۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 411069

رئیس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد: هفته گذشته ۱۰۱ تن میوه قاچاق در مرز بازرگان امحا شد.

 امحای ۱۰۱ تن میوه قاچاق در مرز بازرگان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، محمدعلی باغستانی در نشست خبری صبح امروز (چهارشنبه) اظهار کرد: قاچاق محصولات کشاورزی به ویژه میوه یکی از دغدغه‌های بخش کشاورزی است که مقام معظم رهبری اخیراً درباره قاچاق اعلام کردند که محصول قاچاق باید آتش بگیرد و بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات نیز بر این نظر هستند، چراکه محموله قاجاق شناسنامه ندارد و بر این اساس نمی‌توان روی آن تحلیل خطری انجام داد و آفات احتمالی آن را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

وی افزود: به طور معمول هنگامی که یک میوه یا محصول کشاورزی از طریق مبادی رسمی کشور قصد ورود دارد ماموران سازمان حفظ نباتات براساس مبدأ تولیدکننده و صادرکننده این محصول آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای موجود در آن کشور را با آفات و قرنطینه‌ای ایران مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند و پس از تحلیل خطر آن را برای ورود تایید و یا رد می‌کنند. اما وقتی یک محصول کشاورزی یا میوه مبدأ مشخصی نداشته باشد و از طریق مبادی رسمی یا غیررسمی بخواهد وارد شود نمی‌توان روی آن تحلیل خطر کرد و آفات و میوه‌های احتمالی آن را ارزیابی کرد.

باغستانی ادامه داد: ماده ۱۲ قانون حفظ نباتات کشور که در سال ۱۳۴۶ به تصویب رسیده به صراحت تاکید کرده است که اگر محصولی بدون مجوز وارد شود بایستی این محموله طی یک هفته تعیین تکلیف شود که باید برگردد یا معدوم شود اما از آنجا که محموله قاچاق قابلیت بازگشت به دلیل مشخص نبودن مبدأ را ندارد باید آن را معدوم کرد. حدود ۲۳۰ آفت قرنطینه‌ای داریم که به کشور هنوز وارد نشده و با این مراقبت‌ها نباید اجازه ورود آنها را به کشور داد.

رئیس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد: هفته گذشته حدود ۱۰۱ تن محموله کشاورزی در مرز بازرگان کشف شد و که شامل ۷۱ تن گوجه فرنگی، ۳۰ تن گردو و مغز گردو، ۲۳ تن لیموترش، ۶۰ کیلوگرم پرتقال و همچنین سایر میوه‌ها مانند آواکادو، سیب، گلابی، آلو، هلو، شلیل، آناناس و غیره بود که دستور معدوم‌سازی آنها صادر شد و ۱۵ تن لیموترش دیگر نیز در بندرعباس در هفته گذشته کشف و معدوم شد.

وی تصریح کرد: از مرزداران تقاضا داریم تا همکاری بیشتری در راستای کشف و معدوم‌سازی میوه‌ها و محصولات کشاورزی قاچاق با وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های نظارتی داشته باشند چراکه قاچاق میوه و محصولات کشاورزی مانند یک کالای صنعتی نیست و اگر یک کالای صنعتی مانند تلویزیون به صورت قاچاق وارد شود و کیفیت لازم را نداشته باشد نهایتاً به خریدار آن محصول خسارت وارد می‌شود اما یک محصول کشاورزی می‌تواند سلامت مردم و تولیدات کشاورزی یک کشور را تهدید کند. بنابراین از مرزداران تقاضا داریم تا محموله‌های کشاورزی که از طریق پیله‌وری و مبادی غیررسمی کشور قصد ورود دارند به وزارت جهاد کشاورزی و ماموران قرنطینه گزارش کنند تا قانون درباره آنها نیز اعمال شود.

باغستانی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵ تا ۲۰ آفت قرنطینه‌ای در کشور وجود دارد که برخی از آنها خانمان‌سوزند و علی‌رغم ورودشان به دهه‌های اخیر همچنان مبارزه علیه آنها با هزینه‌ها و خسارت‌های گزاف ادامه دارد که می‌توان به آفاتی مانند مگس میوه زیتون، کرم ساقه‌خوار برنج، جاروک جادوگر لیموترش و غیره اشاره کرد و به عنوان مثال تاکنون ۱۴ هزار هکتار از اراضی تولیدکننده لیموترش به دلیل این آفت امحا شده‌اند و بعضاً تولیدکنندگان این محصول در میناب به دلیل از بین رفتن تولیدشان در اطراف بندرعباس حاشیه‌نشین شدند و زندگی‌شان از بین رفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.