۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
کد خبر: 413576

یک شخصیت امنیتی اسرائیل که متصدی پست‌های مهمی در موساد بود با فاش کردن اینکه عربستان از دهه شصت دشمن اسرائیل نبوده است، گفت: در عربستان دوستان و شرکای زیادی وجود دارند که ما را به چشم دشمن نمی‌بینند.

افشاگری مهره برجسته موساد علیه عریستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «مناحیم ناحیک نفوت» که در سرویس موساد پست‌های مهمی از جمله معاونت رئیس و رئیس شعبه روابط غیررسمی با کشورهای عرب و غیر عربی را تصدی کرده بود، در گفت وگو با شبکه دوی تلویزیون اسرائیل فاش کرد که در عربستان دوستان و شرکای زیادی وجود دارند که ما را به چشم دشمن نمی بینند و این کشور از دهه شصت دشمن اسرائیل نبوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سعودی‌ها دشمنان اسرائیل بودند، گفت: آنان دوست هستند و به‌خوبی قدر روابط با ما را می دانند و اکنون تنش‌های مذهبی جهان اسلام آنان را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

عرب‌ها به‌دنبال ویرانی اسرائیل نیستند

نفوت ادامه داد: تصویری که ما از کشورهای عربی داریم این است که آنان به‌دنبال ویرانی اسرائیل هستند که این تصویر درست نیست و امروز وجود ندارد.

وی یادآور شد که اصل رابطه اسرائیل با جهان عرب برای عربها جای بحث و جدل دارد زیرا اسرائیل روابط بسیار مستحکمی با آمریکا دارد و در برقررای ثبات خاورمیانه نیز سهیم است.

نفوت که از او تحت عنوان «اسطوره» موساد یاد می شود و در سال 1980 مسئول پرونده لبنان در موساد بود، فاش کرد که اسرائیل سالها پیش از سال 1982 برای حمله به لبنان آماده شده بود و فقط منتظر بهانه بود اما موساد مخالفت خود را با جنگ نخست لبنان در سال 1982 اعلام کرد که بی تاثیر بود.

نفوت همچنین به عنوان معاون کمیته منافع محرمانه و معاون شخصی «مئیر عمیت» رئیس موساد فعالیت داشت و یکی از ماموریتی هایی که به او داده شد، تشکیل ائتلاف سه جانبه با ایران در زمان محمدرضا شاه و ترکیه بود.

تمایل شاه برای برقراری روابط با اسرائیل

وی فاش کرد که در سال 1958 رئیس سرویس اطلاعاتی ایران با سفیر اسرائیل در رم تماس گرفت تا روابط محرمانه را آغاز کند، زیرا شاه احساس می کرد چنین روابطی موجب ثبات نظام او خواهد شد و همکاری با آن بیش از همکاری با هر کشور دیگر در خاورمیانه حائز اهمیت است.

این مهره موساد همچنین یادآور شد که در سال 1969 پس از اینکه به عنوان نماینده موساد در ایران تعیین شد، مطمئن شد که شاه به همکاری با بازوهای امنیتی و شرکت های تجاری اسرائیل امید بسته است و عملا نیز فعالیت آنان را در ایران رونق بخشید.

ماموریت انتقال یهودیان عراق به ایران

نفوت ادامه داد یکی از ماموریت های او در ایران اخراج یهودیان از عراق و انتقال محرمانه آنان به ایران از طریق کردستان و با کمک گروه‌های کُرد بود.

وی گفت: پس از آن در سال 1979 یعنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و سرنگونی رژیم شاه اوضاع تغییر کرد و او از جمله شخصیت های اسرائیلی بود که با کمک سرویس سیا و در جریان بیرون راندن آمریکایی ها از ایران فرار کرد.

نفوت افزود: در روزهای نخست دهه هفتاد انور سادات به دنبال راهی برای آغاز گفت وگو با اسرائیل بود اما اسرائیل با غرور  و تکبر تلاش های او در این خصوص  را نادیده گرفت و در نتیجه ناامیدی سادات از این واکنش اسرائیل موجب شد علیه اسرائیل دست به اقدام نظامی بزند.

وی یادآور شد که سادات در آن زمان در صدد  حمله به اسرائیل نبود بلکه فقط به دنبال یک اقدام نظامی بود که اسرائیل را به گفت وگو سوق دهد.

دست رد اسرائیل به انور سادات

این به اصطلاح اسطوره موساد فاش کرد که رئیس سرویس اطلاعاتی ایران در زمان شاه معروف به ساواک، پیام سادات را به وی ابلاغ کرد که در آن آمده بود وی در نظر دارد با اسرائیل در مورد صلح گفت وگو کند و این نامه نیز به طور مستقیم به مسئولان دست اندرکار این موضوع در تل آویو ارجاع داده شد اما پاسخ منفی بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.