یک پایگاه تحلیلی خبری کانادایی در مقاله‌ای نوشت: به نظر می‌رسد که واشنگتن داعش و دیگر گروه‌های جهادی را به عنوان یک متعادل کننده در برابر نفوذ ایران در عراق و سوریه تلقی می‌کند.

 واشنگتن از تروریست‌ها برای مقابله با نفوذ ایران و روسیه استفاده می‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، در مقاله تحلیلی گلوبال ریسرچ آمده است: در اواخر ماه ژوییه اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا میزبان ائتلاف جهانی مبارزه با داعش در پایگاه نیروی هوایی اندروز در واشنگتن بود. این چهارمین‌بار بود که مقامات دفاع و خارجی بیش از ۳۰ کشور به منظور بحث و گفت‌وگو درباره تداوم عملیات‌ها علیه داعش گردهم آمدند.

این مقاله می‌افزاید: (در این نشست) کارتر به موفقیت قابل توجه ائتلاف به رهبری آمریکا تاکید کرد که به گفته وی به آزادسازی شهرهای رمادی و فلوجه در عراق، کاهش مناطق تحت کنترل داعش در میدان نبرد عراق - سوریه و همکاری موفقیت‌آمیز با نیروهای امنیتی محلی در عراق منجر شد.

وزیر دفاع ایالات متحده این رویکرد را یک طرح تاکتیکی جدید در جنگ علیه داعش عنوان کرد.

نویسنده این تحلیل معتقد است: با این حال، واقعیت‌های موجود به ندرت در استراتژی ایالات متحده در خاورمیانه چیز واقعا جدیدی را نشان می‌دهد. اول این که، رمادی و فلوجه در نتیجه توافق‌ها با قبایل سنی محلی آزاد شده است که تصمیم گرفتند تا به جای درگیر شدن در نبردهای خونین با نیروهای شبه نظامی شیعه عراق با دولت عراق به توافق برسند. در این شرایط بخش عمده‌ای از نیروهای داعش داوطلبانه از این شهرها عقب‌نشینی کردند و در مناطق مجاوز مستقر شدند. اگر این استراتژی جدید ضدداعش ایالات متحده است پس انتظار می‌رود آزادسازی موصل از طریق مشابه آسان باشد. با این حال پیروزی‌ها هیچ ارتباطی با نابودی داعش به عوان یک گروه تروریستی سازمان یافته ندارد.

این مقاله می‌افزاید: به نظر می‌رسد که واشنگتن داعش و دیگر گروه‌های جهادی را به عنوان یک متعادل کننده در برابر نفوذ ایران در عراق و سوریه تلقی می‌کند و فقط مداخله روسیه در سوریه تنها دلیل تشدید عملیات ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده در برابر داعش است. به علاوه این به اصطلاح طرح تاکتیکی جدید که از سوی کارتر ارائه شد به داعش اجازه می‌دهد تا توانایی‌های نظامی و تروریستی‌اش را برای عملیات‌های بیش‌تر حفظ کند. حمله تروریستی اخیر داعش در بغداد که منجر به مرگ ۳۰۰ نفر شد موید این مطلب است.

در بخش دیگر مقاله گلوبال ریسرچ آمده است: هم‌چنین در جریان این نشست عملیات احتمالی آزادسازی موصل مورد بحث قرار گرفت. طبق گفته مقامات آمریکایی، برای انجام چنین عملیاتی به بیش از ۲ میلیارد دلار نیاز است. این مقدار پول شامل اقداماتی از قبیل حمایت از آوارگان و ایجاد اقدامات مقدماتی برای کاهش رنج‌های آن‌ها و کمک به بازگرداندن آورگان به سکونت‌گاه‌های‌شان است. به عبارت دیگر این اقدام همکاری با نیروهای سنی محلی تحت توافق احتمالی بر سر موصل محسوب می‌شود. ایالات متحده انتظار دارد تا این رقم را از اعضای ائتلاف جمع‌آوری کند.

این مقاله در پایان نتیجه می‌گیرد که همه این تحولات نشان می‌دهد که ایالات متحده استراتژی بلندمدت خود در استفاده از گروه‌های مختلف تروریستی در عراق و سوریه به منظور مقابله با رشد فزاینده نفوذ ایران و روسیه در منطقه را اجرا کرده است. اظهارات اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا درباره جلوگیری از حملات نیروهای دولتی سوریه در حلب بخشی از این استراتژی مشابه به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.