در حالی که گروه تروریستی «داعش» از مواضع خود عقب می نشیند، پاریس در پی یافتن راهی برای مقابله با تروریست های فرانسوی است که قصد بازگشت به کشورشان را دارند.

پاریس، نگران بازگشت تروریست های فرانسوی از سوریه و عراق است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا،هیچگاه مبارزه با داعش تا این حد مسئولان فرانسوی را بسیج نکرده بود. از ماه ها پیش، جلسات شورای دفاع و امنیت به شکل پیوسته برگزار می شود. امروز نیز نشست دیگری با حضور «فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری، وزیران دفاع و کشور، فرماندهان نظامی و مسئولان تشکیلات امنیتی به منظور تبادل آخرین اطلاعات از گستره تهدید و عملیات در حال اجرا، برگزار می شود. 
حال که داعش از چند ماه پیش در سوریه و عراق در حال عقب نشینی است، یک مساله بشدت فکر مسئولان سیاسی و امنیتی را به خود مشغول کرده است: با تروریست های فرانسوی که در پی از دست رفتن مناطق تحت کنترل داعش، قصد بازگشت به فرانسه را دارند چه باید کرد؟
رئیس جمهوری فرانسه در اظهاراتی غیررسمی عنوان کرد: تلاش می کنیم در این مورد (بازگشت تروریست های فرانسوی) پیش بینی هایی داشته باشیم. ائتلاف ضد دولت اسلامی (داعش) شش ماه تا یک سال پیش از آن که نبرد را ببرد در جریان بوده است. ما باید به فکر پس از آن باشیم.
بر پایه آخرین آمار، فرانسه بیش از هر کشور اروپایی دیگری از پدیده تروریسم متاثر شده است؛ 680 بزرگسال و 420 نفر زیر سن قانونی که فرانسوی یا ساکن فرانسه هستند، هم اکنون در عراق و سوریه حضور دارند. برخی از این افراد در «موصل» فعالیت می کنند اما بیشتر آن ها در شمال سوریه و بویژه در «رقه» هستند.
مسلما تازه ترین اقدامات ترویستی در «نیس» و «سن اتیین دو روورای» فرانسه نشان داد که افرادی با گرایش های افراطی نیاز ندارند برای آدم کشی به جای دیگری بروند. با این حال مقامات فرانسوی نگران تکرار حمله 13 نوامبر 2015 (22 آبان 94) توسط تروریست هایی هستند که به فرانسه باز می گردند.
«پاتریک کالوار» رئیس بخش امنیت داخلی در کمیسیون دفاع ملی مجلس فرانسه، گفت: نباید این مساله را از نظر دور داشت که در میان افرادی که به فرانسه باز می گردند، تروریست هایی وجود خواهد داشت که به جنگ عادت کرده اند. همچنین افرادی هستند که از نظر روانی دچار تغییر شده اند و ما نمی دانیم به چه کسی تبدیل شده اند.
برخی از تروریست ها پس از گذراندن سال ها در میدان نبرد، به یک ماشین آدم کشی تبدیل شده اند. به گفته یک منبع نظامی، این افراد راه های به دست آوردن سلاح را می دانند. برخی از آنان متخصص مواد منفجره شده اند و می توانند با موادی که بطور عادی به فروش می رسد، بمب تولید کنند.
پاریس بی سر و صدا از همه متحدانش در ائتلاف خواسته است تا اطلاعاتی را در مورد تروریست های فرانسوی حاضر در عراق و سوریه در اختیارش بگذارند. همچنین حملات هوایی هم برای کشتن تروریست های فرانسوی صورت گرفته است اما این اقدامات کافی نیست و دولت معتقد است که باید راه حل کلی تری را برای کنترل موج بازگشت تروریست های فرانسوی یافت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.