قدس آنلاین / ساری / حسین احمدی: در کشور ما با تاسیس دارالفنون توسط امیرکبیر در سال ۱۲۶۸ آموزش های فنی و حرفه ای از روش " استاد شاگردی " گذر کرد و شکل نوین به خود گرفت. از آن زمان تا کنون، این نوع آموزش، فراز و نشیب های فراوانی را طی کرده است.

جامعه از بی سوادی مهارتی رنج می برد

آموزشهای فنی و حرفه ای و ارتقاء مهارت نیروی کار از یکسو جویندگان کار را برای دستیابی به شغل پایدار آماده می کند و از سوی دیگر موجبات تثبیت وضعیت شغلی شاغلین را فراهم می سازد، بنابراین پرداختن به موضوع اشتغال بدون توجه جدی به آموزشهای مهارتی ممکن نیست.

در کشورمان سالانه کمتر از ۶۵۰ هزار نفر در دوره های فنی و حرفه ای آموزش می بینند در حالی که جمعیت فعال کشور حدود ۲۵ میلیون نفر بوده که بیش از ۳ میلیون نفر آنها را جمعیت بیکار تشکیل می دهند. به عبارت دیگر این تعداد آموزشها فقط پاسخگوی بخش کوچکی از متقاضیان است.

علیرغم ارتقاء دانش فنی در حوزه ی صنعت و کشاورزی کشور و تعریف مشاغل جدید در حوزه های فناوری، متاسفانه آموزشهای فنی و حرفه ای از نظر کیفی تغییر قابل ملاحظه ای نکرده و دوره های آموزشی موجود پاسخگوی نیاز برخی فرصت های شغلی نیست.

از آنجا که برخی از رشته های دانشگاهی منجر به دستیابی به فرصتهای شغلی مناسب نخواهد شد لذا نیاز است سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور توجه بیشتری به این گروه از متقاضیان نموده و استانداردهای مناسب آموزش و دوره های خاص را پیش بینی نماید چراکه سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر از کارآموزان مراکز فنی و حرفه ای را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.

 

کارآموزان باید از بازار به کارگاه بیایند

مدیرکل فنی و حرفه ای مازندران ماهیت آموزش های سازمان متبوعش را ارائه آموزش های رایگان مهارتی در جامعه می داند و می گوید: در همین خصوص دو چارچوب کاری از جمله ارائه آموزش های رایگانِ مهارت برای بیکاران و ارائه آموزش در جهت ارتقای مهارت شاغلین را در دستور کار داریم.

رضا گرزین در گفتگو با خبرنگار قدس، به وجود 22 مرکز آموزش فنی و حرفه ای و 220 کارگاه آموزشی در مازندران اشاره می کند و می افزاید: علاوه بر آموزش های مذکور، یکسری آموزش ها در بخش های مختلف از جمله روستاها، پادگان ها، زندان ها، ندامتگاه ها، مناطق آسیب پذیر، صنایع، صنوف و دانشگاه ها ارئه می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته به 28 هزارنفر آموزش ارائه نمودیم، اظهار می کند: همچنین 40 هزارنفر در 900 آموزشگاه آزاد استان مهارت های لازم را فرا گرفتند.

مدیرکل فنی و حرفه ای مازندران از آغاز آموزش هایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی می گوید و خبر از اضافه نمودن رشته های جدیدی به چرخه آموزش همچون فناوری های نوین، نانو تکنولوژی، استفاده از انرژی خورشیدی، طب سنتی، گیاهان دارویی و صنعت ورزش می دهد.

گرزین همچنین از برگزاری دوره های آموزشی بهداشت و ایمنی در محیط کار و سلامت صنایع غذایی خبر می دهد و می افزاید: تفاهم نامه ای با 49 واحد کاریابی استان امضا نمودیم و افراد فاقد مهارت به تناسب نیازهایشان، برای آموزش معرفی می شوند.

وی بااشاره به  اینکه اگر آموزش ها سنتی و تکراری باشد، ممکن است بازار به آن نیاز نداشته باشد، تاکید می کند: آموزش ها باید تقاضامحور و سفارش محور باشند و کارآموزان باید از بازار به کارگاه بیایند نه از کارگاه به بازار.

 

70 درصد بیکاران فاقد آموزش های مهارتی

گرزین با بیان اینکه پس از آموزش، سه حالت شامل: اشتغال، خوداشتغالی و کارآفرینی برای کارآموزان اتفاق می افتد، می گوید: علاوه بر اینکه ارتقای مهارت شاغلین را شاهد بودیم، واحد رهگیری شغلی اداره کل اعلام نموده است در سال گذشته 4017 نفر پس از فراگیری آموزش ها، مشغول بکار شدند.

مدیرکل فنی و حرفه ای مازندران با بیان اینکه برای 60درصد افراد آموزش دیده در کارگاه ها شغل ایجاد می شود، می افزاید: در دولت تدبیر و امید 13 هزار نفر با آموزش های فنی و حرفه ای، شاغل شدند.

گرزین با ذکر این نکته که اعتقاد داریم 70 درصد بیکاران جامعه فاقد آموزش های مهارتی هستند، تاکید می کند: متاسفانه جامعه از بی سوادی مهارتی رنج می برد.

وی با اشاره به اینکه مدرک با مهارت فرق دارد و هرکسی که مهارت داشته باشد، بیکار نیست، ادامه می دهد: آموزش های مهارتی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

 

یقه سفید ها و یقه آبی ها

مدیرکل فنی و حرفه ای مازندران با اشاره به اینکه جای آموزش های مهارتی در سبد زندگی فرزندان مان خالی ست، می گوید: البته این مساله به یکسری مشکلات فرهنگی برمی گردد چراکه جامعه برای شغل های یقه سفید احترام قائل و به شغل های یقه آبی اهمیت نمی دهد.

گرزین با بیان اینکه دولت باید اعلام کند دیگر هیچ امیدی به شغل های دولتی نیست، می افزاید: 85 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی امیدی به اخذ شغل های دولتی ندارند و فرزندان مان نباید پشت مدرک مهندسی شان که مهارتی ندارد، سنگر بگیرند.

وی با اشاره به اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی دارای مهارت کافی نیستند، اضافه می کند: اگر دانشجویان دوره 240 ساعته کارآموزی را فرا بگیرند، بعد از فارغ التحصیلی توانمند خواهند بود.

مدیرکل فنی و حرفه ای مازندران به حضور مدرسان فنی و حرفه ای در دانشگاه های منابع طبیعی، کشاورزی و علمی کاربردی اشاره می کند و می گوید: تا کنون 2500 نفر از دانشجویان، آموزش های مهارتی را فرا گرفتند.

گرزین در پایان از تشکیل کمیته مهارت و کارآفرینی به ریاست استاندار خبر می دهد و می گوید: با تشکیل کمیته مهارت سعی داریم نرخ بیکاری استان را که کمی بالاست، کاهش دهیم.

 

کارگاه های دولتی مدرن تر از آموزشگاه های آزاد

قنبرعلی افضلی که سابقه 25 ساله در تدریس آموزش های فنی و حرفه ای دارد، به خبرنگار ما می گوید: برای دستیابی به توسعه باید به آموزش های فنی و حرفه ای اهمیت بیشتری دهیم.

وی به روز نمودن تجهیزات کارگاه های فنی و حرفه ای را مهم می خواند و می افزاید: کشور ما در حال توسعه بوده و برای اینکه از تکنولوژی روز دنیا عقب نباشیم، باید اعتبارات بیشتری در اختیار این بخش قرار گیرد.

این مدرس آموزش های فنی و حرفه ای با اشاره به اینکه 70 درصد آموزش های فنی و حرفه ای از طریق بخش خصوصی و آموزشگاه های آزاد صورت می گیرد، یادآور می شود: هزینه خرید تجهیزات بالا بوده و آموزشگاه های آزاد توان خرید را ندراند ولی آموزشگاه های دولتی، همگام با تکنولوژی روز می باشند.

افضلی با اشاره به اینکه اغلب کارآموزان از امکانات و تجهیزات موجود راضی می باشند، اضافه می کند: آمارها نشان می دهد آموزش های فنی و حرفه ای موفق بوده اند.

وی به محدود بودن کارگاه ها و زیاد بودن متقاضیان اشاره می کند و می گوید: برای برخی از رشته ها مانند کامپیوتر، برق، مکانیک، پرورش قارچ، قالیبافی و خیاطی متقاضی زیاد بوده و در برخی از رشته ها متقاضیان باید در صف شش ماهه انتظار بایستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.