استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سرپرست خانواده تمام تلاش خود را برای رفاه خانواده باید انجام دهد، گفت: امام رضا(ع) در حدیثی فرمودند «بر مردان شایسته است که بر خانواده خود وسعت و گشایش دهند تا آرزوی مرگ او را نکنند».

وظیفه همسران در تأمین رفاه خانواده / دین اسلام مخالف ثروت نیست بلکه مخالف تجمل‎کرایی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، حجت‎الاسلام محمد مهدی مهدوی‎سیرت، استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه وظیفه مردان وسعت دادن به زندگی جهت آرامش خانواده است, گفت: از جمله وظایف سرپرست خانواده تأمین نیازهای ابتدایی خانواده و در صورت امکان وسعت دادن به زندگی است. امام رضا(ع) در حدیثی فرمودند «یَنْبَغِی لِلرَّجُلِ أَنْ یُوَسِّعَ عَلَى عِیَالِهِ کَیْلَا یَتَمَنَّوْا مَوْتَهُ؛ بر مردان شایسته است که بر خانواده خود وسعت و گشایش دهد تا آرزوی مرگ او را نکنند». زیرا برای زندگی عادی خودتان نیاز به آرامش دارید و لوازم دنیایی می‎تواند این آرامش را فراهم کند. امام صادق(ع) در حدیثی فرمودند یکی از مسائل خوشبختی مؤمن داشتن خانه وسیع است و خانه وسیع زمانی فراهم می‌شود که مرد خانه سعی خود را در تأمین رفاه خانواده انجام دهد.


وی با اشاره به اینکه وسعت زندگی نباید به سمت تجمل‎گرایی برود، تصریح کرد: دین اسلام مخالف رفاه و ثروت نیست بلکه مخالف خصلت تجمل‎گرایی و دنیازدگی است. اتفاقاً با مطالعه زندگی علمای بزرگوار گذشته در می‎یابید اکثر آنها دارای خانه‎های وسیع و به اصطلاح اندرونی بودند، طوری که با فرزندان و نوادگان در یک منزل زندگی می‎کردند.

استاد حوزه و دانشگاه با توجه به روایتی از امام رضا(ع) درباره تلاش در تأمین معاش خانواده خاطرنشان کرد: با توجه به سیره عترت(ع) در می‎یابیم ایشان مردم را دعوت به تلاش در راستای تأمین معاش خانواده کردند. امام رضا(ع) در حدیثی فرمودند «الْكَادُّ عَلَى عِیَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه؛ زحمتکش در راه خانواده مانند مجاهد در راه خداست» یک معنایش این است که باید سعی در یافتن شغل و با حقوقی مناسبت داشته باشد و تا حد امکان رفاه را برای خانواده فراهم کند.

مهدوی‎سیرت با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) در برخورد با امیرالمؤمنین(ع) چیزی فراتر از حد همسرش درخواست نکرد، گفت: امیرالمؤمنین(ع) در روایتی فرمودند آرزو داشتند حضرت زهرا(س) چیزی را از ایشان طلب کند و از سوی دیگر فرمودند همسرم تا آخر عمر چیزی از من نخواست که در حد توان من نباشد. بنا بر این روایت می‎توان دو نتیجه گرفت: اول اینکه مرد باید یکی از آرزوهایش درخواست تأمین معاش از سوی خانواده باشد و او نیز تمام سعی و تلاش خودش را در بر آورده کردن نیازهای آنها به جا آورد و از سوی دیگر خانواده نیز چیزی از فراتر از حد توان مرد خانواده از او درخواست نکند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.