قدس آنلاین - آرش خسروانی: بر اساس تازه ترین تحقیقات ، هر شهروند آمریکایی به طور متوسط هر شش ونیم دقیقه یک مرتبه تلفن همراه خود را چک می کند که در روز معادل ۱۵۰ مرتبه می شود .در مورد افراد جوان این وابستگی شدیدتر است.

چند مرتبه در روز تلفن همراه خود را چک می کنید؟

گزارش ها حاکی از این است که 53 در صد از افراد بین 15 تا 30 سال به دلیل استفاده از موبایل حتی طعم غذاهایی را که در روز می خورند نیز متوجه          نمی شوند.

طبق تحقیقاتی که توسط پرفسور رابرتز صورت گرفته است ، افراد زیادی به تلفن های هوشمند خود اعتیاد دارند.

تلفن های هوشمند بدون اینکه مطلع باشیم مغز ما را تحت تاثیر قرار می دهند. مثل زمانی که گوشی مان زنگ می زند که احتمالاً پیامی برای ما ارسال شده و یا شخصی با ما تماس گرفته است. در اثر صدای زنگ ماده ی شیمیایی به نام دوپامین در مغز ترشح می شود.در نهایت ترشح دوپامین  سبب می گردد دسترسی به      ناحیه ای در مغز که قضاوت و منطق ما را بر عهده دارد کاهش یابد .در این شرایط اگر  فرد در حال رانندگی باشد بسیار خطر ساز می شود چون در آن زمان راننده به خوبی نمی تواند تشخیص دهد که آیا پاسخ دادن به اعلان گوشی خود ارزش به خطر انداختن جانش را دارد یا خیر.

این واقعیتی است که 80 تا 90 درصد از مردم آمریکا در حین رانندگی از تلفن همراه خود استفاده می کنند. برآورد می شود این رفتار سالانه منجر به فوت 6000 شهروند و 9 میلیارد دلار خسارت می گردد.

طبق تحقیقاتی که این پرفسور در سال 2014 رهبری آن را بر عهده داشت  ، 68درصد دانشجویان در آمریکا با تلفن همراه خود می خوابند  و67 درصد آن ها حتی هنگامی که کسی با آن ها تماس نگرفته  و یا حتی پیامی دریافت نکرده اند تلفن خود را چک می کنند و 46 درصد آن ها  اظهار می کنند که بدون تلفن همراه خود قادر به ادامه زندگی نیستند.

برای اینکه این پرفسور به  نتیجه برسد که چه عواملی احتمال اعتیاد یک فرد را به تلفن همراه  بیش تر می کند  وی  و همکارانش 346 دانشجوی آمریکایی را مورد بررسی قرار دادند . آن ها به این نتیجه رسیدند  اگر شما فردی هستید که تمرکز تان در حین کار پایین است احتمال اینکه شما بدون فکر از تلفن همراه خود استفاده کنید بیش تر است.

جالب است بدانید طبق تحقیقاتی که توسط شرکت مایکروسافت در سال 2015 صورت گرفته ،  مدت زمانی که به طور متوسط قادریم بر روی یک فعالیت ذهنی تمرکز پیدا کنیم در حال کاهش است . این مدت زمان برای انسان در طی پانزده سال گذشته از 12 ثانیه به حدود 8 ثانیه کاهش یافته در حالی که این مدت زمان برای ماهی قرمز در حدود 9 ثانیه است.

در این تحقیق سه  ویژگی شخصیتی  که بیش تر در معرض اعتیاد به گوشی  های هوشمند هستند شناخته شده اند:

نخستین کسانی که بیش تر دچار اعتیاد و وابستگی به گوشی هایشان می شوند افراد دمدمی مزاج و یا فاقد ثبات شخصیتی هستند. این طور به نظر می رسد که این افراد با چک کردن گوشی به دنبال تسکین دهنده ای برای بهبود حال خود و ایجاد حواس پرتی ذهنی هستند.

محققان پی بردند دومین ویژگی شخصیتی که بیش تر در معرض اعتیاد به تلفن های همراهند ، افراد اجتماعی و برون گرایی هستند که بسیار به ارتباط با دیگران علاقه مندند.

سومین ویژگی شخصیتی مربوط به اشخاص مادی گراست. طبق این تحقیقات دانشجویان مادی گرا بیش تر به گوشی خود وابسته اند. ممکن است این ارتباط عجیب به نظر برسد اما با توجه به اینکه امروزه  تلفن های هوشمند نقش زیادی در زندگی جوانان ایفا می کنند این مساله چندان هم تعجب بر انگیز نیست. جوانان به صورت مکرر از تلفن همراه خود در مکان های عمومی استفاده          می کنند.برند و مشخصات تلفن همراه می تواند گویای بسیاری از خصوصیات شخصیتی آنان باشد. همچنان که یک کیف و یا ساعتی گران قیمت بیان گر ثروت و سطح طبقاتی شخص است تلفن همراه نیز می تواند وسیله ای برای خود نمایی باشد.

منبع CNN

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.