قدس آنلاین/ ملیحه زرین پور: این روزها تب و تاب گمانه‌زنی درباره اما و اگرهای انتخابات ۹۶ و اینکه چه کسی رئیس‌جمهور خواهد شد، داغ است. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط روز جامعه و دغدغه‌های معیشتی مردم، رئیس‌جمهور آینده می‌باید با شعار افزایش کار و رفاه و کمک به معیشت مردم وارد عرصه انتخابات شود تا بتواند حداکثر آرای مردمی را به خود اختصاص دهد.

جدی ترین رقیب «روحانی» کیست؟

برخی از کارشناسان بر این باورند که عملکرد دولت یازدهم در عمل به تعهداتش و تحقق شعارهای انتخاباتی سال 92 مطلوب نبوده و شانس حسن روحانی را برای نشستن بر مسند ریاست‌جمهوری دولت دوازدهم کاهش داده است. طرف مقابل، کارشناسان دیگری هستند که با این نظر مخالف بوده و عنوان می‌کنند که آقای روحانی بهترین گزینه برای ریاست‌جمهوری دولت آینده خواهد بود. اما در این میان، 2 طیف سیاسی تأثیرگذار در کشور یعنی اصولگرایان و اصلاحطلبان هر یک نظری دارند و بر این باورند که خود پیروز میدان خواهند بود.

با این حال گمانه‌زنی ها و جلسات متعددی که توسط اصولگرایان به عنوان طیف غالب مجلس برگزار می‌شود، این سؤال را مطرح می‌کند که این طیف از چه گزینه‌ای حمایت نموده و آیا کاندیدایی مستقل از اصلاح‌طلبان معرفی خواهند کرد؟ گفته می‌شود کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 96 آقای روحانی است. اما اینکه وضعیت اصولگرایان در انتخابات پیش رو چگونه خواهد بود و این طیف از کدام گزینه حمایت می‌کند، سؤالی است که «قدس» در گفت‌وگو با کارشناسان مورد بررسی قرار داده است.

 

اصولگرایان منتظر تحقق شرایط لازم برای فعالیت سیاسی

در همین راستا حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دهمین مجلس شورای اسلامی، به «قدس» می‌گوید: من معتقدم که اصولگرایان در حال حاضر همچون گذشته منتظر تحقق شرایط لازم برای فعالیت سیاسی خود هستند. به عبارتی، همچون سایر جریان‌های سیاسی، اصولگرایان عملگرا شده‌اند.

وی با بیان اینکه اصولگرایان منتظر عملکرد روزهای آینده دولت یازدهمین هستند، می‌افزاید: اگر دولت آقای روحانی بتواند کارآمدی خود را در طول این مدت نشان دهد، اصولگرایان آن موقع طبیعتاً وقت خود را بیشتر روی انتخابات شوراها متمرکز می‌کنند و در حوزه انتخابات ریاست‌جمهوری طبیعتاً همه انتخاب‌های خودشان را در سبد یک رقیب نمی‌گذارند و سعی خواهند کرد خط قرمزی را با دولت آقای روحانی ایجاد نکنند.

فلاحت‌پیشه ابراز می‌کند: البته طیفی از اصولگرایان که به‌طور معمول حتی با دیگر اصولگرایان خط قرمز ایجاد کرده‌اند یعنی جریان تندرو کماکان کاندیدای خودشان را خواهد داشت و نگاه توأم با اسارت سیاسی و یا حذف ارزش‌های محوری سیاسی خود را در تصویر قرار می‌دهند.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کند: اگر کلیه اصولگرایان به این نتیجه برسند که دولت آقای روحانی ناکارآمد بوده و از حل مشکلات مردم بویژه در حوزه اشتغال یا در حوزه اجرای بهینه تعهدات دوران پسابرجام  عاجز است، آن موقع با شعار کارآمدی در انتخابات ورود خواهند داشت و سعی می‌کنند کاندیدای مستقلی را معرفی و از وی حمایت کنند.

*احمدی‌نژاد جدی‌ترین رقیب روحانی!

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: اینکه برای انتخابات 96 چه کسی کاندیدا خواهد شد، از بحث‌های بعدی است. زیرا اکنون تنها کسی که خود را به عنوان رقیب جدی آقای روحانی علم کرده و دارد فعالیت می‌کند، آقای احمدی‌نژاد است.

به گفته وی، احمدی‌نژاد در غیاب سایر جریان‌های اصولگرایی سعی دارد که از بدنه اصولگرایی استفاده کند. ولی ایشان با مشکل نهادی مواجه است یعنی معلوم نیست که نهادهای اصولگرا از یک سمت و نهادهای ناظر بر انتخابات از یک سمت دیگر در نهایت به‌گونه‌ای عمل کنند که او کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بماند.

فلاحت‌پیشه با اشاره به روند اصولگرایان از ابتدای مجلس دهم تا کنون ابراز می‌کند: اصولگرایان در مجلس نهایت تلاششان را بر این متمرکز کردند که ریاست مجلس را از دست ندهند و این اتفاق هم افتاد و آقای لاریجانی به عنوان ریاست دهمین مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

وی ادامه می‌دهد: در کمیسیون‌ها هم به همین صورت بخش عمده‌ای از اصولگرایان صاحب کرسی شدند. ولی واقعیتی که وجود دارد این است که الان فضای رقابت در مجلس تعدیل شده و ما خط قرمزی بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نداریم مگر اینکه آن خط قرمز رقابتی باشد.

فلاحت‌پیشه با اشاره به رعایت خطوط قرمز توسط جناح‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب در مجلس دهم، می‌گوید: حتی در زمان مجلس هفتم ما شاهد بودیم حدود ۴۰ نماینده اصلاح‌طلب وجود داشتند که این ۴۰ نفر در مجلس حضور جدی داشتند ولی الان ما می‌بینیم که اصلاح‌طلبان حدود ۱۰۰ نفر را دارند ولی وارد عرصه رقابت جدی با اصولگرایان نشدند.

*وقتی مرزها شکسته می‌شود

وی ادامه می‎دهد: دلیلش هم این است که خیلی از مرزها در انتخابات هیأت‌رییسه مجلس شکسته شد و یک هیأت‌رییسه تعاملی شکل گرفت. به هر حال به نظر بنده هرقدر انتخابات ریاست‌جمهوری داغ‌تر و جدی‌تر و رقابتی‌تر شود، به همان میزان هم فضای مجلس رقابتی خواهد شد.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس در پاسخ به اینکه اصولگرایان از چه کسی حمایت می‌کنند، می‌گوید: من معتقدم اصولگرایان حتی آقای روحانی را هم به عنوان گزینه کنار نگذاشتند ولی یک مقدار سخت است که ما الان به صورت یک‌کاسه از اصولگرایان نام ببریم. جریان‌های مختلف در بین اصولگرایان شکل گرفته که هنوز سخت است که ما بگوییم کدام جریان اصلی است. ولی باید بگوییم هنوز اصولگرایان سنتی وارد چرخه رقابتی در انتخابات نشدند و بیشتر با همان دید عملگرایانه منتظر هستند.

محمدصالح جوکار، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس، هم در تحلیل از آخرین وضعیت اصولگرایان به «قدس» می‌گوید: اصولگرایان جلسات مختلفی دارند ولی هنوز وقت زیادی تا انتخابات ۹۶ مانده و برای رسیدن به جمع‌بندی هم فرصت باقی است.

*آیا اصولگرایان نامزد مستقلی معرفی می‌کنند؟

وی در پاسخ به اینکه آیا اصولگرایان نامزد مستقلی معرفی می‌کنند، ابراز می‌کند: قطعاً اصولگرایان نامزد مستقلی خواهند داشت. به هر صورت یک جریان زنده، پویا و سرنشاط در عرصه سیاسی کشور نمی‌شود بدون کاندیدا برای یک مسؤولیت بسیار مهم جامعه ما باشد.

جوکار می‌افزاید: قطعاً اصولگرایان یک فرد کاردان، کارآزموده و شخصی که توانمندی‌های لازم برای برون‌رفت کشور از این وضعیت اقتصادی را داشته باشد را معرفی خواهند کرد.

این کارشناس با بیان اینکه در جلسات متعددی که که از سوی اصولگرایان تشکیل می‌شود افراد مختلفی مطرح شده‌اند، می‌گوید: اما با وجود تشکیل جلسات مختلف هنوز مشخص نیست نهایتاً چه کسی معرفی خواهد شد.

*رئیس‌جمهور آینده باید بتواند کشور را از رکود نجات دهد

وی معتقد است ‌باید از بین این افراد یک نفر برای حضور در انتخابات ۹۶ انتخاب شود که ویژگی‌های فردی، شخصی، اجتماعی و سیاسی حایز اهمیتی داشته باشد. او ادامه می‎دهد: این کاندیدا می‌بایست فردی باشد که بتواند کشور را از این وضعیتی که در آن قرار داریم، رکود و بیماری و تعطیل‌شدن واحدهای تولیدی نجات دهد.

جوکار تأکید می‌کند: هنوز مسیر زیادی تا انتخابات ۹۶ باقی مانده است. جلسات و اتاق‌های فکر در این رابطه برگزار می‌شود که نهایتاً به یک جمع‌بندی منتج می‎شود و ان‌شاءالله به استحضار ملت عزیز ایران خواهد رسید.

*انتخابات پیش رو دو جناحی خواهد بود

محمدحسن آصفری، نماینده سابق مجلس، هم در این باره به «قدس» می‌گوید: در این دوره بحث انتخابات ریاست‌جمهوری مانند دوره‌های قبل 2 جناحی خواهد بود که یک طرف جریان اصولگرا و طرف دیگر اصلاح‌طلب قرار خواهد داشت.

وی ابراز می‌کند: اما درباره اینکه اصولگرایان با کاندیداتوری چه کسی وارد میدان شوند، هنوز تصمیمی گرفته نشده است. اما مطمئناً جریان اصولگرا در این دوره با تعدد آرا مواجه نخواهد بود و اینکه چند نامزد نخواهد داشت و قطعاً یک نفر را برای جریان انتخابات وارد میدان می‌کند. با توجه به رویکردی که در جامعه وجود دارد، توقع این است که اصولگرایان با معرفی یک نامزد وارد میدان شوند.

آصفری معتقد است که اصولگرایان مستقل عمل نخواهند کرد و کسانی که بخواهند به‌صورت مستقل وارد انتخابات شوند، از دایره اصولگرایی حذف خواهند شد. به‌طبع اصولگرایان با وحدت و انسجام به میدان انتخابات پای می‏گذارند.

به گفته وی، هنوز تصمیمی در مورد این قضیه گرفته نشده که اصولگرایان از کدام گزینه حمایت خواهند کرد زیرا هنوز گزینه‌هایی هم خودشان را مطرح نکردند. اصولگرایان فعلاً در حال رصد هستند تا تصمیمی درباره این قضیه گرفته شود.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.