به اعتقاد برخی کارشناسان اظهارات جنجال برانگیز ترامپ درباره وجود فیلمی محرمانه از فرآیند انتقال پول به ایران توصیف صحنه‌ای ساختگی است.

 آیا ترامپ فیلم انتقال پول به ایران را در اختیار دارد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که به اظهارات جنجالی مشهور است این بار از وجود ویدئویی خبر داده که  تمام لحظات تخلیه پول نقد در ایران را ضبط کرده است. به گفته این نامزد جمهوریخواه این فیلم در مکانی مخفی و محرمانه ضبط شده است.

با اینحال هافینگتون پست اظهارات ترامپ را زیر سوال برد و در گزارشی نوشت: در هیچ فیلم ویدیویی آن چه آقای ترامپ توصیف کرده، دیده نمی شود. از این رو ، یا آقای ترامپ صحنه ای ساختگی را توصیف می کند و یا اطلاعاتی را افشا می کند که ممکن است، اخیراً به آن دسترسی پیدا کرده است.

این تنها واکنش به موضوع انتقال پول نقد به ایران و ارتباط آن با آزادی زندانیان آمریکایی نبوده است. اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان علاوه برانتقاد از توافق هسته‌ای مدعی شد انتقال صدها میلیون دلار پول به ایران به معنی خطرناک تر کردن منطقه است.

با اینحال باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در واکنش به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال اعلام کرد که واشنگتن برای آزادی اتباع آمریکایی هیچ باجی به ایران پرداخت نکرده است.
اوباما افزود: حتی اسرائیل و دستگاه‌های اطلاعاتی آن اهمیت توافق هسته‌ای با ایران را درک کرده‌اند.

هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در پاسخ به سئوالی درباره پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد آمریکا به ایران با ارسال یک هواپیما و اینکه آیا او از این مساله اطلاع داشته و آن را تایید می‌کند، تاکید کرد: کاخ سفید درباره این مساله توضیح داده است و من فکر می‌کنم که این یک خبر قدیمی است. تا آنجا که به یاد دارم، نخستین بار این خبر 7 تا 8 ماه پیش منتشر شد.

وی در ادامه تصریح کرد: تا آنجایی که من می‌دانم این مساله ارتباطی به مبادله گروگان یا هر چیز دیگری شبیه آن نداشته است. این پرداخت طوری که به من گفته شده، مربوط به قراردادی است که پس از سقوط شاه، لغو شده است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری  خود در بوینوس‌آیرس پیرامون پرداخت 400 میلیون دلار از بدهی واشنگتن به ایران گفت: پرداخت این پول که قسمتی از دعوای حقوقی بلند مدت میان ایران و آمریکا بود به موضوع هسته‌ای ارتباطی نداشت و جداگانه مورد بررسی قرار گرفته بود.

کری با اشاره به این موضوع که موضوع پرداخت پول چیز جدیدی نبوده و رئیس‌جمهور آمریکا در همان زمان نیز به آن اشاره کرده بود گفت: حل و فصل این موضوع باعث شد مالیات دهندگان آمریکایی مجبور نباشند میلیاردها دلار سود اضافی پرداخت کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.