مسائل احکام، اعتقادی، آداب زیارت و غیره بوده است.
رئیس هیئت مدیره مجتمع فرهنگی میقات الرضا(ع) بیان کرد: در دهه آخر ماه صفر سال گذشته 40 روحانی به صورت شبانه روز فعال بودند و پاسخگوی سوالات شرعی زائران امام رضا(ع) بودند.
تشکری با اشاره به اینکه ترویج سیره ائمه اطهار(ع) در بخش مسائل اعتقادی مورد تأکید است، تضریح کرد: در این رابطه به بیان موضوعات دینی و اعتقادی پرداخته می‌شود و کتب، جزوه و CDهای آموزشی، سخنرانی و مداحی نیز اهدا می‌شود.
وی به فعال کردن دو میقات دیگر اشاره کرد و افزود: دو فضای دیگر در مسیر جاده فریمان_مشهد ایجاد شده که یکی در 30 کیلومتری مشهد (روستای کالچغوکی) به مساحت هزار متر مربع و دیگری در 45 کیلومتری مشهد (شهرک صنعتی کاویان) به مساحت 1500 متر مربع فعال شده است.
رئیس هیئت مدیره مجتمع فرهنگی میقات الرضا(ع) درباره روند پیشرفت ساخت میقات‌ الرضاها، گفت: تاکنون 30 درصد میقات ملک آباد و 60 درصد میقات کالچغوکی ساخته شده و ساخت میقات شهرک صنعتی کاویان هنوز آغاز نشده است، اما فضای آن پوشانده شده تا امکان خدمت به زائران امام رضا(ع) فراهم باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.