آیت الله ناصر مکارم شیرازی گفت: کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) از جنبه های علمی و مبارزاتی در مقام بسیار والایی قرار داشتند.

حضرت معصومه(س) مقام والایی از لحاظ علمی داشتند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ستاد خبری جشن های دهه کرامت آستان قدس رضوی، مراسم شام ولادت حضرت معصومه(س) با حضور زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی، در صحن جامع حرم مطهر رضوی برگزار شد. در این مراسم با شکوه حضرت آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، به ایراد سخن پرداخت.
وی در ابتدای سخنان خود با تبریک این ایام خجسته عنوان کرد: امروز اول ذی القعده سالروز میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) و یازدهم این ماه ولادت علی بن موسی الرضا(ع) است، این 10 روز را ایام دهه کرامت رضوی نامگذاری کرده اند.
آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: واژه کرامت در لغت عرب به معنی بزرگواری و شخصیت والاست و طبق آیات شریف قرآن مجید، والاترین فرد در نزد خداوند متعال کسی است که تقوایش از همه بیشتر باشد.
وی ابراز کرد: در وصف مقام والای حضرت معصومه(س) همین بس که امام صادق(ع) درباره ایشان فرمودند: بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی، در شهر قم رحلت می کند که با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند.
این مرجع عالیقدر، افزود: لقب حضرت علی بن موسی الرضا(ع) عالم آل محمد(ص) است. امام رضا(ع) علم فراوانی داشتند و همواره در جمع صاحبان مذاهب و در مناظره ها پیروز می شدند.
وی خاطر نشان کرد: در زمان دوران هارون الرشید، اسلام گسترده تر و وسیع تر شد. تمدن ها و مذاهب مختلف وارد اسلام شدند، عقایدشان را با خود آوردند و یک اسلام التقاطی به وجود آمد. تنها کسی که توانست در مقابل این جریان قرار گیرد و پیروز میدان شود، امام رضا(ع) بودند.
آیت الله مکارم شیرازی، گفت: امام علی بن موسی الرضا(ع) مرزهای اسلام را از جنبه های عقیدتی، اخلاقی، سیاسی و... حفظ کردند.
وی با بیان این نکته که با زیارت حرم حضرت معصومه(س) و حضرت رضا(ع)، بهشت بر انسان واجب می شود، ادامه داد: زیارت نامه ای برای حضرت معصومه(س) از طرف امام رضا(ع) ذکر شده است، از این جهت ایشان تنها بانویی از بنی هاشم هستند که به صراحت از امام معصوم زیارت نامه ای برایشان بیان شده و دارای سند معتبر است.
سخنران حرم مطهر رضوی ابراز کرد: نبوت، توحید، اخلاق، ایمان و ... از درس هایی است که در همه زیارت نامه ها وجود دارد. در صورتی که زائران به محتوای این زیارت نامه ها توجه کنند، بهشت بر آنان واجب می شود.
وی افزود: زیارت امین الله دارای 3 بخش است. بخش نخست سلام و درود، بخش دوم 13 حاجت از خدا می خواهد و بخش سوم 25 نعمت از نعمت های خدا را بر می شمارد. در صورتی که محتوای زیارت نامه را در زندگی پیاده کنیم، بهشت بر ما واجب می شود.
این مرجع عالیقدر، به بیان برخی از دعاهای بخش دوم زیارت نامه امین الله پرداخت و تصریح کرد: در این زیارت شریف آمده است، خدایا از تو می خواهیم به ما توفیق دهی زاد و توشه تقوا را برای روز قیامت فراهم کنیم، به ما توفیق عطا کن سنت اولیاء تو را انجام دهیم، خدایا ما را از اخلاق دشمنان دور کن و کمک کن از دنیا پرستی دور باشیم و همواره و در هر کاری به یاد تو باشیم.
وی، اضافه کرد: زیارت امین الله، عاشورا، جامعه کبیره و... روح انسان را لطیف می کند و از خشونت ها دور می کند. دشمنان اسلام همچون داعش از داشتن زیارت نامه ها، ادعیه، عواطف و اخلاق به دورند و در محیطی خشن به دنیا آمده اند. از این رو ما باید خدا را به خاطر ارزانی داشتن این نعمت های بزرگ شاکر و سپاسگزار باشیم.
آیت الله مکارم شیرازی، در جای دیگری از سخنان خود به موضوع اقتصاد در اسلام اشاره کرد و عنوان کرد: در احادیث و روایات آمده است، اگر در جامعه اسلامی فقیر و گرسنه ای وجود داشته باشد، به جامعه مطلوب و ایده آل دست نیافته ایم. ثروت اگر عادلانه در جامعه تقسیم شود گرسنگی و بیکاری پیدا نمی شود. برای تحقق و رسیدن به این جامعه باید بیشتر بکوشیم.
وی افزود: موضوع کار از موضوعاتی است که در آیات و روایات نیز به آن تاکید شده است. با کمی توجه به عالم آفرینش می بینیم که قلب، سیستم گوارش،خواب و بیداری و... سال های سال بدون وقفه به کار خود ادامه می دهند.
خطیب حرم مطهر رضوی بیان کرد: انسان اگر کار و تلاش کند خدا هم به او کمک می کند. دولت و ملت هم باید دست به دست هم دهند و در تولید هر چه بیشتر کار همت گمارند.
گفتنی است: اقامه باشکوه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، قرائت زیارت امین الله و دعای کمیل توسط مداحان و ذاکران از برنامه های این مراسم بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.