مشاور مقام معظم رهبری می‌گوید: «بعضی‌ها تبلیغ می‌کنند که دموکرات‌ها بهترند؛ اما دموکرات‌ها با عدم پایبندی به امضای قراردادی که در کنار گروه ۱+۵ منعقد کردند، نشان دادند با جمهوری‌خواه‌‌ها هیچ فرقی ندارند.»

 آمریکا فکر نکند دست ایران در قضیه هسته‌ای بسته است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی اکبرولایتی، مشاور امور بین‌الملل امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، در گفتگو با شبکه خبری المیادین در پاسخ به سؤالی درباره روند تحولات در روابط بین آنکارا و تهران گفت: « ایران و ترکیه دو کشور همسایه با روابط تاریخی طولانی و استراتژیک هستند. طبیعی است که بعضی اختلاف نظر‌ها را با هم داشته باشند، از جمله در سوریه، ولی روابط دو کشور روابطی مبتنی بر اصول است.»

وی در ادامه با اشاره به کودتای نظامی اخیر در ترکیه افزود: «حکومت جناب آقای رجب طیب اردوغان یک حکومت قانونی مبتنی بر آراء مردم و دموکراتیک است. عده‌ای از نیروهای نظامی علیه این حکومت دموکراتیک کودتا کردند. از نظر ما اصل کودتا علیه هر نوع حکومت دموکراتیک، علی‌الخصوص یک حکومت دموکراتیک در کشور اسلامی،‌ آن هم در همسایگی ما، آن هم کشوری که با ما روابط تاریخی طولانی  چند قرنی دارد،‌ محکوم است. به علاوه غیر از موضوع سوریه ما روابط طولانی با آقای اربکان داشتیم که سلف حکومت آقای اردوغان است و نیز خود آقای اردوغان داشتیم.»

ولایتی در ادامه گفت: «علی رغم اختلافاتی که در سوریه داریم، اما در دوره تحریم و در قضیه هسته‌ای، آقای اردوغان و دولت ترکیه روابط استثنایی در حوزه اقتصادی با ایران داشته و به هیچ وجه زیر بار تحریم تحمیلی آمریکا و غرب نرفت و روابط اقتصادی با ما را حفظک کرد.»

مشاور مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه «ایران از جمله اولین کشورهایی بود که کودتا رو محکوم کرد» گفت: «هم وزیر خارجه ما، هم رئیس جمهور ما از همان ابتدا کودتا رو محکوم کردند و با همتایان خودشان، آقای دکتر روحانی با آقای اردوغان و آقای دکتر ظریف با همتای ترک خودش مذاکره تلفنی کردند. خود من مصاحبه کردم و از حکومت قانونی ترکیه حمایت کردم.  نکته جالب این است که اقای بشار اسد کودتا رو محکوم کرد و از حکومت آقای اردوغان حمایت کرد.»

شروع گفتگوها و تداوم رفت و آمدها به منظور تجدید نظر در همکاری‌های منطقه‌ای،‌ از ضروریات مورد نظر ولایتی برای دستیابی به راه‌حل سیاسی است. وی گفت: «من فکر می‌کنم که شانس راه حل سیاسی اکنون بیش از گذشته شده. نکته جالب این است که قبل از  کودتا، نخست وزیر ترکیه در دو نوبت اعلام کرد آمادگی مذاکره با حکومت سوریه را دارد. اکنون فضای گفت و گوی سیاسی جدی تر از گذشته شده است.»

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع مصلحت نظام درباره آینده فرآیند سیاسی در سوریه نیز گفت: «وزیر خارجه آمریکا به مسکو رفته تا با لاوروف صحبت کند. قرار است در 25 ماه مرداد با هم گفت و گو بکنند و یه نوعی توسعه آتش بس در مناطق سوریه برقرار بشود. اکنون  نیروهای دولتی سوریه بر مناطق بیشتری از این کشور مسلط هستند. اکنون تعداد بیشتری از کشورهای دنیا بقای حکومت آقای بشار اسد را پذیرفته‌اند و به نظر می‌رسد امروز آمادگی بیشتری  برای این که آقای بشار اسد حکومت را ادامه بدهد، وجود دارد. منتهی بحث بر سر این است که آیا آقای بشار اسد در انتخابات بعدی هم شرکت بکنه یا نه؟ ما معتقدیم که آقای بشار اسد هم می‌تواند در نوبت بعدی انتخابات شرکت بکند و اگر شرکت بکند؛ باز هم رأی خواهد آورد به هر حال اعتقاد ما این است که امروزه شانس راه حل سیاسی بیش از گذشته است.»

«اکنون حلب کاملاً توسط نیروهای دولتی سوریه محاصره شده و در طول این یکی دو سال اخیر هیچگاه وضعیت حلب و معارضه سوریه به سختی امروز نبود. نکته دیگر این است که اکروز مدافعین معارضین دچار اختلاف هستند. بین سعودی‌ها و ترکیه امروز اختلاف هست. آقای اردوغان از سعودی‌ها بابت حمایت از کودتاگران انتقاد کرده و گفت بشار اسد که نقطه مقابل  ما بود از ما حمایت کرد.»

ولایتی در ادامه به ارتباط متقابل بین تحولات سوریه و عراق پرداخته و گفت: «ما در مجموع فکر می‌کنیم آنچه در عراق اتفاق افتاده یعنی باز پس‌گیری فلوجه و آنچه  در حلب اتفاق افتاده یعنی محاصره این شهر، آنچه در رقه اتفاق افتاده و آنچه که قریباً در موصل رخ خواهد داد در مجموع نشان می‌دهد دولت سوریه و عراق رو در موضع برتری نسبت به گذشته قرار دارند. لذا امیدواری برای فتوحات دولت سوریه و عراق در مجموع نسبت به گذشته بهتر است.»

وی درباره کمک ایران به عراق و سوریه در نبرد علیه تروریسم گفت: «کمک ما در سوریه و عراق کمک مستشاری است که بنا به درخواست‌ دولت‌های دو کشور انجام گرفته‌اند.... آقای دکتر جعفری، وزیر محترم خارجه عراق، بارها گفته‌اند؛ یا آقای دکتر عبادی، نخست وزیر محترم عراق، و یا آقای بشار اسد بارها گفتند که بر اساس نیازی که دولت قانونی این دو کشور دارند، درخواست می‌کنند.»

ولایتی با انتقاد از سیاست‌ها و عملکرد آل‌سعود در مسائل منطقه‌ای گفت: «باعث تأسف است که پرده‌داران و کلید‌داران کعبه به دریوزگی رابطه با دشمنان اسلام به تعبیر قرآن کریم [افتاده‌اند]؛ این تعبیر قرآن کریم هست که می‌فرماید بدترین دشمنان اسلام مشرکین هستند و یهود؛ یعنی این صهیونیسم‌ها که امروزه از هیچ دشمنی علیه مسلمان‌ها کوتاهی نکردند؛ سرزمین‌های اسلامی رو اشغال کردند؛ سرزمین فلسطین و قبله اول مسلمین رو اشغال کردند.»

«سعودی‌ها علناً با صهیونیست‌ها قرارداد می‌بندند. از پشت بر مسلمین و امت اسلامی خنجر می‌زنند و علیه مسلمان‌ها از پول مسلمان‌ها هزینه‌ می‌کنند. از بیت‌المال مسلمین خرج می‌کنند، از دشمنان اسلام بمب تهیه می‌کنند و بر سر مسلمانان تو یمن می‌ریزند. بنا به اقرار دبیر کل سازمان ملل متحد این بمب‌ها را بر سر کودکان مسلمانی یمنی می‌ریزند، بعداً هم دبیر کل سازمان ملل می‌گوید این‌ها بمب ریخته و اطفال رو کشتند، اما چون به سازمان ملل متحد پول می‌دهند نمی‌توانیم اسم‌شان را بیاریم.»

رئیس مجمع جهانی بیدار اسلامی افزود: «در تاریخ اسلام چنین قومی را پیدا نمی‌کنیم که این مقدار علیه اسلام و مسلمان‌ها جنایت کرده باشد. این خیلی باعث تأسف ایت. حالا موضوع فقط ایران و سوریه نیست. یک زمانی اینها با ایران مشکل دارند که خوب یک امر جدایی است. با ترکیه چه مشکلی دارند؟ با ترکیه که تا دیروز رفیق  بودند. چرا از کودتاچی‌ها در ترکیه حمایت کردند، [به گونه‌ای] که آقای اردوغان مجبور شد حتی تا زمانی که کودتاچیان ترکیه شکست خورده بودند، از آنها اسم ببرد. شبکه العربیه از کودتاگرها حمایت می‌کرد. گوینده این شبکه گفت متأسفانه کودتاگران شکست خوردند.»

ولایتی در ادامه به تشریح عملکرد عربستان در منطقه پرداخت: «حالا با اسرائیلی‌ها رابطه نزدیک دارند، از کودتاگران ترکیه حمایت کردند، بر سر یمنی ها بمب ریختند، علیه دولت سوریه توطئه می‌کنند، در جنگ 33 روزه با اسرائیلی ها علیه لبنانی ها توطئه کردند، تمام ضاحیه جنوبی رو با خاک یکسان کردند، در جنگ 22 روزه غزه علیه فلسطینی‌ها  توطئه کردند. ضاحیه جنوبی لبنان شیعه بودند اما غزه که سنی بودند. آقای اردوغان زمانی در داووس رژیم صهیونیستی را به خاطر کشتار کودکان در غزه رژیم کودک‌کش خوانده بود. بعداً‌ معلوم شد که عربستان سعودی به اسرائیلی‌ها در کودک کشی در غزه کمک کرده بود؛ در ضاحیه جنوبی که شیعیان رو کشته بود کمک کرده؛ به کودتاگرانی که صدها نفر از مسلمانان سنی ترکیه رو کشته بودند کمک کرده؛ در یمن که شامل سنی شافعی و شیعه، است، بمب ریخته، این چه مسلمانی است که ادعای حفاظت از خانه کعبه را دارد؟»

مشاوره ویژه مقام معظم رهبری در ادامه افزود: «کارهایی که این‌ها [سعودی‌ها] می‌کنند، کارهای ورشکستگان سیاسی است.... کارهایشان به مانند آدم‌هایی می‌ماند که دست به انتحار سیاسی می‌زنند؛ کارهایی که این‌ها میکنند فقط در رابطه با ایران نیست این‌هایی که من برشمردم در غزه، ترکیه، جنوب لبنان در رابطه با صهیونیست‌ها، و در یمن رخ داده‌اند. این کارها انتحار سیاسی است.»

ولایتی در انتهای این مصاحبه با اشاره به انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در آمریکا گفت: «آمریکایی‌ها چه دموکرات چه جمهوری‌‌خواه هر دو مثل هم هستند، هیچ تفاوتی بین دموکرات و جمهوری‌‌خواه نیست. بعضی‌ها تبلیغ می‌کنند که دموکرات‌ها بهترند؛ اما دموکرات‌ها با عدم پایبندی به امضای قراردادی که در کنار گروه 1+5 انجام دادند، نشان دادند با جمهوری‌خواه‌‌ها هیچ فرقی ندارند. امریکایی ها بدانند این که حرف زدند، منعقد کردند، اما به حرف و امضای‌شان پایبند نبودند، اینطور نیست که ایران هیچ انتخاب دیگری ندارد و دستش بسته است. به هیچ وجه اینطور نیست. ایران برای اینکه مطابق منافع ملی‌اش کاری را انجام دهد به هیچ وجه دستش بسته نیست. دست ایران همیشه باز است تا مطابق منافع ملی خودش عمل کند، همانطور که در سوریه، در عراق، در یمن و در جاهای مختلف دیگر دستش باز بود تا مطابق منافع ملی خودش عمل کنه. در قضیه هسته‌ای هم دستش باز هست که مطابق منافع ملی خودش عمل کند. فکر نکنند که ایران دستش در قضیه هسته‌ای بسته است.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.