رسالت اصلی مدارس علوم و معارف اسلامی دفاع از اندیشه انقلاب است

جلیل فخرایی: همزمان با فرا رسیدن ایام پر  برکت دهه کرامت رضوی، همایش «جایگاه رشته علوم و معارف اسلامی در نظام آموزش و پرورش» از سوی بنیاد فرهنگی رضوی در دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) در مشهد برگزار شد.

آیت الله امامی کاشانی در این مراسم  گفت: در سوره جمعه، تزکیه و اخلاق پیش از تعلیم آمده و هدف نبوت را بیان می‌کند. هدف نبوت انسان سازی بوده، از این رو در ابتدا به تزکیه سفارش شده است.

آیت الله امامی کاشانی به ضرورت رعایت حفظ اصول و ارزش‌ها در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: برخورد مدیران باید به گونه ای باشد که سبب جذب دانش آموزان شود؛ زیرا تعلیم و توجه به تربیت از رهگذر علم به دست می‌آید.

تولیت مدرسه عالی شهید مطهری خاطر نشان کرد: دانش و علم اندوزی، مباحثه کردن، اثر گذار بودن و تدریس، پربارتر کردن محتوای کتاب‌ها و... از ویژگی‌های مدارسی است که در رشته علوم و معارف اسلامی تدریس می‌کنند.

مسؤول کل مدارس شهید مطهری نیز به اهمیت و ضرورت تبلیغ دین در جامعه اشاره و ابراز کرد: علوم انسانی که امروز در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، اسلامی نیست و این مسأله  همواره از دغدغه‌های اصلی ما بوده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه اسلامی کردن علوم انسانی اتفاقات خوبی افتاد و تبیین حکیمانه‌ای در دستورالعمل رشته‌های علوم انسانی  مطرح شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسینی، شهید مطهری را مصداق بارز تبلیغ حکیمانه دین برشمرد و افزود: شهید مطهری این اندیشه را پایه گذاری کرد و مقدمات رشته علوم اسلامی در آموزش و پرورش حاصل شد. رشته علوم انسانی باید تبلیغ حکیمانه دین باشد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی نیز  در این مراسم به تبیین اهداف برگزاری این همایش پرداخت و عنوان کرد: دبیرستان علوم و معارف رضوی بر اساس سیاست‌ها و اهداف متعالی آستان قدس رضوی در سال 1393 فعالیت خود را آغاز کرده است. این مرکز آموزشی که مجهزترین دبیرستان علوم و معارف اسلامی در کشور به شمار می‌رود، در فضایی حدود 8 هزار متر مربع زیر بنا پذیرای بیش از 300 دانش آموز مستعد و با انگیزه در این رشته بوده است.

محمدتقی فخریان با اشاره به نگاه عمیق به مسایل دینی و اسلامی تصریح کرد: با توجه به مبانی ناب اسلامی، از سال 1365 که نخستین مدرسه امام رضا(ع) پایه گذاری شد، توجه به این مبانی ناب مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تجربه ارزشمند و فراگیر مدارس علوم شهید مطهری که آیت الله امامی کاشانی مؤسس آن هستند، تجربه بسیار خوبی برای ما بود، افزود: نگاه آستان قدس رضوی در این راستا بوده که باید این مجموعه ممتاز و در خدمت مبانی و معارف اسلامی باشد.

فخریان ابراز کرد: رشته‌های علوم انسانی و اسلامی رشته پایه است و اگر قرار بر این باشد که بسیاری از مسایل از پایه اصلاح شود، باید به این رشته‌ها بیشتر توجه کرد.

وی گفت: استقبال خوب خانواده‌ها برای نام‌نویسی در این دبیرستان نشان دهنده این است که بستر خوبی فراهم شده است و در صورتی که بیشتر اطلاع رسانی شود، بسیار نقش آفرین خواهد بود.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در ادامه این همایش اظهار داشت: با تجربیات و تبادل اندیشه‌ها می‌توانیم گامی در راستای ارتقای جایگاه این مدارس برداریم، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی داریم و به برگزاری چنین همایش‌هایی نیاز است.

دکتر نوید ادهم عنوان کرد: امروز حدود 160 هزار مدرسه در دوره‌های گوناگون تحصیلی در کشور وجود دارد، اما مدارس علوم و معارف اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

وی ابراز کرد: این مدارس در نگاه سیاستگذاران آموزش و پرورش، مراکزی فرهنگی تربیتی برای تربیت نیروی انسانی در تراز جمهوری اسلامی ایران است. این مدارس پایگاهی است که باید حافظان و پاسداران اندیشه انقلاب اسلامی را تربیت کند.

ادهم ادامه داد: مدارس علوم معارف اسلامی باید به عنوان مراکزی باشند که آگاهانه از اندیشه انقلاب دفاع کنند و اهداف انقلاب را ترویج و گسترش دهند. این مهم رسالت اصلی به شمار می‌رود که در فلسفه وجودی این مدارس نهفته است.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، به بیان ویژگی‌های این گونه مدارس پرداخت و تصریح کرد: بایسته‌های دینی، تبیین عقلانی از دین و گسترش عقلانیت، عدالت و عدالت خواهی و تعالیم دینی با نگاه به آینده را می‌توان از ویژگی‌های بارز این مدارس برشمرد.

در پایان این مراسم از مقالات برتر مرتبط با موضوع «جایگاه رشته علوم و معارف اسلامی» تقدیر و جوایز نفیسی اهدا شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.