محمدحسین جعفریان

پژواک کودتای نافرجام ترکیه در اقلیم کردستان

روزنامه «ینی شفق» مدعی شده است که پ.پ.ک و حزب تغییر مشهور به «گوران» با کمک مستقیم واشنگتن و متحدان غربی و عربی‌اش در حال برنامه‌ریزی برای کودتایی تمام‌عیار علیه «مسعود بارزانی» در کردستان عراق هستند. این روزنامه، نشریه رسمی حزب «عدالت و توسعه» یعنی حزب رجب طیب اردوغان است. اکنون سؤال اصلی اینجاست که آیا واقعاً چنین تهدیدی وجود دارد؟ اگر هست چرا غرب در پی چنین کودتایی است و چه نفعی از آن می‌برد؟ و یا مشکل اصلی آنها با بارزانی چیست که به دنبال یک جانشین برای وی هستند؟ و اما پرسش مهم‌تر آن است که حزب عدالت و توسعه چطور از چنین دسیسه‌ای آگاه شده و چرا منادی هشدار برای آن شده است؟ آیا اردوغان از تداوم حاکمیت بارزانی بر اقلیم کردستان نفع ویژه‌ای می‌برد؟

با توجه به تحولات سریعی که پس از کودتای نافرجام در ترکیه و بالا گرفتن نبردها در حومه حلب و آزادی شهر منبج در نزدیکی پایتخت خلافت اسلامی یعنی شهر رقه آن هم به دست نیروهای کردِ طرفدار آمریکا رخ داد، باید پذیرفت که دولتمردان اقلیم کردستان در شرایط بسیار پیچیده‌ای قرار گرفته و باید به‌سرعت تصمیمات تعیین‌کننده‌ای بگیرند؛ تصمیماتی که در هر صورت بخشی از متحدان دیروز آنان را در مقابلشان قرار خواهد داد.

طی چند سال گذشته و همزمان با شدت‌گرفتن رویارویی نیروهای درگیر در سوریه و عراق، اقلیم کردستان به‌نوعی به یک جزیره ثبات در وسط یک آتش فراگیر تبدیل شده است. در تمام این مدت، نخستین هدف بارزانی حفظ این آرامش و امنیت و طبیعتاً ادامه حیات دولت متبوعش بوده است. تا قبل از کودتا او روابط گرمی با آنکارا داشت و بر اساس این ارتباط، تا حد توان، فعالیت‌های پ.پ.ک را در منطقه اقلیم محدود کرده بود.

در عوض، ترک‌ها نیز حمایت جانانه‌ای از حکومت اقلیم در کشمکش‌های دیپلماتیک مقابل بغداد می‌کردند. این روابط تا امروز مورد حمایت غرب و متحدان عربی آنها در منطقه بود. اما اکنون و با چرخش اردوغان به سمت شرق، کاخ سفید به‌سرعت درصدد ایجاد اهرم‌هایی تازه برای شروع بازی جدید ترکیه در مقابل آمریکاست. یکی از بهترینِ این اهرم‌ها، پ.پ.ک است و مهم‌ترین عقبه‌ای که قادر است این حزب را تقویت نموده و مزاحمت بیشتری برای اردوغان ایجاد کند، منطقه اقلیم کردستان است. اما آیا بارزانی حاضر است برای نیل کاخ سفید و متحدانش به اهداف کوتاه‌مدت منطقه‌ای‌شان، آینده حزب و سرزمین و مردمش را فدا کند؟ شاید خبردادن از چنین کودتایی هنوز زود و به‌نوعی زیاده‌روی باشد. اما باید پذیرفت که در پی بالا گرفتن رقابت میان قدرت‌های منطقه‌ای، پس از کودتای ترکیه، حکومت بارزانی بیشتر از هر زمان دیگری دچار مخاطرات غیرقابل پیش‌بینی و پیچیده‌ای خواهد شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.