بر خلاف ماه های گذشته که نرخ تورم میانگین و نقطه به نقطه همواره به طور همزمان نزولی بود، نرخ تورم نقطه به نقطه در مرداد ماه نزدیک به یک درصد افزایش یافته است. این دومین ماه پیاپی است که تورم نقطه به نقطه (در روایت مرکز آمار) صعودی می‌شود.

زنگ افزایش تورم به صدا درآمد؟/ دومین ماه افزایش تورم نقطه‌به‌نقطه

به گزارش قدس آنلاين به نقل از اقتصادنیوز مرکز آمار گزارش نرخ تورم مردادماه را منتشر کرد. بر اساس این گزارش نرخ تورم میانگین مرداد ماه با 0.5 درصد کاهش در مردادماه به 8.7 درصد رسید. اما تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه قبل نزدیک به یک درصد افزایش یافت و از 6.5 به 7.4 درصد رسید. این دومین ماهی است که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه با رشد مواجه می‌شود. این شاخص پس از ثبت رقم 6.1 درصدی در خردادماه، صعودی شده و در تیرماه 0.4 درصد و در مردادماه 0.9 درصد رشد کرده است.

افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه در حالی است که در ماه‌های اخیر روند تورم میانگین و نقطه به نقطه همواره به طور همزمان نزولی بوده و این دویمن ماهی است که نرخ تورم نقطه به نقطه به جای کاهش، افزایش یافته است. احتمالا این افزایش ناشی از اعمال برخی از سیاست‌های انبساطی است که منجر به افزایش تورم نقطه به نقطه شده است.

پیش از این هم افزایش بیش از 0.8 درصدی تورم ماهانه هشدار دهنده بود و برخی از کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دادند که احتمالا روند نزولی تورم ماهانه متوقف شده و تورم افزایش خواهد یافت. اما در عین حال کارشناسان اقتصادی می‌گفتند دولت برای خروج از رکود باید سیاست‌های انبساطی را اجرا کند که منجر به افزایش تورم خواهد شد.

در این میان همچنان آموزش با تورم 15.2 درصدی بیشترین تورم را در مرداد ماه داشته است و بعد از آن بیشترین تورم مربوط به بخش بهداشت و درمان است که تورم آن 11.6 درصد است.

کمترین تورم نیز مربوط به تورم 1.7 درصدی ارتباطات است. تورم دیگر کالاها و خدمات مصرفی را در نمودار زیر می‌بینید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.