قدس ‌آنلاین- بیرجند: منطقه ويژه اقتصادي خراسان جنوبی در مركز ثقل محور ترانزيتي چابهار – زاهدان – بيرجند – مشهد – سرخس و مسير ترانزيتي بندرعباس – افغانستان مي تواند با برقراري ارتباط تجاري ، صنعتي و خدماتي با كشورهاي آسياي ميانه و افغانستان با فرصتهاي طلايي همچون بندر تجاري خشک در اقتصاد کلان کشور نقش مهمي ايفا نمايد.

سرمایه گذاری درمنطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی فرصتی طلایی درکویر ایران

به گزارش قدس آنلاین از بیرجند، یکي از راهکارهاي اساسي به منظور ايجاد مزيت­ هاي رقابتي، انتخاب مناطق بالقوه مستعد در نقاط خاصي از کشور است که در آن بتوان شرايط مناسب را براي فعاليت واحدهاي اقتصادي جهت حضور در بازارهاي جهاني و رقابت با کالاهاي ارائه شده از سوي شرکت­هاي خارجي در مناطق ويژه اقتصادي ايجاد نمود.

شرکت سرمایه گذاری و توسعه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به شماره ثبت 4224 بیرجند به عنوان سازمان مسئول انتخاب و هم اکنون این شرکت مسئول اداره منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بوده و عملیات عمرانی و اجرایی منطقه ویژه را انجام می دهد به همین منظور وبا توجه به فعالیت های چشمگیری که دراین منطقه برای جذب سرمایه گذار وتسریع درصدورمجوز گفت وگویی با رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی  انجام داده ایم که ماحصل آن را می خوانید.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: طرح این منطقه درسال 89 پس از تصویب مجلس شوراي اسلامي  و تاييد شوراي نگهبان در۱۱ آذرماه سال۸۹ توسط رئيس جمهور جهت اجرا ابلاغ گرديد.

مرتضی صفدری زاده افزود: اين منطقه در دو قطعه يکي از آنها در زميني به مساحت 730 هکتار در فاصله 12 کيلومتري شمال شرقي شهر بيرجند در نزديکي فرودگاه بين­ المللي بيرجند احداث شده است و ديگري به مساحت 100 هکتار در مرز ايران و افغانستان در ميل 78 در حال احداث مي باشد.

وی درخصوص اهداف تشکیل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار داشت:جذب سرمایه های داخلی و خارجی، ایجاد فرصت های شغلی جدید و ارتقای سطح اشتغال در استان و کشور، کاهش هزینه های تولید به منظور ورود به بازار های رقابتی جهانی، ایجاد عرصه فعالیت های تولیدی و تجاری جهت افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازار های منطقه ای و بین المللی است.

وی ادامه داد: اجرای سیاست های توسعه منطقه ای و ایجاد قطب های اقتصادی و صنعتی،ارتقا سطح تکنولوژی و بهره گیری از فن آوری های برتر و نوین اقتصادی، فراهم نمودن زمینه استراتژی نوین برای توسعه و گسترش منطقه به منظور افزایش تولید و صادرات و پردازش کالا یا ایجاد تغییرات در آن برای تحصیل ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه از دیگر اهداف تاسیس این منطقه است.

مزیتهای منحصر به فرد منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی  به مزیتهای منحصر به فرد منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اشاره کرد واظهار داشت: نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی ایران به شاهراه حلقوی افغانستان و همجواری با 460 کیلومتر مرز مشترک ایران و افغانستان، واقع شدن در مرکزثقل چهارراه ترانزیتی کریدورهای منطقه ای و بین المللی وتنها منطقه ویژه اقتصادی ایران دارای سایت اصلی در مجاورت مرکز استان و قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی است.

صفدری زاده، وجود فرودگاه بین المللی بیرجند به عنوان مرز مجاز هوایی در مجاورت منطقه ویژه اقتصادی ، وجود گمرک و پایانه مرزی ماهیرود، صدور تمامی مجوزهای موردنیاز سرمایه گذاری به صورت رایگان و در کمتر از 72ساعت ، امکان سرمایه گذاری خارجی بدون مشارکت داخلی و بدون هیچ گونه محدودیت ،ارزانترین نرخ تخصیص زمین نسبت به سایر مناطق ویژه اقتصادی کشور و اعطاء سند مالکیت و امکان ترهین اسناد جهت اخذ تسهیلات بانکی از دیگر مزیت های  ویژه این منطقه برشمرد.

وی با اشاره به اینکه ۲۱ سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف عملیات اجرایی خود را آغاز کردند گفت: با تأیید شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی جزو موفق‌ترین مناطق اقتصاد کشور شد

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی  اظهار داشت:منطقه ویژه اقتصادی سازمانی مستقل و خارج از محدوده سرزمینی است و از صفر تا 100 امور مربوط به جذب سرمایه‌گذاری در آن توسط سازمان مسئول انجام می‌شود که حکم یک فرمانداری ویژه را دارد.

 

 

منطقه ویژه اقتصادی رکورددار انجام عملیات اجرایی در بین مناطق اقتصادی کشور

وی با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی از معدود مناطق ویژه اقتصادی کشور است که دارای قطعه منفصله در مرز است افزود: این مجموعه در اواخر سال 93 در سفر هیئت دولت به استان با دستور مستقیم رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: با وجود تأخیر در اخذ مجوز زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی رکورددار انجام عملیات اجرایی در بین مناطق اقتصادی کشور است.

صفدری‌زاده با اشاره به اینکه در منطقه ویژه اقتصادی  11 سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف عملیات اجرایی خود را آغاز کردند تصریح کرد: این سرمایه‌گذاران در بخش‌های صنعت، هیدروکربنیک، نساجی، فرآورده‌های نفتی، مواد غذایی و غیره با پیشرفت فیزیکی بالا مشغول به کار هستند و برخی از این واحدها در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به ترانزیت و ترانشیت کالا خاطرنشان کرد: همچنین در قطعه منفصله مرز نگاه‌ها بیشتر به بخش بندر خشک، ترانزیت و ترانشیت کالا معطوف می‌شود.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی یادآور شد: کل سایت منطقه ویژه اقتصادی زیر بار خدمات‌رسانی است و به دلیل پراکندگی واحدها اتفاقات خوبی را در بلند مدت در این منطقه شاهد خواهیم بود.

صفدری‌زاه اظهار داشت: حدود 80 هکتار از زمین‌های منطقه ویژه اقتصادی برای ارائه خدمات عمومی و ایجاد مراکز تفریحی، گردشگری، آموزشی و غیره تعریف شده که برای ایجاد این امکانات از تجربیات شهرداری استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین 240 واحد مسکونی شامل واحدهای کارگری، کارمندی و ویلا با هدف تکریم سرمایه‌گذاران با امکانات تفریحی کامل احداث می‌شود.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اولویت جذب سرمایه‌گذار گفت: در این منطقه اولویت ابتدا جذب سرمایه‌گذاران بومی بعد جذب سرمایه‌گذاران ملی و سپس سرمایه‌گذاران بین‌المللی است.

صفدری‌زاده بیان کرد: در این راستا گروه‌های مختلفی از شهرستان بیرجند، استان و نیز سایر استان‌ها و هیئت‌های تجاری از 8 کشور در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی پذیرش شدند.

وی تصریح کرد: با تأیید شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی جزو موفق‌ترین مناطق اقتصادی کشور است.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه منطقه ویژه اقتصادی استان به عنوان موتوری محرک برای توسعه اقتصادی این خطه از کشور ایجاد شده بنابراین باید از این بستر بیشترین استفاده را کرد.

صفدری‌زاده یادآور شد: به دنبال این هستیم که فضاهایی را برای جذب مردم در منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کنیم و همچنین در مباحث فضای سبز، آتش نشانی و خدمات از سازمان شهرداری انتظار تعامل و ارائه مشاوره داریم.

وی افزود: ما در منطقه ویژه اقتصادی شهرداری کوچکی داریم که باید این امکانات را در آنجا فراهم کنیم و در این راستا نیازمند تعامل شهرداری بیرجند هستیم.

منطقه ویژه اقتصادی یکی از زیرساخت های مهم اقتصادی استان

استاندارخراسان جنوبی نیز دربازدید از منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی این منطقه را به عنوان یکی از زیرساخت های مهم اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: تقویت، تعامل و همکاری بیش از پیش دستگاه های اجرائی به عنوان بدنه دولت با منطقه ویژه اقتصادی سبب توسعه سرمایه‌گذاری و سفر سرمایه‌گذاران در استان خواهد بود.

سید علی اکبرپرویزی افزود: از این رو لازم است مدیران مرتبط ضمن افزایش تعامل و همکاری با منطقه ویژه اقتصادی از سخت‌گیری های بی‌مورد به جد پرهیز کنند.

وی  با بیان اینکه نوع رفتار مدیران و کارگزاران در بخشهای مختلف در مبادی ورودی کشور نقش بسیار زیادی در جذب تجار و سرمایه‌گذاران دارد گفت: باید تلاش کنیم تا مرز ماهیرود به عنوان یکی از گذرگاههای رسمی کشور نه تنها از حیث اقتصادی بلکه از حیث اخلاقی نیز در کشور نمونه و سرآمد باشد.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز منطقه ویژه اقتصادی را به عنوان فرصتی طلایی برای استان برشمرد واظهار داشت: در حال حاضر نمایشگاه تخصصی سنگ و مواد معدنی توسط منطقه ویژه اقتصادی در آن مجموعه به سرعت در حال ساخت می باشد.

داوود شهرکی گفت: باافتتاح آن تمام مواد معدنی استان در یک مجموعه و تحت عنوان یک نماشگاه اختصاصی به کلیه تجار داخلی و خارجی ارائه می گردد.

شهرداری بیرجند در حد توان و ظرفیت خود به این منطقه کمک می کنند

شهردار بیرجند  نیز دربازدید از منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی عامل پیشرفت و توسعه استان است، گفت‌: ‌۱۰۰ میلیارد تومان گردش مالی شهرداری بیرجند در سال جاری بوده است.

عباسعلی مدیح با بیان اینکه خراسان جنوبی به لحاظ آب و هوایی شرایط مساعدی ندارد، اظهار داشت‌: در این منطقه خشکسالی باعث به حداقل رسیدن کشاورزی شده است.

وی افزود: اگر اقتصاد را به 3 بخش عمده کشاورزی، صنعت و خدمات تقسیم کنیم کشاورزی به حداقل رسیده و تضعیف شده ‌و در بخش صنعت نیز با وجود منابع و ذخایر عظیم زیرزمینی و معادن غنی زغال سنگ توجه چندانی را شاهد نیستیم.

شهردار بیرجند با اشاره به اینکه در این راستا بخشی که می‌تواند در استان قابل توجه باشد بخش خدمات است، بیان کرد: در بخش خدمات می‌توان در راستای توسعه اقتصادی استان بیشتر از بخش‌های دیگر فعالیت کرد.

مدیح با اشاره به اینکه خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌های غنی در حوزه‌های معدنی، اقتصادی، فرهنگی و کشاورزی است، تصریح کرد: متأسفانه خشکسالی‌های اخیر مانع پیشرفت استان شده است.

وی با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی عامل پیشرفت و توسعه استان است، خاطرنشان کرد: شهرداری بیرجند در حد توان و ظرفیت خود به این منطقه کمک خواهد کرد.

شهردار بیرجند با اشاره به خروج سرمایه‌گذاران از استان اظهار داشت: خراسان جنوبی سرمایه‌گذاران زیادی در کشور دارد که به واسطه مشکلات خاص و دسترسی نداشتن به برخی زیرساخت‌ها از استان رفته‌اند.

مدیح با اشاره به سختگیری‌های دستگاه‌های خدمات‌رسان و بعضی از دستگاه‌های اجرایی که برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند، یادآور شد: از ابتدا نباید به سرمایه‌گذار نگاه اقتصادی داشت چون این نوع برخورد به عنوان ترمز عمل می‌کند.

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی برای مردم استان ناشناخته است و شهرداری می‌تواند با تبلیغات و آموزش‌های کارشناسی شده این سازمان را معرفی کند.

شهردار بیرجند با بیان اینکه امسال بیش از 100 میلیارد تومان گردش مالی شهرداری با سازمان‌های تابعه بوده است، گفت: این در حالی است که در سال 91 شهرداری را با گردش مالی 21 میلیارد تومان تحویل گرفته‌ام و امسال این بودجه 4 برابر شده است.

مدیح یادآور شد: وسعت منطقه ویژه برابر با  20 درصد از شهر بیرجند است و در این راستا پیشنهاد می‌شود با توجه به وجود زمین‌های تجاری خوبی که در سطح شهر است می‌توان بازارچه‌ای را به نام منطقه ویژه احداث کرد تا مردم از ظرفیت این منطقه بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به پکیج‌های ویژه سرمایه‌گذاران بیان کرد: در این راستا باید کارشناسان منطقه ویژه و شهرداری با یکدیگر تعامل مستقیم داشته باشند تا هر چه سریع‌تر این مکان به بهره‌برداری برسد.

شهردار بیرجند تصریح کرد: دو پمپ آتش‌نشانی با تجهیزات کامل را به منطقه ویژه خواهیم داد و همچنین آموزش ایمنی به کارکنان و مسئولان این سازمان داده خواهد شد.

به امید روزی که با سرمایه گذار ی افراد بومی وغیربومی دراین منطقه ویژه اقتصادی شاهد پیشرفت وتوسعه استان به ویژه اشتغال جوانان این خطه کویری از سرزمین مان باشیم.

گزارش از حمید قربانی- بیرجند

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.