همزمان با ایام میلاد امام رضا علیه‌السلام از طرح گرافیکی جدید کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی، با افزوده شدن امکاناتی جدید رونمایی شد.

رونمایی از تازه‌ترین طرح گرافیکی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی با امکاناتی جدید

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مدیر کتابخانه دیجیتال با اعلام خبر رونمایی از طرح گرافیکی جدید کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی گفت: در این تحول، علاوه بر بهینه‌سازی بخش‌های مختلف سایت، امکاناتی چون سامانۀ اهدای فایل توسط کاربران نیز به مجموعه امکانات کتابخانۀ دیجیتال افزوده شده است.

علی ضرابی، همچنین در ارتباط با بهینه‌سازی‌های انجام شده اظهار داشت: فرایند جستجوی منابع، کتابخانۀ شخصی، و همچنین مجموعه‌های موضوعی شامل عناوین جدید «پیامبر اعظم (ص)»، «امام علی (ع)»، «فاطمه زهرا (س)»، «سبک زندگی عفیفانه»، و «آیت الله شهید مدرس»، بخش‌هایی هستند که مورد بهینه‌سازی قرار گرفتند.

وی درخصوص کتابخانۀ شخصی تصریح کرد: پنل شناوری به صفحه افزوده شده که از آن طریق دسترسی به کتابخانۀ شخصی ساده‌تر شده است. کتابخانه شخصی، شامل سابقۀ جستجوهای ذخیره شده یا مورد علاقۀ کاربر ، منابع مورد علاقه، لیست منابع درخواست شده، سابقۀ پرسش‌های مطرح شدۀ کاربر از کتابدار و دسترسی به اطلاعات شخصی(پروفایل) است که با ثبت نام کاربران در سایت، این امکان برای آن‌ها فعال می‌شود. ضرابی تأکید کرد: سامانۀ پرسش از کتابدار هم اکنون به صورت آزمایشی فعال است و به زودی به صورت رسمی آغاز به کار می‌کند.

ضرابی خاطرنشان کرد: هم اکنون از میان بیش از 85 هزار نسخۀ خطی موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی، 21 هزار نسخه به صورت تمام متن در کتابخانۀ دیجیتال قابل دستیابی است. و این درحالیست که تعداد24 هزار و 62 جلد کتاب چاپ سنگی، 6 هزار و 385 جلد کتاب چاپی پیش از سال 1320، و 15 صفحۀ نخست حدو 4 هزار پایان‌نامه، از دیگر منابع قابل دستیابی در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی است.

گفتنی است کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی با 3 میلیون و 500 هزار منبع، شامل 400 میلیون شیء دیجیتال، رتبه اول را از نظر تعداد و تنوع منابع در میان دیگر کتابخانه‌های دیجیتال کشور به خود اختصاص داده و تمامی خدمات آن به صورت برخط از طریق آدرس digital.aqr.ir قابل دسترسی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.