دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت همکاریهای تهران - مسکو برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این زمینه تبادل ظرفیت و امکانات داریم.

همکاری راهبردی  ایران-روسیه در سوریه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی شمخانی روز سه شنبه در مصاحبه با ایرنا با تشریح آخرین تحولات سیاسی، امنیتی و نظامی در منطقه، بهره گیری از دکترین مقاومت مردم پایه را تنها روش مقابله با تهدیدات تروریستی و صیانت از استقلال و امنیت در کشورهای اسلامی عنوان کرد.

وی به سالگرد پیروزی قهرمانانه حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه در برابر رژیم صهیونیستی اشاره و خاطرنشان کرد: قدرت مقاومت و حزب الله به دلیل ماهیت مردمی و استفاده از ظرفیت های بومی همراه با روحیه و عزم جهادی و اسلامی است.

اهمیت اتکا به رویکرد مقاومت مردم برای حفظ امنیت

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت حضور تروریسم در منطقه و نحوه مقابله با آن افزود: اکنون که منطقه گرفتار فتنه تروریسم و عقاید افراطی داعشی شده است بیش از پیش اهمیت اتکا به رویکرد مقاومت مردمی وسرمایه گذاری برای فعال سازی نیروهای بومی برای استقرار و حفظ امنیت مشخص می شود.
شمخانی گفت؛ مقاومت در کشورهای عراق، سوریه، یمن، لبنان و فلسطین همگی رویکردی مردم پایه داشته و اتخاذ این مشی پیش رو موجب حفظ و دوام ارزش های اساسی ملت ها به ویژه در برابر تحمیل اراده های خارجی می شود.

وی مقاومت مردم پایه را دکترینی موفق و آزمون دیده در میدانهای سخت توصیف کرد و با اشاره به مقاومت مردمی یمن در برابر تجاوز خارجی افزود: مردم و گروه های سیاسی مختلف یمن فارغ از قبیله و مذهب خود بیش از 500 روز است که در برابر تجاوز ناجوانمردانه کشور همسایه خود ایستاده اند و اجازه نمی دهند عناصر و مزدوران وابسته به سعودی و یا القاعده اراده سیاسی خود را به آنان تحمیل کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اقدامات ناامن ساز سعودی در منطقه از جمله حمایت از گروه های تروریستی در سوریه و یمن و به کارگیری منافقین برای نامن سازی در کشورهای اسلامی تاکید کرد: برای جهان اسلام و ملت های مسلمان پذیرفتنی نیست که عربستان به جای تلاش برای رفع تصرف سرزمین های اسلامی از چنگال رژیم صهیونیستی، سرمایه های مالی خود را در مسیر تقویت گروه های تکفیری یا تروریستی مصرف کند.

تشکیل مجلس ملی در یمن اقدامی موثر در کمک به پایان دادن بحران است

شمخانی در پاسخ به سوالی در خصوص دیدگاه ایران در مورد گفت و گوهای سیاسی احزاب یمنی و توافق برای تشکیل مجلس ملی در این کشور گفت: امروز سازمان ملل و هر کشور خارجی که مدعی گفت و گو و بکار گیری راه حلهای سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران یمن هستند در معرض آزمونی واقعی قرار گرفته اند و اثبات صداقت آنان بستگی به نحوه حمایت از تشکیل مجلس ملی و گفت و گوهای یمنی-یمنی دارد.

وی افزود: تشکیل مجلس ملی با مشارکت همه طرف های اصلی داخلی یمن اقدامی موثر و در مسیر کمک به پایان بحران است و البته اگر سعودی این جنگ ویرانگر را به مردم این کشور تحمیل نمی کرد بسیار زودتر از این شاهد استقرار دولتی با خواست و رای مردم بودیم.

نهادهای بین المللی تحمیل ارایه بیگانه برای تاثیرگذاری بر مناسبات یمن را محکوم کنند

شمخانی تاکید کرد: نگاه مردم یمن برای تامین امنیت به حمایت خارجی نیست و نهادهای بین المللی نیز باید هر نوع تلاش برای تحمیل اراده بیگانه برای اثرگذاری بر مناسبات داخلی این کشور و اقدامات نظامی را محکوم کنند.

مقام عالی امنیتی کشورمان، محاصره طولانی مدت یمن و وضعیت فاجعه بار انسانی در این کشور را موجب رسوایی نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر دانست و تاکید کرد؛ برای شخص دبیرکل که به خاطر پول و فشارهای سیاسی، قربانی شدن هزاران کودک و زیرساخت های یک تمدن را نادیده گرفت متاسفم.

ایران بدون هیچ چشمداشتی خدمات مستشاری به کشورهای درگیر مبارزه با تروریسم می دهد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد اقدامات کشورمان در مقابله با تروریسم و وضعیت امنیت مرزها عنوان داشت: جمهوری اسلامی ایران توانسته است با تکیه بر دانش، تجربه و قدرت نهادهای نظامی و امنیتی خود و با پشتوانه محکم مردمی ضمن ایجاد شرایط با ثبات و امن در داخل کشور،خدمات و کمک های مستشاری تاثیر گذاری را بدون هیچ گونه چشم داشتی در اختیار کشورهای درگیر مبارزه با تروریسم قرار دهد.

وی افزود: در حالی که عناصر تکفیری و تروریستی مورد ضربه قرار می گیرند، دشمنان سعی دارند برخی گروه های مرده و از رده خارج شده ی معارض را با پول و وعده های مختلف احیا کنند اما با توجه به اشرافی کاملی که در این زمینه وجود دارد قطعا ناکام خواهند ماند.

هشدار به کشورهای حامی معارضان، اشرار و تروریست ها

شمخانی یادآور شد: در دیدارهای مختلف به مسئولان کشورهای غربی اعلام کرده ایم که حمایت آن ها از مسلحین در سوریه هزینه خواهد داشت و این عناصر آموزش دیده به کشورهای مبدأ خود بازگشته و موجب شکل گیری ناامنی و بی ثباتی می شوند.

وی افزود: اکنون نیز به کشورهای حامی معارضان، اشرار و تروریست ها در مرزهای شرقی و غربی کشورمان همین موضوع را یادآور شده و در خصوص تبعات پیگیری این مسیر به آنان هشدار می دهیم.

همکاری سازنده ایران، روسیه و سوریه شرابط را برای تروریست ها دشوار کرده است

مقام عالی هماهنگ کننده اقدامات سیاسی امنیتی ایران با سوریه و روسیه در بخش دیگری از این گفت‌وگو آخرین تحولات سیاسی و امنیتی بحران سوریه ، وضعیت حلب و درخواست سازمان ملل و برخی کشورها برای اعلام آتش بس را تشریح کرد.

وی خاطر نشان کرد: با همکاری های سازنده و گسترده میان ایران، روسیه، سوریه و جبهه مقاومت شرایط برای تروریست ها بسیار دشوار شده و این روند با آغاز عملیات جدید و گسترده تا نابودی کامل آن ها ادامه خواهد داشت.

وی افزود: آتش بس با گروه هایی که هویت مشخصی ندارند و دائم برای فرار از قرارگرفتن در فهرست تروریست ها نام های جدید برای خود انتخاب کرده و به هیچ تعهدی پایبند نیستند، بی معنا است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: جلو گیری از اقدام معارضان در سوء استفاده از شهروندان به عنوان سپر انسانی باید به عنوان رویکردی غیر قابل اجتناب در ضربه زدن به گروههای تروریستی مورد توجه قرار گیرد.

شمخانی یادآور شد: در این رابطه اقدامات مناسبی نیز تاکنون صورت گرفته و حتی ارسال کمک های غذایی و دارویی به مردم با وجود حملات کور و انتحاری تروریست ها متوقف نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.