عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تأثیر گذاری اتاق بازرگانی در لوایح دولت گفت: نمایندگان اتاق می‌توانند در مرحله بررسی طرح‌ها و لوایح در کمیسیون‌های مجلس حضور داشته و با نظرات پیشنهادی خود در این لوایح تأثیرگذار باشند.

 اتاق بازرگانی می‌تواند در تصویب لوایح تأثیرگذار باشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره حضور رئیس اتاق ایران در صحن علنی مجلس گفت: زمینه حضور اتاق‌ها در مجلس از اصل 44 قانون شروع شد. طبق مصوبه مجلس هفتم در ماده 91، دولت و مجلس ملزم شدند اتاق‌ها را در کمیسیون‌های خود دعوت و از نظرات مشورتی آنها استفاده کنند. درباره برنامه پنجم توسعه و قانون بهبود کسب‌وکار و قانون رفع موانع تولید دیدیم.

وی بابیان اینکه برای حضور بخش خصوصی در مجلس زمینه خوبی فراهم‌شده است، ادامه می‌دهد: روال این است که در ابتدای دوره مجلس دستگاه‌ها آخرین وضعیت کشور را برای نمایندگان جدید گزارش می‌دهند. در مجلس جدید نیز هرکدام از دستگاه‌های مرتبط به حوزه اقتصاد مانند وزیر صنعت، وزیر کار و وزیر کشاورزی گزارش ارائه دادند.

این نماینده مجلس با تأکید بر لزوم ارتباط سازمان‌یافته بین مجلس و اتاق، اظهار کرد: طبق قانون، در مرحله‌ای که دولت لوایح را طرح می‌کند، نمایندگان اتاق می‌توانند با نظرات پیشنهادی خود در این لوایح تأثیرگذار باشند. بعد از تصویب قانون، دولت برای آن آئین‌نامه تصویب می‌کند که در این مرحله نیز حضور نمایندگان اتاق مفید است. این‌ها برای مرحله قبل و بعد از مجلس است که به دولت مربوط می‌شود.

فولادگر درباره حضور نمایندگان اتاق در مجلس گفت: نمایندگان اتاق می‌توانند در مرحله بررسی طرح‌ها و لوایح در کمیسیون‌های مجلس حضور داشته باشند. هم‌چنین صحن علنی مجلس از دیگر مکان‌هایی است که می‌تواند میزبان اتاق و نمایندگان آن باشد.

وی ادامه داد: زمانی که دستگاه‌های اجرایی در صحن علنی یا در کمیسیون‌ها گزارش می‌دهند و یا اعضای کمیسیون می‌خواهد گزارش نظارتی تهیه کند، می‌تواند از نظرات نمایندگان اتاق استفاده کند. در دوره‌های قبل، وقتی می‌خواستیم گزارش نظارتی در کمیسیون ویژه تهیه کنیم، نظرات اتاق را هم در آن لحاظ می‌کردیم.

به گفته فولادگر، اگر این کارها مقداری سازمان یافته‌تر در تمام کمیسیون‌ها انجام شود، می‌تواند به تعامل بیشتر بخش خصوصی و مجلس کمک کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره فعالیت اتاق طی یک سال گذشته اظهار کرد: در این دوره هم ارتباط با نمایندگان مجلس بیشتر شد و هم حضور رئیس اتاق ایران در مجلس بیشتر بود. هم‌چنین حضور او در برخی مراحل مانند احکام دائمی برنامه‌ها، بودجه 95 و برنامه ششم مؤثر بود. معاونت امور مجلس اتاق نیز نقش پررنگ و تعیین‌کننده‌ای در این مدت داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.