قدس آنلاین/ آرش خلیل‌خانه: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد دولت این کشور با فروش تسلیحات نظامی به ارزش یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار به عربستان سعودی موافقت کرده است. خریدهای کلان نظامی عربستان موضوعی جدید و غیرعادی نیست اما آنچه این قرارداد جدید را حایز اهمیت می‌کند، نوع تسلیحاتِ مورد [M۱] خرید و زمان آن است.

ارتش عربستان در یمن زمینگیر شده ‌است

بنا بر اعلام وزارت دفاع آمریکا، بخش اعظم این خرید نظامی را تانک‌های «آبرامز» آمریکایی، خودروهای زرهی و تیربارهای با کالیبر بالا تشکیل می‌دهند که در عملیات زمینی کاربرد دارند و با توجه به شرایط میدانی موجود در منطقه، این تسلیحات لاجرم در جنگ یمن به کار گرفته خواهند شد. پایگاه خبری آمریکایی «دیفنس وان» که به‌صورت تخصصی به اخبار و امور دفاعی و نظامی می‌پردازد، فاش کرد که بخشی از این تسلیحات زرهی قرار است جایگزین تانک‌های منهدم‌شده عربستان از سوی نیروهای یمنی شوند و در تحلیل این رویداد اعلام کرد: خسارات و آسیب‌های سعودی در جنگ یمن با توافق و قرارداد برای خرید تانک از آمریکا آشکار شده است و این کشور ناگزیر از سفارش تسلیحات جدید به آمریکا برای ترمیم ماشین جنگی خود است.

 

ضعف ماشین جنگی عربستان در میدان زمینی

این در حالی است که رژیم سعودی در روزهای اخیر و با شکست مذاکرات صلح یمن در کویت، حملات خود را علیه نیروهای مدافع یمن به‌شدت افزایش داده و بدون هیچ تفکیکی همه اهداف غیرنظامی و شهرهای یمن را هدف بمباران‌های هوایی قرار می‌دهد.

بنا بر گزارش‌ها، تنها در 2 روز گذشته بیش از 50 حمله هوایی از سوی جنگنده‌های سعودی علیه مناطق مختلف یمن از جمله صنعا، جیزان و تعز صورت گرفته که بخش عمده آنها علیه اهداف غیرنظامی بوده ‌است. اما قدرت‌های جهانی حامی عربستان و مجامع بین‌المللیِ تحت نفوذ آنها نه‌تنها در برابر این حملات وحشیانه و نقض حقوق بشر و مقررات جنگی تا کنون سکوت کرده‌اند بلکه حالا واشنگتن در حال پر کردن انبارهای تسلیحاتی خالی عربستان برآمده است.

این در حالی است که برتری هوایی عربستان در مقابل نیروهای یمنی در میدان جنگ زمینی کاملاً رنگ می‌بازد و نیروهای مسلح عربستان و ائتلاف ازهم‌پاشیده این کشور علیه انصارالله، ارتش و نیروهای دفاع مردمی بر روی زمین متحمل ضربات سنگین شده و میدان را واگذار کرده‌اند. از این رو، ریاض برای تغییر این وضعیت به دنبال تجهیز و تقویت ارتش و نیروهای زمینی خود برآمده است.

در مقابل، نیروهای یمنی با به‌کارگیری یک راهبرد هوشمندانه، جنگ در زمین را از شهرهای یمن به داخل خاک عربستان و عمق مناطقی که در دست نیروهای عربستان و مزدوران وابسته به این رژیم قرار دارد، کشانده‌‌اند و ارتش کلاسیک عربستان را با نبردهای چریکی و نامنظم دچار سردرگمی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «النجم الثاقب» یمن، ارتش و کمیته‌های یمنی در خارج از مرزهای شمالی این کشور، میدان نبرد را از صنعا به عمق خاک عربستان سعودی منتقل کرده‌اند تا از این طریق مذاکراتی را که با سنگ‌اندازی عربستان به شکست منجر شد، همانند یک سرباز یمنی به پایان برسانند. یک منبع نظامی در این ارتباط اظهار داشت که نیروهای یمنی در مناطق مرزی مختلفی پیشروی کرده‌‌اند و عملیات نوعی در چندین مرکز سعودی در جیزان، نجران و عسیر انجام داده‌اند. آنها طی 2 روز گذشته مراکز متعددی را در آن سوی مرز هدف قرار داده‌اند که طی آن چندین نظامی سعودی کشته و زخمی شده‎اند.

 

بازتاب‌های یک شعار توخالی

بنابر این گزارش، در عرصه سیاسی، یمن با تشکیل شورای عالی ریاستی برای اداره امور این کشور وارد مرحله جدید از پیروزی شده است. در عرصه میدانی نیز عناصر مزدور عربستان سعودی عملیاتی تحت عنوان «قرار ما صنعاست» را به منظور سیطره بر این شهر از چندین جهت شروع کرده‌اند. این عملیات مورد حمایت جنگنده‌های سعودی است. ولی نیروهای انصارالله توانستند جلوی این عملیات را گرفته و تجمعات مزدوران عربستان را در نقاط مختلف هدف قرار دهند و خسارات سنگینی را به آنها تحمیل کنند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد این قرارداد تسلیحاتی عظیم زد و بندهای پشت پرده دیگری هم دارد زیرا همزمان با این معامله نظامی، تحرکات دیگری هم در جنوب یمن برای فعال‌کردن گروه‌های تروریستی و فراهم‌نمودن زمینه ورود و مداخله نیروهای آمریکایی در میدان جنگ به چشم می‌خورد.

به این منظور استان‌های جنوبی شاهد کشتار، آوارگی و استقرار داعش و القاعده است تا حضور نظامی آمریکا به بهانه مقابله با القاعده و داعش توجیه شود؛ همان‌گونه که برخی مسؤولان آمریکایی از ورود نیروهای نظامی این کشور به پایگاه «العند» خبر دادند.

سردار اسماعیل کوثری در تحلیل تحولات میدانی یمن و تلاش عربستان برای بازسازی ادوات جنگی منهدم‌شدهاش در جنگ یمن به خبرنگار «قدس» می‌گوید: عربستان با شعار فتح صنعا در 3 ماه وارد جنگ با یمن شد اما اکنون پس از 18 ماه نه‌تنها نتوانسته این هدف را محقق کند بلکه در عمل هیچ یک از شهرهای مهم یمن هم به دست او نیفتاده است. مهم‌تر از آن، این نیروهای انصارالله و مدافع یمن هستند که در مناطق مهمی چون جیزان و عسیر جنگ را به داخل خاک عربستان کشانده‌اند.

این کارشناس امور نظامی و استراتژیک می‌افزاید: نیروهای زمینی و زرهی عربستان در این مدت به‌شدت از سوی نیروهای یمنی آسیب دیده‌اند. جنگ یمن ناکارآمدی و عجز ارتش عربستان را در این سرزمین نمایان کرد. لذا عربستان و ائتلاف این کشور ناگزیر تنها به حملات هوایی و بمباران یمن برای تخریب زیرساخت‎های این کشور و فشار بر انصارالله روی آورده‌اند.

کوثری با تأکید بر اینکه بازسازی و ارسال تانک‌ها و تسلیحات پیشرفته جدید هم نمی‌تواند به کمک ارتش عربستان بیاید و نیروهای این کشور را از حملات یمنی‌ها نجات دهد، می‌گوید: میدان جنگ در یمن با هر میدان جنگ دیگری متفاوت است و این خریدهای تسلیحاتی صرفاً به حاکمان ریاض قوت قلب می‌دهد اما راه نجاتی برای آنها نیست.

وی خاطرنشان می‌کند: هدف آمریکا از فروش این تسلیحات پس‌گرفتن دلارهای نفتی و مدیون‌کردن حاکمان سعودی است تا آنها طرح‌های واشنگتن را در منطقه دنبال کنند. از آن جمله، برنامه‌های جدیدی است که آنها برای ناامن کردن جنوب یمن و تشدید جنگ در شمال این کشور دارند تا از این طریق زمینه حضور و بازیگری نظامی آمریکا در باب‌المندب فراهم شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.