قدس آنلاین: کارشناس تاریخ اسلام گفت: ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ و سیره رضوی تحول در همه ابعاد را به دنبال دارد و اصول امام رضا(ع) به عنوان سبک زندگی رضوی در تمامی زمان‌ها و دوره‌ها کاربرد خاص خودش را دارد.

ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ و سیره رضوی تحول در همه ابعاد را به دنبال دارد

محمدحسین رجبی‌دوانی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین، اظهار کرد: امام رضا(ع) با موضوعات افراط و تفریط و همچنین اسراف و تبذیر به شدت مخالف بودند و پیروان خود را به دوری از این اصول غلط توصیه می‌کردند و مطالعه کتب مرتبط با ایشان موجب خواهد شد تا مردم از افراط و تفريط و همچنین اسراف و تبذیر فاصله بگيرند و معتدل زندگی كنند.

وی ادامه داد: از قرآن كريم به عنوان بهترين راهنما و همچنين كتاب سنن‌النبی(ص) علامه طباطبایی می‌توان به عنوان کتب معتبری که در این باره سخن گفته شده است نام برد و اگر به دستورات قرآن، ائمه اطهار(ع) و به خصوص امام رضا(ع) عمل كنيم از افراط و تفريط و همچنین اسراف و تبذیر فاصله خواهيم گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) درباره نحوه صحیح تربیت فرزند، خاطرنشان کرد: در بحث تربیت فرزندان ما زير 7 سال آموزش مستقيم نداريم و اگر هم شكل مي گيرد به صورت غير مستقيم است، پيامبر اكرم(ص) می‌فرمايند فرزندتان را تا 7 سال رها كنيد و او را آزاد قرار بدهيد، تا در حال و هوای دوران كودكی‌اش باشد و پس از آن آموزش‌ها را در بين سنين 7 تا 14 سال به او بدهيد و در سنین 14 تا 21 هم او را با سبک زندگی صحیح آَنا کنید، همان سبکی مورد تأکید ائمه اطهار(ع) است.

رجبی‌دوانی با بیان اینکه اگر اين روش نبی مكرم اسلام(ص) را اجرا كنيم، در تربيت فرزندانمان مؤفق خواهيم بود، تصریح کرد: فرزندان بايد طوری آموزش ببینند كه به قرآن عشق بورزند و از اين كتاب آسمانی خاطرات خوشی را برای خود ثبت كنند و نكات آموزنده بياموزند و به آن عمل كنند، نه آنکه با شيوه‌های غلط آموزشی چهره‌ای منفی از قرآن در ذهن آنها نقش ببندد.

وی با اشاره به اینکه اولين و مهمترين آسيب بی‌هويتی است، تأکید کرد: نتيجه این آسیب بزرگ دور شدن از هويت دينی و اسلامی و خود باختگی در برابر توليدات غير فرهنگی غرب خواهد بود؛ اما اگر نسل‌های بعد از خودمان را با اين روشهای صحيح و غلط آشنا كنيم، می‌توانيم اين خودباختگی را از آنها دور نماييم.

کارشناس تاریخ اسلام با تأکید بر اینکه دوری از سبک زندگی اسلامی نتيجه‌ای جز حيرانی انسان و عذاب الهی ندارد، بیان کرد: باید شيوه‌ای را انتخاب كنيم تا از عذاب دنيا و آخرت به دور باشيم و به‌گونه‌ای عمل کنیم که امام رضا(ع) شفیع ما در سرای آخرت باشند.

رجبی‌دوانی ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی رضوی را در دوری از تأثیرپذیری سبک زندگی غربی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ و سیره رضوی تحول در همه ابعاد را به دنبال دارد و اصول امام رضا(ع) به عنوان سبک زندگی رضوی مقتضای زمانی نداشته و در هر زمان و دوره‌ای کاربرد خاص خودش را دارد.

وی افزود: امام رضا(ع) یک فرهنگ جدید را که همان فرهنگ اسلام بود و به دلیل عملکرد حکام رنگ باخته بود، به جامعه عرضه کردند و ورود ایشان ایران و سبب متبرک شدن خاک این کشور به قدوم مبارکشان شد و این حضور فواید فراوانی را در تمامی عرصه‌ها از همان زمن تاکنون به همراه داشته است و برکات این حضور تا ابد جاری و ساری خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.