۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 410744

ایگاه خبری المانیتور آمریکا در تحلیلی افزایش تقاضا برای واحدهای مسکونی غیرلوکس (متوسط و کمتر از متوسط) در تهران را نشانه موفقیت نسبی تلاش های دولت برای افزایش وام دهی به خریداران این واحدها و رشد این بخش در ماه های آتی ارزیابی کرد.

المانیتور: رشد بخش مسکن ایران در راه است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، المانیتور نوشت: در سه ماهه نخست سال سهم واحدهای مسکونی که هر مترمربع آنها به قیمت 20 میلیون تا 40 میلیون ریال فروخته شد، به 51 درصد کل بازار افزایش پیدا کرد؛ بنابراین عملکرد بازار مسکن ایران تا اندازه ای بهبود یافته است.
المانیتور با تاکید بر تاثیر مثبت سیاست های دولت بر بازار مسکن، این سیاست ها را برای ایجاد یک تحول چشمگیر در بازار مسکن کافی ندانست.
به نوشته این پایگاه خبری، علامت هایی از بازار مسکن ایران می رسد که نشان می دهد پس از سه سال رکود، رشد در راه است.
المانیتور افزود: با وجود آنکه بر اساس آخرین گزارش مسکن بانک مرکزی ایران، شمار معاملات مسکن در بازار قدرتمند 12میلیونی استان تهران در تیرماه امسال در مقایسه با ماه گذشته چهار درصد کاهش یافت با این همه، در مقایسه با مدت مشابه پارسال 27.6 درصد رشد داشت.
همچنین، بر اساس آمار منتشر شده توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار ایران، خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن در معاملات فرابورس ایران در هفته پایانی تیرماه (منتهی به بیست و یکم ژوئیه) 11 درصد بالا رفت.
«حسام عقبایی» رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران و «مصطفی قلی خسروی» رئیس پیشین این اتحادیه، معتقدند: تقاضای واحدهای مسکونی در حال افزایش است.
قلی خسروی پیش بینی می کند، رشد در نیمه دوم امسال بار دیگر اتفاق می افتد و احتمال می رود سال آینده نیز ادامه یابد.
اما هنوز بازار مسکن ایران تا رسیدن به رکورد روزانه 14 هزار معامله در سال های 2011 و 2012 میلادی (1390 و 1391 خورشیدی)، راه درازی در پیش دارد. در سال 1391 به دلیل تشدید تحریم های مالی علیه ایران و کاهش شدید ارزش ریال، قیمت مسکن 2 برابر شد.
در حقیقت، آنها که در عمل با صنعت مسکن ارتباط دارند تا اندازه ای نسبت به رشد سریع این بخش خوشبینند؛ در حالی که برخی تحلیلگران افزایش قابل توجه معاملات مسکن را بعید می دانند.
افرادی مانند «حسین راغفر» اقتصاددان، معتقدند دولت باید دخالت کند و وام دهی را به شیوه ای افزایش دهد که 80 تا 85 درصد ارزش مسکن با وام پوشش داده شود. به عبارت دیگر، آنان پیش بینی می کنند با اینکه علایم یک رشد ثابت وجود دارد، تقاضا برای واحدهای مسکونی همچنان کم خواهد بود.
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در زمستان گذشته، شمار مجوزهای صادر شده برای ساخت واحدهای مسکونی در سراسر کشور به 92 هزار و 843 عدد رسید که در مقایسه با سه ماهه پیش از آن 34.6 درصد افزایش داشت.
المانیتور نوشت: تقاضای مسکن لوکس در تهران به کمترین سطح خود رسیده است. سهم بازار آپارتمان های لوکس که ارزش هر مترمربع آنها دستکم 80 میلیون ریال (دو هزار و 589 دلار) است، در سه ماهه نخست سال به یک درصد کاهش یافت؛ در حالی که در مدت مشابه پارسال پنج درصد بود.
تقاضای در حال کاهش برای آپارتمان های لوکس در محله های مرفه نشین، فروشندگان را مجبور به کاهش قیمت کرده است اما به نظر می رسد این کاهش قیمت نیز تاثیری بر تقاضای مسکن لوکس نگذاشته است.
در مورد مسکن تجاری نیز اوضاع همینطور است.
همچنین به گفته دو کارشناس برجسته مسکن در همایشی در تهران «روزهای خوش سرمایه گذاری در واحدهای تجاری به پایان رسیده است».
این تارنمای آمریکایی افزود: «حسین عبده تبریزی» مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد مازاد عرضه آپارتمان های لوکس و تجاری در 10 سال گذشته موجب بلوکه شدن منابع مالی در آپارتمان های خالی شد و قیمت تمام شده آنها کمتر از ارزش کنونی آنهاست.
به نوشته المانیتور، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران حول و حوش 42 میلیون ریال است.
«تیمور رحمانی» اقتصاددان دانشگاه تهران و عبده تبریزی در گردهمایی که به تازگی در تهران برگزار شد، گفتند: اگر سرمایه گذاران، همه انرژی را که صرف بازار مسکن تجاری و لوکس می کنند به بازار بکر «ساخت برای اجاره به طبقه متوسط و کم درآمد» منتقل کنند، بازار مسکن می تواند در ماه های آینده رشد کند.
تبریزی و رحمانی معتقدند این یک مدل سرمایه گذاری مطلوب در کشورهای توسعه یافته است.
با این همه هر دو می گویند تقاضا در کوتاه مدت زیاد نخواهد بود؛ یعنی در حالی که انتظار می رود تقاضای مسکن رشد ثابتی را تجربه کند، به احتمال زیاد بازار مسکن در چند سال آینده به جای رشد، ثبات را تجربه خواهد کرد.
یکی از دلایل اصلی این پیش بینی، کاهش رشد جمعیت ایران است. در حقیقت برخی کارشناسان بر این باورند که کاهش نرخ رشد جمعیت ایران از 1.6 درصد در سال 2006 به 1.3 درصد در سال 2011 بر بازار مسکن تاثیر منفی گذاشته است.
«بهروز ملکی» نویسنده کتاب «تحلیل بازار مسکن ایران»، بانک ها را به سبب انعطاف کم در تامین مالی پروژه های مسکن سرزنش می کند و افزایش وام دهی را خواستار است.
وی همچنین برای ناکارآمدی سازوکارهای که باید به سرمایه گذاران درک بهتری از دوره های رونق و رکود بازار مسکن بدهد، دولت را سرزنش می کند. دولت می گوید در این زمینه راه حل هایی ارایه کرده است.

**احیای بافت های فرسوده راهی برای برون رفت از رکود
به نوشته المانیتور، «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی، از طرح احیای بافت های فرسوده خبر داده است؛ پروژه ای که مسئولان انتظار دارند بخش خصوصی در آن مشارکت کند.
هدف این طرح، اطمینان از ساخت واحدهای مسکونی در 2700 محله و 495 شهر است که 19 میلیون نفر جمعیت دارد.
آخوندی می گوید، این طرح می تواند با فراهم سازی مسکن ارزان قیمت به نیاز مشتریان طبقه متوسط پاسخ دهد.
احتمال می رود این طرح بزرگ نوسازی، ساخت در مناطق شهری را تقویت کند. با این همه، آنگونه که متخصصان می گویند، این پروژه به میلیاردها دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که بخشی از آن می تواند خارجی باشد.
باید به این پرسش پاسخ داد که با توجه به تقاضای پایین مسکن و تورم 9 درصدی- با فرض ثبات این تورم در چند سال آینده- چگونه یک سرمایه گذار خارجی بخش مسکن می تواند در چنین پروژه ای سرمایه گذاری کند؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.