وزیر خارجه اتریش تهدید کرده است که روند گسترش مذاکرات با ترکیه در خصوص پیوستن به اتحادیه اروپا را متوقف خواهد کرد.

تهدید اتریش برای متوقف کردن روند مذاکرات

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، در حالی که جدال لفظی بین ترکیه و اتریش طی روزهای اخیر به شدت بالا گرفته است، تهدید اتریش برای متوقف کردن روند مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا می تواند بیش از گذشته توافق بی ثبات بروکسل و آنکارا بر سر مساله مهاجرت را سست و متزلزل نماید.

اظهارات سباستین کورتز وزیر خارجه اتریش در حالی امروز یکشنبه منتشر شده است که کریستین کرن صدر اعظم این کشور نیز هفته گذشته پیشنهاد پایان یافتن مذاکره در خصوص پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را مطرح کرده است.

از آغاز مذاکرات بروکسل و آنکارا برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا در سال 2005 میلادی، این گفتگوها پیشرفت چندانی نداشته است و تاکنون تنها یک فصل از 35 فصلِ مذاکرات به نتیجه رسیده است.

وزیر خارجه اتریش در مصاحبه با روزنامه کوریر این کشور تاکید کرد: من یک کرسی و یک رای در شورای وزیران خارجه اروپا دارم. سئوال این است که آیا فصل جدیدی در مذاکرات با ترکیه آغاز شود، و من مخالف این مساله هستم.

سرکوب گسترده مخالفان و منتقدان دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام 15 جولای نیز موجب تیره تر شدن روابط آنکارا با اتحادیه اروپا شده است. کشورهای غربی به شدت از اقدامات ترکیه انتقاد کرده اند.

ترکیه تاکنون به قرارداد مهاجرت با اروپا پایبند بوده ولی بارها تهدید کرده است که اگر بروکسل سفر بدون ویزا برای شهروندان ترکیه را تسهیل نکند، این قرارداد را لغو خواهد کرد.

کورتز در این باره گفت: ترکیه هنوز پیشرفتهای لازم برای تسهیل سفر بدون ویزا را فراهم نکرده است. معیارهای لازم هنوز از سوی ترکیه مهیا نشده است.

اخیراً حزب راست‌ افراطیِ موسوم به آزادی، که از مخالفان ورود پناهجویان به اتریش است، در این کشور محبوبیت یافته است. در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، این حزب 35 درصد از آرا را به خود اختصاص داده است و این موضوع حزب سوسیال دموکرات حاکم در اتریش را، که در ائتلاف با محافظه‌کاران است، تحت فشار قرار داده است.

براساس توافقی که چند ماه پیش میان مقامات آنکارا و اتحادیۀ اروپا حاصل شد، ترکیه به‌ازای ممانعت از ورود پناه‌جویان به قارۀ اروپا، امتیازاتی مانند پیشبرد مذاکرات برای پیوستن این کشور به اتحادیۀ اروپا و سفر بدون روادید شهروندانش به اروپا را دریافت می‎کرد؛ اما مقامات اروپایی تاکنون این امتیازات را به‌دلیل آنچه نقض حقوق شهروندی و سرکوبگری اردوغان در ترکیه دانسته‌‎اند، از آنکارا دریغ کرده‌اند.

ترکیه، پیش از این با تعیین ضرب‌الاجل، به 28 کشور عضو اتحادیۀ اروپا مهلت داده بود تا پایان ماه ژوئن شهروندان ترکیه را از روادید معاف کنند. آنکارا معتقد است که اروپا به تعهدات خود بر اساس توافق صورت گرفته عمل نمی‌کند.

چاووش‌اوغلو روز جمعه در این باره گفت: اگر توافقی وجود دارد، یا هر دو طرف بدان عمل می‌کنند، یا هر دو آن را کنار می گذارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.