قدس آنلاین/مریم طهماسب پور: آرایشگاه‌های زنانه از گذشته تا امروز علاوه بر آرایشگری، در ابعاد دیگری هم فعال بوده‌اند اما در سال‌های اخیر کارکردهای جدیدی به آن ها افزوده شده و هر روز نیز گسترش یافته است از اصلاح و پیرایش گرفته که معمولی‌ترین فعالیت است، تا برگزاری انواع و اقسام کلاس و دوره آموزشی و ارایه خدمات به مشتریان.

عزم جدی برای مقابله با آرایشگاه های زنانه غیر مجاز

حالا زنان آرایشگر از فضای شغلی خود اقتصادی‌ترین استفاده ممکن را می کنند و هر بخش از فضای کار خود را به اجاره صنفی از مشاغل رسمی یا غیررسمی درآورده‌اند.شخصی متخصص لاک و طراحی ناخن است و در بخشی از فضا گریمور و در بخشی دیگر متخصص کوتاهی و پیرایش مو فعالیت می‌کند و....

در برخی از آرایشگاه‌های زنانه غیر مجاز هم قیمت ها بی‌حساب و کتاب است و هیچ قانون و خط‌کشی مشخصی برای تعیین قیمت خدمات وجود ندارد.در این میان گاهی نرخ‌های مصوب اتحادیه آرایشگران زنانه آن‌قدر مهجور واقع می شودکه برخلاف دیگر اصناف، نه آرایشگران خود را ملزم به نصب آن درمحل کارشان می‌دانند و نه مشتری‌ها از کمیت و کیفیت آن ها آگاهند.

قیمت‌ها در برخی از این آرایشگاه‌ها به صورت منطقه‌ای و بنا به شهرت آرایشگاه تعیین می‌شود.

تنوع خدمات زیبایی سالن‌های آرایشگاه زنانه و رقابت سیری‌ناپذیر زنان ایرانی سبب می‌شود که برخی مشتریان هزینه‌های سنگینی متحمل ‌شوند که گاه معادل حقوق پایه یک کارمند است.

آرایشگری زنانه در ایران به این راحتی زیر بار مالیات و عوارض قانونی نمی‌رود و در هر کوچه پس‌کوچه ای می‌توانید آرایشگاه‌های زیادی پیدا کنید که بدون تابلو کار می‌کنند. آن ها مشتریان خود را از طریق پخش تراکت و تبلیغات محله‌ای پیدا می‌کنند و بدون آن‌که نگران دریافت دستمزدهای قانونی و تعیین‌شده باشند یا مالیات و عوارضی پرداخت کنند سودهای کلانی به جیب می‌زنند که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را به صورت دقیق برآورد کند. برای تشخیص میزان سودآوری این شغل همین کافی است که تعداد آرایشگرهای زنانه منطقه خود را بشمارید.

گفت و گوی ما با شهربانو عابدی نایب رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه به نحوه برخورد با فعالیت این صنف و فعالیت گروه های زیر زمینی در این حرفه اختصاص دارد که ملاحظه می فرمایید:

 

  • در حال حاضر چه تعداد آرایشگاه زنانه دارای مجوز زیر نظر شما فعالیت می کنند؟

حدود هزار و چهارصد آرایشگاه دارای مجوز فعالیت می کنند و حدود پانصد درخواست هم در دست بررسی و روند امور اداری است.

  • متقاضیان دریافت مجوز برای تأسیس آرایشگاه زنانه یا سالن آرایش چه روالی را باید طی کنند؟
  •  متقاضی با مراجعه به سایت ایرانیان اصناف (www.iranianasnaf.ir) درخواست خود را ثبت می کند و کد رهگیری دریافت می نمایند و اتحادیه پس از درخواست مدارک لازم درج شده در سایت توسط متقاضی استعلامات لازم از مراجع ذیصلاح را در خصوص دریافت تأییدهای صلاحیت و سلامت فردی،صلاحیت فنی و گذراندن کلاس‌های مراکز بهداشتی و تأییدیه بهداشت محیط و همچنین گذراندن کلاس‌های آموزشی اتاق اصناف انجام می دهد و در نهایت با تأیید مکان مورد نظر توسط بازرسان اتحادیه اداره اماکن و وزارت بهداشت از لحاظ بهداشت محیط، مجوز و یا پروانه کسب صادر می شود.

شرایط مکان هر آرایشگاه بایستی حداقل 12 متر به بالا باشد و بنا به درخواست متقاضی مجوز یکساله و یا پنج ساله صادر می شود.

  • معمولاً در آرایشگاه های زنانه انجام چه اموری غیر قانونی است که در صورت مشاهده با آن مقابله می شود؟

در آرایشگاه‌های زنانه انجام اموری که در رسته فعالیت ایشان نباشد و در پروانه کسب درج نگردیده باشد غیرقانونی محسوب می شود.

  • متوسط درآمدی که آرایشگران زنانه دریافت می کنند معمولاً چقدر است؟

درآمد آرایشگران زنانه متغیر است و بستگی به کارفرما و قرارداد فی مابین و تعداد مشتری که در روز به آن سالن مراجعه می کند دارد. در بعضی از سالن های بزرگ کار پرسنل بصورت تخصصی و در مجموعه‌های کوچکتر یک یا دو نفر همه امور آرایشی را انجام می دهند. برخی از کارفرمایان دستمزد پرسنل را به صورت پوررسانی پرداخت می کنند و برخی دیگر بصورت ماهیانه با بررسی انجام شده موفقیت کارفرمایان رسته اول بیشتر بوده است. و پرسنل این کارفرمایان نیز بنظر می رسد تمایل بیشتری به کار در آن مجموعه را دارند.

  • برای تنظیم و یا یکسان سازی نرخ دستمزد آرایشگران اتحادیه چه کاری انجام داده است ؟

در این خصوص تنظیم و یا یکسان سازی نرخ دستمزد آرایشگران بدلیل اینکه مربوط به کارگر و کارفرما می گردد و طبق قرارداد و توافق فی مابین کار می کنند اتحادیه دخالتی در این امور نمی‌ کند و در صورت شکایت پرسنل مراتب را به مراجع قضایی ذیصلاح ارسال می‌نماید.

  • بیشترین تخلفات آرایشگران زنانه چه مواردی را شامل می شود؟

بیشترین تخلفات در آرایشگاه‌های زنانه دارای پروانه کسب بسیار اندک و گاهی دریافت مبلغ خارج از نرخنامه مصوب می‌باشد و گاهی هم عدم نصب نرخنامه در معرض دید مشتری بوده است. از لحاظ تجهیزات و امکانات ملزم به استفاده از تجهیزات به روز و رعایت حقوق مشتریان نیز می‌باشد.

  • چگونه با این واحدها برخورد می شود؟

 برخورد با واحدهایی که اخذ مبلغ خارج از نرخنامه دریافت کنند پس از صدور اخطار مراتب به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می شود تا اقدامات قانونی با آن ها انجام شود.

طرح شناسایی و تفکیک مراکز غیر قانونی آرایشی از سالن‌های معتبر و دارای مجوز را جزو برنامه های خودمان داریم.

در راستای شناسایی و تفکیک مراکز غیر قانونی آرایشی از سالن‌های معتبر و دارای مجوز، طرح نصب تابلوهای یک شکل و درج شماره پروانه کسب و جواز از اتحادیه مدنظر قرار گرفته و به زودی از طریق جراید کثیر انتشار اطلاع رسانی  می شود. البته قطعاً اجرای این طرح به همراه گزارش های مردمی کمک شایانی به شناسایی و جمع آوری مراکز غیر قانونی از طریق بازرسان خواهد کرد.

علاوه بر نکاتی که به آن اشاره شد اقدامات وسیعی  نیز در راستای شناساندن مراکز غیر قانونی از قبیل هشدار به بانوان، اطلاع رسانی از طریق جراید کثیرالانتشار و نیز صدا وسیما نظیر ساخت فیلم و تیزرهای آموزشی برای عدم مراجعه به این نوع مراکز زیر زمینی و غیر قانونی در حال انجام است.

من ضمن احترام نسبت به فعالیت آرایشگران و تمامی بانوان توانمند که خود در این زمینه فعال هستند یا به عنوان کارآفرین با هدف اشتغالزایی فعالیت می کنند یا با سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال زمینه کار و درآمدزایی همنوعان خود را در محیطی امن و سالم فرآهم آورده اند، باید به این نکته اذعان کنم که وجود سالن‌های غیر قانونی و برخی آرایشگرنماها موجب ضرر و زیان مالی و خدشه دار شدن حیثیت این قشر شده است.

اتحادیه آرایشگران زنانه عزم جدی خود را در خصوص جمع آوری این مکان ها اعلام می کند بنابر این صاحبان این اماکن می توانند در صورت داشتن شرایط لازم برای دریافت مجوز های مربوطه به اتحادیه مراجعه کنند.

  • مهمترین مشکلات و چالش هایی که خانم های آرایشگر با آن مواجه اند چیست؟

 مهمترین این چالش‌ها مربوط به فعالیت مراکز غیرقانونی با عنوان آرایشگاه توسط افرادی آرایشگرنما از جمله مشکلات و معضلات این صنف می‌باشد که عمده مسایل و مواردی که در حال حاضر مطرح است مختص به این نوع مراکز می‌باشد و وجود این مراکز بیشتر در ساختمان‌های مسکونی فعالیت در زیرزمین دارند و از طریق تبلیغات در جراید فضای مجازی اقدام به جذب مشتری می‌ کنند و هیچگونه ضابطه‌ای را رعایت نمی‌نمایند که موجب ضرر و زیان مالی و خدشه‌دار شدن حیث کاری این قشر شده است.

  • برای رفع این مشکلات چه باید کرد و شما چه کاری می توانید برای رفع مشکلات این قشر انجام دهید ؟

برای رفع این مشکل اقدامات وسیعی انجام شده است. شناسایی این مراکز توسط بازرسان اتحادیه صورت می پذیرد و همچنین اقدامات لازم با هماهنگی اتاق اصناف و اداره اماکن برای جلوگیری از فعالیتشان انجام می گردد.

امیدوارم بتوانیم با تلاش و کوشش مستمر و مشارکت اعضاء گام های مؤثری را در جلوگیری از ورود مدل های غیرمتعارف و مبتذل و اشاعه و ترویج فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی- اسلامی برداریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.