۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵
کد خبر: 413552

محمدحسین جعفریان

دکتر عبدالله؛ رسیدن به سیم آخر!

طی هفته گذشته، هم «دکتر عبدالله» و هم «اشرف‌غنی» در سخنرانی‌هایی‌که داشتند، به‌هم تاختند؛ غنی به‌طور تلویحی و دکتر عبدالله بسیار تندوتیز، چنانکه برخی رسانه‌ها از آن با تیتر «رئیس اجرایی دولت افغانستان به سیم آخر زد» استقبال کردند. چندروز از آغاز این کشمکش بی‌سابقه می‌گذرد، اما تنش همچنان ادامه دارد و درحالی‌که تمام مردم به‌شدت نگران تداوم این وضعیت و حتی بالاگرفتن اختلاف هستند، این مسأله بر حوزه اقتصادی کشور نیز با کاهش بلافاصله ارزش افغانی دربرابر دیگر اسمار خارجی تأثیر مستقیم گذاشته است.

در چندروز گذشته علی‌رغم تقاضای علنی عبدالله برای ملاقات، دفتر ریاست جمهوری افغانستان پاسخی به این درخواست نداده و عکس‌العمل دکتر عبدالله نیز جمع‌کردن بزرگان جهادی و قومی طرفدار خود، تهدید به عدم‌عقب‌نشینی در این نوبت، و تأکید بر لزوم برگزاری لویی جرگه برای به قطعیت رساندن و عملی‌کردن توافق‌نامه میان طرفین بوده است؛ توافق‌نامه‌ای‌که دو سال پیش و با وساطت آمریکایی‌ها میان آنها امضا شد و منجر به تشکیل دولت وحدت‌ملی در کابل گردید.

در طول این دو سال، یک‌بار دیگر هم میان این دو چهره کشمکش‌هایی به وجود آمد و کار بالا گرفت، اما در آن موقع هم «جان‌کری» خود را به کابل رساند و پس از چند جلسه مشترک، هردو طرف، خوش و خندان مقابل دوربین‌های خبری آمدند و گفتند همه‌چیز امن و امان است!

این تجربه سبب شده است ناظران مسایل منطقه، چندان تهدیدهای دکتر عبدالله را جدی نگیرند؛ به‌ویژه آنکه او از سوی حزب متبوع خویش، یعنی حزب جمعیت اسلامی و مجاهدانی‌که روزگاری نه‌چندان دور، حامیان اصلی او محسوب می‌شدند نیز زیر فشار شدیدی است. این‌بار هم آمریکایی‌ها چمدان‌ها را بسته و راهی کابل شده‌اند و همه منتظرند تا دوباره دعوا با میانجی‌گری آن‌ها خاتمه یابد، اما به‌نظر می‌رسد تعبیر «به سیم آخر زدن» برای دکتر عبدالله، این‌بار صادق باشد. او و حامیانش که طبق شواهد، خود را برنده انتخابات می‌دیدند، به‌تعبیر خودش کوتاه آمده و قربانی دادند تا افغانستان آرام بماند، اما اینک دریافته‌اند که رقیب به این میزان عقب‌نشینی قانع نیست و هرچه کوتاه می‌آیند، آن‌ها جری‌تر می‌شوند. در همین‌حال عبدالله به‌شدت از سوی متحدانش برای نرمش بیش از حد مورد ملامت و سرزنش قرارگرفته و بخش عمده عمر دولتِ نصف‌ونیمه خود را نیز تمام شده می‌بیند؛ لذا او چیزی برای از دست دادن ندارد و بعید نیست این‌بار واقعاً اوضاع پیچیده‌تر از گذشته شود. اما اگر او بازهم کوتاه بیاید، بی‌آنکه امتیاز مناسبی از رقیب بگیرد، بی‌شک جایگاه خود را به‌ویژه در بین حامیانش متزلزل خواهد کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.