قدس آنلاین/ حسین احمدی: امروزه فراگرفتن آموزش های فنی و حرفه ای و ارتقای مهارت نیروی کار، موجبات تثبیت وضعیت شغلی افراد می شود.

مهارت، حلقه مفقوده بازار کار در مازندران

ساری - حسین احمدی: امروزه فراگرفتن آموزشهای فنی و حرفه ای و ارتقای مهارت نیروی کار، موجبات تثبیت وضعیت شغلی افراد می شود.

به گفته کارشناسان ومتخصصان حوزه کار بیشتر افراد در کشور ما به دنبال شغل های دفتری ویا پشت میز نشینی هستند در حالی که در کشورهای در حال توسعه، سهم مهارت آموزی وداشتن تخصص در حوزه های مختلف تولیدی، صنعتی وحتی خدماتی به یک اولویت اساسی تبدیل شده واز این رو مراکز فنی وحرفه ای در این کشورها به عنوان موتورهای محرک اقتصادی عمل می کنند.   

* معضل نداشتن تخصص وحرفه لازم

در این زمینه حسن کریمی راد که سرپرستی یک کارگاه تولید پوشاک را بر عهده دارد به خبرنگار ما می گوید: اینکه امروز صحبت از بیکاری در کشور و یا مازندران می شود بخشی از آن مربوط به نداشتن تخصص وحرفه لازم در واحدهای تولیدی ویا صنوف مختلف است.

وی می افزاید: نیاز امروز کشور با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخل وتوجه جدی به امر آموزش نیروی کاراست تا این افراد با بهرمندی از تکنیک های روز تولیدی وصنعتی نیازهای بازارهای داخلی را فراهم کنند.      

حسین زاده سرپرست یک کارگاه فنی تولید پلاستیک نیز با بیان اینکه ورود به این عرصه یک کار دانشگاهی و فنی حرفه ای را می طلبد می گوید: با توجه به بازار مطلوبی که برای این شغل وجود دارد ونیاز امروز بازار، تربیت نیروی کار و تولید کننده خبره می تواند راهگشای تولید در این بخش باشد که این مساله با اشتغال زایی بالا نیز همراه خواهد بود.   

وی تصریح می کند: با توجه به تنوع تولیدات وذائقه های مختلف خریداران در بازارهای امروز به خصوص بازارهای مازندران، ما با کمبود نیروی ماهر در صنوف و حتی واحدهای تولیدی وصنعتی مواجهیم که باید برای این مساله یک برنامه ریزی علمی، عملی وگسترده صورت گیرد.    

یکی از مدرسان با سابقه آموزش های فنی و حرفه ای نیز به خبرنگار ما می گوید: برای دستیابی به توسعه باید به آموزش های فنی و حرفه ای اهمیت بیشتری دهیم.

قنبرعلی افضلی  با اشاره به اینکه 70 درصد آموزش های فنی و حرفه ای از طریق بخش خصوصی و آموزشگاه های آزاد صورت می گیرد، می افزاید: هزینه خرید تجهیزات بالا بوده و آموزشگاه های آزاد توان خرید را ندراند ولی آموزشگاه های دولتی، همگام با تکنولوژی روز هستند که در این زمینه نیز باید فکری اساسی کرد.

* کارآموزان از بازار به کارگاه بیایند

مدیرکل فنی و حرفه ای مازندران نیز در خصوص ماهیت آموزش های سازمان متبوعش می گوید: در همین خصوص دو چارچوب کاری از جمله ارایه آموزش های رایگانِ مهارت برای بیکاران و ارایه آموزش در جهت ارتقای مهارت شاغلین را در دستور کار داریم.

رضا گرزین، به وجود 22 مرکز آموزش فنی و حرفه ای و 220 کارگاه آموزشی در مازندران اشاره می کند وبا بیان اینکه در سال گذشته به 28 هزارنفر آموزش ارایه دادیم، اظهار می کند: همچنین 40 هزارنفر در 900 آموزشگاه آزاد استان مهارت های لازم را فرا گرفتند.

وی از آغاز آموزش هایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی خبرداده ومی گوید: در این خصوص رشته های جدیدی هم مانند فناوری های نوین، نانو تکنولوژی، استفاده از انرژی خورشیدی، طب سنتی، گیاهان دارویی و صنعت ورزش به چرخه آموزش اضافه شده است.

وی بااشاره به  اینکه اگر آموزش ها سنتی و تکراری باشد، ممکن است بازار به آن نیاز نداشته باشد، تاکید می کند: آموزش ها باید تقاضامحور و سفارش محور باشند و کارآموزان باید از بازار به کارگاه بیایند نه از کارگاه به بازار.

* 70 درصد بیکاران فاقد آموزش های مهارتی

گرزین با بیان اینکه برای 60درصد افراد آموزش دیده در کارگاه ها شغل ایجاد می شود، می افزاید: طی سال های اخیر در استان 13 هزار نفر با آموزش های فنی و حرفه ای، شاغل شده اند.

وی با ذکر این نکته که اعتقاد داریم 70 درصد بیکاران فاقد آموزش های مهارتی هستند، تاکید می کند: متاسفأنه بی سوادی مهارتی به یکی از معضلات جامعه ما تبدیل شده است.

این مسؤول همچنین با اشاره به اینکه جای آموزش های مهارتی در سبد زندگی فرزندانمان خالی است و با بیان اینکه دولت باید اعلام کند دیگر هیچ امیدی به شغل های دولتی نیست، می افزاید: 85 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی امیدی به اخذ شغل های دولتی ندارند و فرزندانمان نباید پشت مدرک مهندسی شان که مهارتی ندارد، سنگر بگیرند.

وی با اشاره به اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی دارای مهارت کافی نیستند، به حضور مدرسان فنی و حرفه ای در دانشگاه های منابع طبیعی، کشاورزی و علمی کاربردی اشاره می کند و می گوید: تاکنون 2500 نفر از دانشجویان، آموزش های مهارتی را فرا گرفته اند.

گرزین همچنین از تشکیل کمیته مهارت و کارآفرینی به ریاست استاندار خبر می دهد و می گوید: با تشکیل کمیته مهارت سعی داریم نرخ بیکاری استان را که کمی بالاست، کاهش دهیم.

کارشناسان حوزه کار معتقدند که جای آموزش های مهارتی در سبد زندگی افراد مختلف جامعه خالی است وبا برنامه ریزی های اصولی باید از سمت اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد بازو محور وتولید حرکت کرد وتفکرنشستن و«درآمدزایی با تلفن» را به فراموشی سپرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.