معاون اول رئیس جمهور با نگران کننده خواندن محدودیت‌های منابع آب کشور گفت: ۹۲ درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

محدودیت منابع آب نگران کننده است/اعتبار ویژه برای آبرسانی روستایی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، اسحاق جهانگیری در آیین افتتاح تصفیه خانه شهریار با تاکید بر اینکه رسیدگی به روستاها یکی از موضوعات اصلی برای دولت تدبیر و امید است گفت: هیچ محدودیتی در کشور به اندازه محدودیت منابع آب نگران کننده نیست.

معاون اول رییس جمهور اظهارداشت: کشور امروز به سرعت مسیر توسعه را طی می کند و پیش نیاز های توسعه پایدار در حال فراهم شدن است. وی افزود: برنامه ها و کارهایی که دولت باید به عنوان سیاست گذار اصلی توسعه کشور انجام دهد در حال انجام است و امیدوارم که توسعه پایدار در کشور محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه پایدار به معنی آن است که به نیازهای نسل آینده نیز توجه شود و به خاطر پیشرفت و توجه به نیازهای نسل فعلی، منابع کشور به اتمام نرسد. جهانگیری با تاکید بر ضرورت مدیریت صحیح بر منابع آب در کشور و توجه به وضعیت آینده منابع آب افزود: بخشی از مدیریت منابع آب که مربوط به مدیریت و استفاده از آب های جاری، آب های زیرزمینی و آب های مرزی است در وزارت نیرو انجام می شود که امیدوارم این مدیریت با دقت و حساسیت اعمال شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه توسعه پایدار به معنی آن است که به نیازهای نسل آینده نیز توجه شود و به خاطر پیشرفت و توجه به نیازهای نسل فعلی، منابع کشور به اتمام نرسد گفت: در حوزه مصرف نیازمند مدیریت و دقت در همه بخش ها از جمله آب شرب، صنعت و کشاورزی هستیم که البته مهم ترین بخش بخش کشاورزی است زیرا سهم اصلی و بیشتری در مصرف آب دارد و در حدود ۹۲ درصد از منابع آب کشور در این بخش مصرف می شود و اگر مدیریت و صرفه جویی مناسبی در بخش کشاورزی اعمال شود بخش زیادی از دغدغه های مربوط به کمبود منابع آب برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دولت هم برای بخش مصرف و هم برای بخش آبرسانی برنامه های خوبی تهیه کرده است گفت: از اوایل انقلاب اسلامی موضوع جلوگیری از خروج آب های مرزی از کشور مطرح بوده و دولت تدبیر و امید از ابتدای کار خود به این موضوع به طور ویژه پرداخت و با درخواست از رهبر معظم انقلاب، مجوز برداشت ۸ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی را دریافت کرد و این منابع در برخی طرح های مهم که چندین سال است به صورت نیمه تمام باقی مانده هزینه شده و امروز بخش غرب، شمال غرب و بخشی از شرق کشور به کارگاه های مهمی در بخش آب و خاک تبدیل شده است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: بخش عمده ای از تولید و امنیت غذایی بر عهده روستاییان است و اگر به موقع به آنها رسیدگی نکنیم باید شاهد مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها باشیم که می تواند به آسیب های اجتماعی تبدیل شود.

جهانگیری افزود: در حوزه سد سازی و ایجاد شبکه های زیر سد اقدامات خوبی شکل گرفته و طرح های مهمی در این بخش ها یکی پس از دیگری افتتاح می شود. وزارت نیرو مطالعات دقیقی درباره دشت هایی که با بحران مواجه هستند انجام داده و مجموع اقدامات این وزارتخانه در این بخش افتخار آمیز است.

وی یکی از دغدغه های اصلی در بخش مصرف را رساندن آب شرب سالم و بهداشتی به شهرها و روستاهای کشور دانست و گفت: متاسفانه برخی شهرها و روستاها با مشکلات جدی در این زمینه روبرو هستند.

جهانگیری ادامه داد: وزارت نیرو سال گذشته برنامه خوبی تدوین کرد به گونه ای که توانست علاوه بر منابع دولت، از منابع نظام بانکی نیز در طرح های آبرسانی استفاده کند و گزارش هایی که از پیشرفت این طرح ها به دست می رسد حاکی از روند خوب اجرای طرح ها است.

معاون اول رییس جمهور یکی دیگر از دغدغه های مربوط به منابع آب را، آبرسانی به روستاهای کشور عنوان کرد و گفت: با وجود محدودیت منابع بودجه، تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شده و تلاش کرده ایم مهمترین اولویت های کشور را با اولویت بندی، به مهمترین مشکلات کشور بپردازیم و در همین راستا در سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار به آب شرب روستاها اختصاص یافت.

وی روستاییان را مظلوم ترین قشر جامعه توصیف کرد و گفت: بخش عمده ای از تولید و امنیت غذایی بر عهده روستاییان است و اگر به موقع به آنها رسیدگی نکنیم باید شاهد مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها باشیم که می تواند به آسیب های اجتماعی تبدیل شود.

جهانگیری افزود: راه ماندگاری مردم در روستاها تامین خدمات اولیه آنها است و باید اشتغال روستاییان و تولید اقتصادی آنها را افزایش دهیم. معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: دولت روستاها را فراموش نکرده و یکی از موضوعات اصلی برای دولت رسیدگی به روستاها است و امیدوارم برای اشتغال آنها بتوانیم طرح های تولیدی اجرا کنیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های خوب دولت برای صرفه جویی در بخش کشاورزی اظهارداشت: دولت طرح های خوبی را برای استفاده از روش های آبیاری نوین و کشت گلخانه ای اجرا کرده و اخیراً در یکی از جلسات هیات دولت آیین نامه ای برای بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی به تصویب رسید.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: منابع قابل توجهی نیز از صندوق توسعه ملی در اختیار وزارت کشاورزی قرار گرفته تا بتواند آن را در اجرای طرح های نوین آبیاری استفاده کند. وزیر نیرو نیز در این مراسم یکی از اهداف اولیه برای اجرای طرح تصفیه خانه فاضلاب ها را کمک به توسعه سلامت مردم عنوان کرد و گفت: اجرای اینگونه طرح ها به محیط زیست و جلوگیری از آلودگی منابع آب  و خاک کشور کمک می کند و علاوه بر آن باعث می شود بتوانیم پس از جمع آوری و تصفیه آب های استفاده شده، از پساب آن در مصارف مختلف مثل صنعت، کشاورزی و آبیاری فضای سبز استفاده کنیم که این کمک شایانی به حل محدودیت منابع آب کشور است.

چیت چیان افزود: در هفته آینده ۲۲ پروژه جدید با ارزش ۱۰۵۰ میلیارد تومان در اینگونه طرح ها که با مشارکت بخش خصوصی اجرا خواهد شد، امضاء قرارداد می شود و برای اجرای ۱۴۰ پروژه دیگر هم در حال مذاکره با بخش خصوصی هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد به میزان ۱۰۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال قراردادهای اجرای اینگونه طرح ها منعقد شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.