نماینده کردستان عراق در ایران طی مصاحبه‌ای اعلام کرد قرار بود ۳ ماه پیش قرارداد نفتی بین ایران و اقلیم کردستان عراق امضاء شود اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

سکوت ایران در برابر امضای قرارداد نفتی با اقلیم کردستان عراق

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، از زمانی که قرار بود مقامات اقلیم کردستان عراق یک قرارداد نفتی را با مقامات ایرانی به امضا برسانند 3 ماه گذشته است.

ایران همچنان منتظر اعلام تصمیم مقامات کردستان عراق بود اما هیچ اقدامی از طرف مقابل صورت نگرفته است. پیشنهاد امضای قرارداد نفتی از سوی ایران به مقامات اقلیم کردستان عراق مطرح شد و قرار بود این قرارداد نفتی در روز 4 می سال جاری بین دو کشور به امضاء برسد.

نظیم دباغ نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: علیرغم گذشت 3 ماه از زمان تعیین شده برای امضای این قرارداد، مقامات اقلیم کردستان همچنان نسبت به این قرارداد سکوت کرده‌اند.

وی معتقد است که مقامات کردستان عراق باید تصمیم خود را گرفته و به این قرارداد آره یا نه بگویند.

براساس ارزیابی‌های صورت گرفته، حجم ذخایر نفتی اقلیم کردستان عراق 45 میلیارد بشکه ارزیابی شده است که بخش قابل توجهی از این ذخایر مستقل از دولت مرکزی عراق است.

قرار بود براساس قرارداد نفتی بین ایران و اقلیم کردستان، نفت این منطقه از طریق خاک ایران و خلیج فارس به بازارهای جهانی صادر شود.

طی سالهای گذشته، نفت کردستان عراق از طریق خط لوله بین اربیل و بندر جیهان ترکیه به این کشور منتقل شده و سپس با بارگیری در نفتکش‌ها به بازارهای جهانی صادر می‌شد اما طی ماه‌های گذشته جریان نفت در این خط لوله به دلایل مختلف متوقف شده بود که زمینه را برای تغییر مسیر انتقال این نفت از خاک ایران فراهم کرده بود.

دباغ معتقد است، یکی از دلایل خودداری مقامات کردستان عراق نسبت به امضای قرارداد، قرارداد بین این اقلیم و دولت ترکیه برای فروش نفت به مدت 50 سال است.

در اوایل ماه آوریل سال جاری یک هیأت از اقلیم کردستان عراق به سرپرستی طاها زنگانا معاون وزیر نفت اقلیم کردستان عراق به تهران سفر کردند. در این سفر تصمیم‌گیری شد تا قرارداد نفتی بین ایران و این اقلیم در مدت یک ماه به امضاء برسد.

عبداله آکرای دبیر روابط ایران-عراق اقلیم کردستان اظهارات دباغ را نسبت به خودداری کردها به دلیل قرارداد با ترکیه تکذیب کرد و گفت: امضای قرارداد بین تهران و اربیل ربطی به قرارداد نفتی بین اربیل و آنکارا ندارد.

وی افزود: تا آنجایی که من می‌دانم ایران نسبت به این پروژه سکوت کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.