قدس آنلاین/ محبوبه علی پور: یکی از بسترهای رونق اقتصاد گردشگری در جهان امروز، عرصه فضای مجازی و بهره گیری از فناوری‌های نوین الکترونیکی است. اما کشور ما چه جایگاهی در این زمینه دارد؟ مهم‌ترین موانع برای حضور مؤثر در این عرصه چیست؟ و ده‌ها پرسش دیگر. برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها به سراغ مهندس حسین زینی وند، مدرس و چهره سرشناس تجارت الکترونیک و کارشناس گردشگری الکترونیک رفتیم و نظراتش را جویا شدیم.

گردشگری مجازی در ایران هَنگ کرده است

* آقای زینی وند! در حال حاضر گردشگری الکترونیکی چه جایگاهی در صنعت گردشگری جهان دارد؟

** امروزه نقش گردشگر در رونق اقتصادی اهمیتی جدی یافته، به گونه ای که صنعت گردشگری به عنوان بخش بزرگی از اقتصاد جهان و چه بسا در شماری از کشورها مانند اسپانیا و ترکیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شاخص‌های اقتصادی و جریان اصلی درآمد به شمار می‌آید. چنانکه اگر نگاهی به وضعیت گردشگری در کشورهای شاخص مانند فرانسه، چین و آلمان داشته باشیم، می‌بینیم با توجه به گسترش زیرساخت‌های ارتباطی فناوری در زمینه اینترنت و تلفن همراه در بخش‌های گوناگون، مانند صنعت حمل و نقل هوایی و دریایی، هتلداری و موارد مشابه، فعالیت‌های چشمگیری از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند. همچنین شرکت‌ها و صنایع وابسته به گردشگری برای بهتر جلوه دادن امکانات و شرایط خود فعالیت جدی و حتی رقابت تنگاتنگی را به نمایش گذاشته اند، به طوری که اگر نگاهی گذرا به صفحات موجود در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و حتی وب سایت‌های این شرکت‌ها بیندازیم، درمی‌یابیم که چقدر در مکان یابی و شفاف سازی مسیرهای گردشگری از ابزارها و موتورهای جست وجو بهره جسته و در صحنه رقابت جهانی حضور دارند . البته این امکانات از رزروهای زنده با امکان انتخاب اتاق مناسب از یک هتل گرفته تا تعیین وسیله حمل و نقل و خرید، بهترین شرایط فروش بلیت ایرلاین‌ها تا رزرو مکان‌هایی مانند رستوران‌ها و دسترسی به مراکز خرید و بازدید مجازی مکان‌ها و مسیرهای گردشگری را برای مخاطبان فراهم می‌کند. افزون بر آن این کشورها حتی زمینه آموزش و فراهم کردن امکانات تخفیف را برای جویندگان خدمات فراهم کرده و روز به روز به سمت شاخص‌های مثبت حرکت می‌کنند. امروزه می‌توان ادعا کرد، پایه گردشگری مدرن در کشورهای شاخص دنیا با مقوله ای به نام گردشگری الکترونیکی پیوند خورده است.

* گردش مالی این بخش نسبت به دیگر بخش‌های صنعت گردشگری در سال‌های اخیر چه تغییراتی داشته است؟

** به طور کلی صنعت گردشگری از نگاه بین المللی به اندازه ای اهمیت داشته که سازمان ناظر و تنظیم کننده مقررات آن با عنوان سازمان جهانی گردشگری (World Tourism Organization (UNWTO)) به طور مستقیم تحت نظارت سازمان ملل متحد به عنوان یک سازمان ارزش گذار روز به روز در مسیر تعالی و تداوم فعالیت مثبت است و همان گونه که اشاره شد، شاخص‌های رو به رشد گزارش شده قاره‌ها و کشورها در سایت این سازمان گواه این موضوع است و چه بسا در برخی کشورها بخصوص کشورهای جنوب شرق آسیا و برخی کشورهای آفریقایی که تا چند دهه قبل از فقیرترین کشورهای جهان بودند، اکنون سطح کمی و کیفی درآمد بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود. این جهش یا بهتر بگویم پویش و پیمایش در مسیر صنعت گردشگری حاصل برنامه ریزی و تعیین راهبردهای گردشگری برای معرفی و شناساندن مسیر و مقصدهای جدید به گردشگران جهانی از بستر اینترنت است و به جرأت می‌توان گفت، توسعه این بخش، صرف نظر از توسعه‌های سخت افزاری مانند زیرساخت هتل و حمل و نقل، مدیون فناوری نوین ارتباطی اینترنت و توسعه فرهنگی در این بستر بوده است. بنابراین معتقدم، نام این موضع را «تغییر» نمی‌توان گذاشت، بلکه استفاده از واژه «جهش» یا «شتاب» برای این موضوع درست تر است.

* گردشگری الکترونیکی چه جایگاهی در کشور ما دارد و تا چه حدی جدی گرفته می‌شود؟

** این موضوع جای بحث زیادی دارد و به نظرم نیاز به چندین جلسه و میزگرد رسانه ای و تخصصی دارد، اما من به عنوان یک کارشناس این بخش را حلقه مفقوده توسعه نیافتگی گردشگری در کشور می‌دانم. البته تأکید می‌کنم، صنعت گردشگری در کشور ما اصولاً نادیده گرفته می‌شود. اینکه بخواهیم بگوییم همه چیز فراهم است، اما بخش بازاریابی و جذب گردشگر ضعیف است، نظر درستی نیست. ما به عنوان کشوری با زمینه خوب گردشگری مذهبی، تاریخی، طبیعت، اقوام و ... کاستی‌های زیادی در کارمان داریم، به طوری که حتی هنوز یک شبکه تخصصی گردشگری به زبان‌های گوناگون نداریم و از منظر گردشگری الکترونیکی هم اگر فعالیت ضعیف و ناچیزی مشهود است، با ابتکار بخش خصوصی بوده است. همچنین باید از خود بپرسیم، مگر ما در مقایسه با دیگر کشورها چقدر محتوای نوشتاری و تصویری تولید کرده‌ایم که بتوانیم معرف جاذبه‌های گردشگری کشورمان باشیم؟ در خصوص پرورش نیروی متخصص چند دانشگاه به صورت تخصصی وارد حوزه گردشگری الکترونیکی شده‌اند؟ حمایت بخش فرهنگی مانند وزارت ارشاد و صدا و سیما چقدر بوده است؟ این‌ها همه پرسش‌هایی است که کاستی‌های موجود در این حوزه را مشخص می‌کند.

* به نظر شما دلایل بی توجهی و غفلت از امکانات و فناوری‌های نوین در جلب گردشگر و گسترش صنعت گردشگری الکترونیکی چیست؟

** ضعف پرورش نیروی متخصص و نداشتن متولی جدی. هر چند سیاست‌ها و نگاه‌های دولتی نسبت به سال‌های پیشین بهبود داشته، اما با شتاب رقبا این تلاش، مؤثر و کافی نیست . بنابراین متولیان این بخش باید در صدد برپایی دوره‌های تخصصی و حمایت از متخصصان این بخش باشند. رسانه‌ها نیز باید وارد عمل شوند، زیرا معتقدم متولی ایجاد اشتغال در این بخش فقط یک سازمان نیست. حتی کمیسیون‌های فرهنگی و اقتصاد و دیگر سازمان‌ها و متولیان کار و اشتغال و آموزش باید دست به دست هم داده و برنامه‌های دقیقی در این خصوص تدوین کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.