قدس آنلاین/ آرش شفاعی: کمال تبریزی کارگردان سینما و تلویزیون و دبیر هجدهیمن جشن خانه سینما در نشستی خبری درباره این رویداد هنری صحبت و از برگزاری آن در روز ملی سینما دفاع کرد.

سینما هم به تولید نیاز دارد، هم به ویترین

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر لزوم برگزاری جشن در وضعیتی که بسیاری از سینماگران دچار مشکلات معیشتی هستند، گفت: سینما همانقدر که به تولید نیاز دارد، به ویترین نیز نیاز دارد و اگر سینما دیده نشود، پیشرفتی نخواهد کرد. کارهایی مثل برگزاری جشن و جشنواره برای دیده شدن سینما و چرخیدن چرخ های صنعت سینما لازم است و اگر این اتفاق بیفتد، مشکلات معیشتی سینماگران هم کاهش می یابد.

تبریزی با بیان اینکه نحوه داوری آثار در دوره های گذشته جشن خانه سینما، پاشنه آشیل این جشن بود؛ اضافه کرد: از روزی که مدیرعامل سابق خانه سینما موضوع دبیری من در جشن را مطرح کرد، ابتدا با همین استدلال با پذیرش این پیشنهاد مخالفت کردم اما بعد متوجه شدم که اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل خانه سینما هم متوجه این مسأله شده اند.

به گفته وی جشن خانه سینما در دوره هجدهم شاهد تغییر اساسی در نحوه انتخاب و داوری آثار خواهد بود چرا که رویکرد مسؤولان برگزاری این جشن حرکت به سمت برگزاری یک نظرسنجی بزرگ به جای قضاوت است. دبیرجشن خانه سینما در این زمینه توضیح داد: در مرحله اول داوری در 12 رشته  و در هر رشته، 25 داور به 5 نامزد خود رأی می دهند و نامزدهای نهایی جشن از مجموع این آرا معرفی می شوند اما در مرحله دوم داوران بیشتری به یکی از این نامزدها رأی خواهند داد که برگزیده نهایی هر رشته از این طریق انتخاب خواهد شد.

از تبریزی سؤال شد که آیا از اینکه با جشن خانه سینما، مانند جشن حافظ برخورد شود؟ و او پاسخ داد: بر سر جشن حافظ بلایی نیامده؛ آنها جشن خود را برگزار کرده اند و امیدوارم درمورد جشن خانه سینما اتفاقات مشابهی نیفتد اگرچه در بین اهالی سینما آنقدر شعور و همراهی وجود دارد که ما را دچار دردسر نکنند. وی افزود: البته احساس شخصی من این است که نباید به این گونه اتفاقات عکس العمل زیادی نشان داد چراکه افرادی تمایل دارد ما را وارد همین موضع گیری کنیم. این مسایل، مسایل اصلی و جدی سینما نیستند و باید از آنها عبور کنیم.

دبیر جشن خانه سینما در پاسخ به پرسشی درباره شیوه پخش این جشن از رسانه ها به طنز گفت: باید مواظب باشیم جشن ما از شبکه جم پخش نشود! یادآور می شود طبق اعلام خانه سینما، این مراسم با تأخیری کوتاه مدت نسبت به زمان برگزاری مراسم، از شبکه VOD و سایت فیلم نت پخش می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.