۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵
کد خبر: 412755

سه سال از بزرگترین کشتار تحصن کنندگان در تاریخ بدست ارتشی که فرماندهی آن را رئیس جمهور کنونی مصر بر عهده داشت، گذشت.

کشتار وحشیانه، پاسخ ارتش السیسی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، روز گذشته سومین سالروز کشتار هواداران «محمد مرسی» نخستین رئیس جمهور منتخب مصر در میدان رابعه العدویه در قاهره و بزرگ ترین دستاورد ارتش به فرماندهی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور کنونی مصر بود.

در این جنایت بیش از یک هزار نفر کشته شده و صدها نفر نیز زخمی شدند و پس از آن نیز بازداشت گسترده هواداران مرسی و اعضای جماعت اخوان المسلمین و عملا حکومت نظامی در مصر آغاز شد و به دنبال آن نیز مبارزه و سرکوب تمامی جریان های سیاسی مخالف از رسانه ها گرفته تا همه بخش های اداری و حتی فوتبال توسعه داد.

این روزنامه نوشت: سکوی چوبی رابعه العدویه که رهبران اخوان المسلمین از جمله محمد بدیع رهبر این جماعت از آن بالا رفته و به ایراد سخن می پرداختند ، یک وضعیت فاجعه بار هدف قرار دادن رهبران یک گروه سیاسی را به نمایش گذاشت در حالیکه پیش از آن رهبران اخوان و بدیع از جمله کسانی بودند که در میدان التحریر و تحصن علیه حسنی مبارک حضور داشتند اما عناصر ضد انقلاب هجمه رسانه ای عظیمی را علیه مرسی و دولت وی و اخوان المسلمین به راه انداختند و از مشکلات قطعی برق و کمبود نفت علیه این جماعت بهره بردند با این حال در حادثه رابعه العدویه چیزی که بسیار دردآور بود همدستی اغلب احزاب سیاسی مصر بود که در ایجاد جوی مردمی علیه اخوان المسلمین و اعطای چراغ سبز به دستگاه های امنیتی برای انجام این کشتار سهیم شد.

اکنون پس از گذشت 3 سال برخی نکات مهم این حادثه بر همگان روشن و آشکار شده است که عبارتند از:

- رابطه تنگاتنگ بین شکنندگی سنت ها و موسسات دموکراتیک سیاسی در مصر که در مسئله ائتلاف شرم آور احزاب با مسئولان نظامی نماد پیدا کرد

- هدف قرار دادن جریان «اسلام سیاسی» که همان هدف قرار دادن همه جریان های سیاسی است که تهدیدی برای احتکار قدرت از سوی یک گروه محسوب می شوند

- وجود جریان بزرگ جهانی و منطقه ای مخالف تغییرات دموکراتیک در جهان عرب و آمادگی برای حمایت مالی از جریان های ضد انقلاب

- فروپاشی دولت منتخب مرسی در گسترش تشکیلات داعش سهیم بود و نشان داد که «اسلام سیاسی» قادر بود جلوی افراطی گری را گرفته و آن را مهار نماید.

نیروهای پلیس و ارتش مصر بامداد روز 14 آگوست 2013 به سمت هواداران مرسی که در دو میدان رابعه العدویه و النهضه تحصن کرده بودند، حمله کرده و صدها نفر را به قتل رسانده و یا زخمی کردند.

در همین رابطه دبیر کل سازمان ملل متحد اجرای تحقیقات کامل در خصوص قتل صدها شهروند مصری توسط نیروهای پلیس و ارتش این کشور در دو میدان رابعه العدویه و النهضه در سال 2013 را خواستار شد.

«فرحان حق» معاون سخنگوی رسمی «بان کی مون» گفت که از دیدگاه دبیر کل سازمان ملل متحد اجرای تحقیقات کامل درباره کشته شدن صدها غیر نظامی در دو میدان النهضه و رابعه العدویه در ماه آگوست سال 2013 از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی درباره درخواست ها برای تشکیل کمیته بین المللی حقیقت یاب در این باره و محاکمه عاملان این جنایت، تاکید کرد: شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل مامور تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره تمامی موارد نقض حقوق بشر ناشی از قتل جمعی معترضان در مصر در آن روز است.

به گفته وی بان کی مون همچنین بر اهمیت احترام به حق اعتراض مسالمت آمیز و آزادی برگزاری تظاهرات در سومین سالروز کشتار هواداران محمد مرسی در دو میدان رابعه العدویه و النهضه تاکید کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.